Ki mondta, hogy a kézfejen erotikusan kidudorodó erektől nem lehet lázba jönni?

  • Kozár Alexandra
  • 2018. november 22.

Képzőművészet

A félmeztelen lányt farmerszoknyában, kombinés Pankát ki kell érdemelni.

Biztosra veszem, hogy harisnyakötős buja démonok, áttetsző ruhás, nagyvilági mondén hölgyek és széttárt lábú, mindenre elszánt kurtizánok hada fogad. Tévedek.

A csábítás fegyvere, avagy Divat, stílus és öltözködés száz év magyar festészetében című tárlat a Kieselbach Galériában nem az erős felől indít. Finomabban, mondhatni rafináltabban építkezően kínálja százévnyi festészeti csábítását. Akár az okos asszony, aki nem mutat meg mindent egyszerre. A pokol bugyraiig boldog békeidők szolid női kalapjain, színes napernyőin, a szalonzsáner kötelező sétapálcáin és öltönyzsebbe szúrt díszzsebkendőin keresztül vezet az út – ez a kibogozhatatlan fűző dramaturgia. A félmeztelen lányt farmerszoknyában, kombinés Pankát vagy a vörös hajú lányt fekete szandálban ki kell érdemelni.A fürdőző nőkről nem is szólva.

A tárlat egyik első képén padon ülő, Szép Ernő világát idéző, rózsaszín muszlinruhás nő: egyetlen porcikája se látszik a kezén túl.

Persze ki mondta, hogy a kézfejen erotikusan kidudorodó erektől nem lehet lázba jönni? Teniszütős udvarlója arcán korabeli spleen, a tetőtől talpig beborított nő viszont szemérmes. Látszólag semmi kémia nincs közöttük. A nő könyvét arcához emeli, hogy hát azért mégis. Nem is annyira, hogy ezzel jelezze a comme il faut távolságtartást, a férfiúi közeledésen való kötelező megrökönyödést, mint inkább, hogy arcjátéka el ne árulja a pőre igazságot. Hogy bizony itt udvarlásra már semmi szükség. Erről azonban hallgatni kell, mint a sír. A színjáték csak most kezdődik. Ez a kiállítás igazi nyitóképe.

Ugrunk egy termet és Pataki Ági mozaikokból kirakott, zölden villódzó, egykor a Kálvin téri tűzfalról ránk mosolygó szeme szegeződik ránk. Ő nem szemérmes. A legkevésbé sem. Hívogató. Majd száz év alatt eljutunk oda, hogy a nő nemcsak hívószó, de övé a hívó szó. Aki Vaszary Jánosnál még szégyenlősen félre néz, a 80-as évek egyenjogú szocialista társadalmában kihívóan ránk tekint. Lesz, ami lesz. Ami nem jelenti, hogy a férfi ne legyen férfi.

Tán ugyanez a férfi áll sorba néhány teremmel odébb jeansért a hetvenes évek Budapestjén hosszú órákon keresztül Papp Gábor Zsigmond Budapest Retro című filmjében, hogy külföldi farmernadrághoz jusson. Igaz, ő saját vágyainak akar megfelelni, nem úgy, mint a száját rúzsozó nő néhány teremmel korábban, aki mindezt a férfiért teszi.

Perlmutter Izsák - önarckép

Perlmutter Izsák - önarckép

 

A Perlmutter Izsákon, Cigány Dezsőn, gróf Batthyány Gyulán, Fényes Adolfon és Csók Istvánon keresztül kibontakozó és Czene Béláig jutó tárlat térben-időben és stílusban is cikáz, s épp ettől jó.

Belle époque, art deco, modernizmus.

Minden kor kineveti az előzőt, hogy aztán újra elővegye, megtekerje, kifordítsa, csűrje-csavarja, lemeztelenítse vagy épp nyakon öntse valamivel. Egy valami állandó: nő a férfinak, férfi a nőnek.

Jolán, kedvesebb volt számára egy volán – énekli Janka Béla és Berényi Bezzegh György a 68-as táncdalfesztiválon és most, a Falk Miksa utcában.

A nő a divat mögé bújik, vagy kibújik mögüle. Nője, férfija válogatja. Szerencsére Kieselbach tárlata nem feledkezik meg a férfiról sem. Kalapjáról, cilinderéről, finom szabású, öltöny alatti mellényéről, mesterien megkötött nyakkendőéről. A kiállásról, ami mögött ott az erő, a visszafogottság, a világ rendjének tudása, ami mellé minden asszony odaállna.

S ha felöltözött a nő, s felöltözött a férfi, és az utolsó simításokat is elvégezte a divat görbe tükrében, jöhet az interakció, a közös sakkozás, fényképezkedés, reggeli a szabadban, minden, ami a társas élethez kell. Urak és úrasszonyok, népiesek és urbánusok, politikusok és civilek, haute société kontra plebs, haute couture versus prȇt à porter. Budapest, Párizs, Róma kiteszik vagy épp elrejtik idomaikat, megmutatkoznak vagy szolidan háttérbe vonulnak, aszerint, hogy tér, idő és személyiség mit diktál. Lehet kövér, lehet sovány, lehet magas, lehet alacsony, ahogy az S-modell reklám búgta a 80-as években. Csak az az elvtársnői kosztüm ne lenne.

A csábítás fegyvere, avagy divat, stílus és öltözködés 100 év magyar festészetében; Kieselbach Galéria; nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.