Ki mondta, hogy a kézfejen erotikusan kidudorodó erektől nem lehet lázba jönni?

  • Kozár Alexandra
  • 2018. november 22.

Képzőművészet

A félmeztelen lányt farmerszoknyában, kombinés Pankát ki kell érdemelni.

Biztosra veszem, hogy harisnyakötős buja démonok, áttetsző ruhás, nagyvilági mondén hölgyek és széttárt lábú, mindenre elszánt kurtizánok hada fogad. Tévedek.

A csábítás fegyvere, avagy Divat, stílus és öltözködés száz év magyar festészetében című tárlat a Kieselbach Galériában nem az erős felől indít. Finomabban, mondhatni rafináltabban építkezően kínálja százévnyi festészeti csábítását. Akár az okos asszony, aki nem mutat meg mindent egyszerre. A pokol bugyraiig boldog békeidők szolid női kalapjain, színes napernyőin, a szalonzsáner kötelező sétapálcáin és öltönyzsebbe szúrt díszzsebkendőin keresztül vezet az út – ez a kibogozhatatlan fűző dramaturgia. A félmeztelen lányt farmerszoknyában, kombinés Pankát vagy a vörös hajú lányt fekete szandálban ki kell érdemelni.A fürdőző nőkről nem is szólva.

A tárlat egyik első képén padon ülő, Szép Ernő világát idéző, rózsaszín muszlinruhás nő: egyetlen porcikája se látszik a kezén túl.

Persze ki mondta, hogy a kézfejen erotikusan kidudorodó erektől nem lehet lázba jönni? Teniszütős udvarlója arcán korabeli spleen, a tetőtől talpig beborított nő viszont szemérmes. Látszólag semmi kémia nincs közöttük. A nő könyvét arcához emeli, hogy hát azért mégis. Nem is annyira, hogy ezzel jelezze a comme il faut távolságtartást, a férfiúi közeledésen való kötelező megrökönyödést, mint inkább, hogy arcjátéka el ne árulja a pőre igazságot. Hogy bizony itt udvarlásra már semmi szükség. Erről azonban hallgatni kell, mint a sír. A színjáték csak most kezdődik. Ez a kiállítás igazi nyitóképe.

Ugrunk egy termet és Pataki Ági mozaikokból kirakott, zölden villódzó, egykor a Kálvin téri tűzfalról ránk mosolygó szeme szegeződik ránk. Ő nem szemérmes. A legkevésbé sem. Hívogató. Majd száz év alatt eljutunk oda, hogy a nő nemcsak hívószó, de övé a hívó szó. Aki Vaszary Jánosnál még szégyenlősen félre néz, a 80-as évek egyenjogú szocialista társadalmában kihívóan ránk tekint. Lesz, ami lesz. Ami nem jelenti, hogy a férfi ne legyen férfi.

Tán ugyanez a férfi áll sorba néhány teremmel odébb jeansért a hetvenes évek Budapestjén hosszú órákon keresztül Papp Gábor Zsigmond Budapest Retro című filmjében, hogy külföldi farmernadrághoz jusson. Igaz, ő saját vágyainak akar megfelelni, nem úgy, mint a száját rúzsozó nő néhány teremmel korábban, aki mindezt a férfiért teszi.

Perlmutter Izsák - önarckép

Perlmutter Izsák - önarckép

 

A Perlmutter Izsákon, Cigány Dezsőn, gróf Batthyány Gyulán, Fényes Adolfon és Csók Istvánon keresztül kibontakozó és Czene Béláig jutó tárlat térben-időben és stílusban is cikáz, s épp ettől jó.

Belle époque, art deco, modernizmus.

Minden kor kineveti az előzőt, hogy aztán újra elővegye, megtekerje, kifordítsa, csűrje-csavarja, lemeztelenítse vagy épp nyakon öntse valamivel. Egy valami állandó: nő a férfinak, férfi a nőnek.

Jolán, kedvesebb volt számára egy volán – énekli Janka Béla és Berényi Bezzegh György a 68-as táncdalfesztiválon és most, a Falk Miksa utcában.

A nő a divat mögé bújik, vagy kibújik mögüle. Nője, férfija válogatja. Szerencsére Kieselbach tárlata nem feledkezik meg a férfiról sem. Kalapjáról, cilinderéről, finom szabású, öltöny alatti mellényéről, mesterien megkötött nyakkendőéről. A kiállásról, ami mögött ott az erő, a visszafogottság, a világ rendjének tudása, ami mellé minden asszony odaállna.

S ha felöltözött a nő, s felöltözött a férfi, és az utolsó simításokat is elvégezte a divat görbe tükrében, jöhet az interakció, a közös sakkozás, fényképezkedés, reggeli a szabadban, minden, ami a társas élethez kell. Urak és úrasszonyok, népiesek és urbánusok, politikusok és civilek, haute société kontra plebs, haute couture versus prȇt à porter. Budapest, Párizs, Róma kiteszik vagy épp elrejtik idomaikat, megmutatkoznak vagy szolidan háttérbe vonulnak, aszerint, hogy tér, idő és személyiség mit diktál. Lehet kövér, lehet sovány, lehet magas, lehet alacsony, ahogy az S-modell reklám búgta a 80-as években. Csak az az elvtársnői kosztüm ne lenne.

A csábítás fegyvere, avagy divat, stílus és öltözködés 100 év magyar festészetében; Kieselbach Galéria; nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Sámson és a bibliás szavazók

Négyötödük a jobboldali elnökre szavazott, sokuk elutasítja a krisztusi szegénységet, újabban pedig az empátiát is. A második ciklusban a Republikánus Párt után az evangéliumi közösségeket is maga alá gyűri Donald Trump karizmája.