Ki mondta, hogy a kézfejen erotikusan kidudorodó erektől nem lehet lázba jönni?

  • Kozár Alexandra
  • 2018. november 22.

Képzőművészet

A félmeztelen lányt farmerszoknyában, kombinés Pankát ki kell érdemelni.

Biztosra veszem, hogy harisnyakötős buja démonok, áttetsző ruhás, nagyvilági mondén hölgyek és széttárt lábú, mindenre elszánt kurtizánok hada fogad. Tévedek.

A csábítás fegyvere, avagy Divat, stílus és öltözködés száz év magyar festészetében című tárlat a Kieselbach Galériában nem az erős felől indít. Finomabban, mondhatni rafináltabban építkezően kínálja százévnyi festészeti csábítását. Akár az okos asszony, aki nem mutat meg mindent egyszerre. A pokol bugyraiig boldog békeidők szolid női kalapjain, színes napernyőin, a szalonzsáner kötelező sétapálcáin és öltönyzsebbe szúrt díszzsebkendőin keresztül vezet az út – ez a kibogozhatatlan fűző dramaturgia. A félmeztelen lányt farmerszoknyában, kombinés Pankát vagy a vörös hajú lányt fekete szandálban ki kell érdemelni.A fürdőző nőkről nem is szólva.

A tárlat egyik első képén padon ülő, Szép Ernő világát idéző, rózsaszín muszlinruhás nő: egyetlen porcikája se látszik a kezén túl.

Persze ki mondta, hogy a kézfejen erotikusan kidudorodó erektől nem lehet lázba jönni? Teniszütős udvarlója arcán korabeli spleen, a tetőtől talpig beborított nő viszont szemérmes. Látszólag semmi kémia nincs közöttük. A nő könyvét arcához emeli, hogy hát azért mégis. Nem is annyira, hogy ezzel jelezze a comme il faut távolságtartást, a férfiúi közeledésen való kötelező megrökönyödést, mint inkább, hogy arcjátéka el ne árulja a pőre igazságot. Hogy bizony itt udvarlásra már semmi szükség. Erről azonban hallgatni kell, mint a sír. A színjáték csak most kezdődik. Ez a kiállítás igazi nyitóképe.

Ugrunk egy termet és Pataki Ági mozaikokból kirakott, zölden villódzó, egykor a Kálvin téri tűzfalról ránk mosolygó szeme szegeződik ránk. Ő nem szemérmes. A legkevésbé sem. Hívogató. Majd száz év alatt eljutunk oda, hogy a nő nemcsak hívószó, de övé a hívó szó. Aki Vaszary Jánosnál még szégyenlősen félre néz, a 80-as évek egyenjogú szocialista társadalmában kihívóan ránk tekint. Lesz, ami lesz. Ami nem jelenti, hogy a férfi ne legyen férfi.

Tán ugyanez a férfi áll sorba néhány teremmel odébb jeansért a hetvenes évek Budapestjén hosszú órákon keresztül Papp Gábor Zsigmond Budapest Retro című filmjében, hogy külföldi farmernadrághoz jusson. Igaz, ő saját vágyainak akar megfelelni, nem úgy, mint a száját rúzsozó nő néhány teremmel korábban, aki mindezt a férfiért teszi.

Perlmutter Izsák - önarckép

Perlmutter Izsák - önarckép

 

A Perlmutter Izsákon, Cigány Dezsőn, gróf Batthyány Gyulán, Fényes Adolfon és Csók Istvánon keresztül kibontakozó és Czene Béláig jutó tárlat térben-időben és stílusban is cikáz, s épp ettől jó.

Belle époque, art deco, modernizmus.

Minden kor kineveti az előzőt, hogy aztán újra elővegye, megtekerje, kifordítsa, csűrje-csavarja, lemeztelenítse vagy épp nyakon öntse valamivel. Egy valami állandó: nő a férfinak, férfi a nőnek.

Jolán, kedvesebb volt számára egy volán – énekli Janka Béla és Berényi Bezzegh György a 68-as táncdalfesztiválon és most, a Falk Miksa utcában.

A nő a divat mögé bújik, vagy kibújik mögüle. Nője, férfija válogatja. Szerencsére Kieselbach tárlata nem feledkezik meg a férfiról sem. Kalapjáról, cilinderéről, finom szabású, öltöny alatti mellényéről, mesterien megkötött nyakkendőéről. A kiállásról, ami mögött ott az erő, a visszafogottság, a világ rendjének tudása, ami mellé minden asszony odaállna.

S ha felöltözött a nő, s felöltözött a férfi, és az utolsó simításokat is elvégezte a divat görbe tükrében, jöhet az interakció, a közös sakkozás, fényképezkedés, reggeli a szabadban, minden, ami a társas élethez kell. Urak és úrasszonyok, népiesek és urbánusok, politikusok és civilek, haute société kontra plebs, haute couture versus prȇt à porter. Budapest, Párizs, Róma kiteszik vagy épp elrejtik idomaikat, megmutatkoznak vagy szolidan háttérbe vonulnak, aszerint, hogy tér, idő és személyiség mit diktál. Lehet kövér, lehet sovány, lehet magas, lehet alacsony, ahogy az S-modell reklám búgta a 80-as években. Csak az az elvtársnői kosztüm ne lenne.

A csábítás fegyvere, avagy divat, stílus és öltözködés 100 év magyar festészetében; Kieselbach Galéria; nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.