Kiállítás

A kánon és a „tutti-frutti”

1971. Párhuzamos különidők

Képzőművészet

Bár a Kiscelli Múzeum Templomterében, illetve Oratóriumában bemutatott kiállítás fókuszba emelt időpontja az 1971-es év, valójában tágabb időszakot ölel fel; az új gazdasági mechanizmus 1968–1973 közötti éveit, ami a művészettörténeti „időszámításban” megfelel a fiatal neoavantgárd generáció megjelenésétől egészen annak hivatalos betiltásáig tartó időszaknak.

A kiállítás egyben folytatja az utóbbi években megrendezett, újraértelmező tárlatok sorát, kezdve Gróf Ferenc ugyanitt megrendezett egyéni kiállításával, melyben az 1958-as brüsszeli világkiállítás (illetve az ott bemutatott Bernáth Aurél-mű) került új kontextusba, egészen a Magyar Nemzeti Galériában bemutatott Keretek között – A hatvanas évek művészete Magyarországon (1958–1968) című gigakiállításig, melyben a kurátor mintegy rehabilitálta a „szocmodern” tendenciákat. Jelen kiállítás kurátorainak nem célja, hogy „esztétikai vagy történeti ítéletet mondjanak”; helyette egy igen alapos mélyfúrást, már-már tudományos disszertációt kapunk a korszak egymás mellett élő, de a történeti emlékezetben élesen elváló két generációjának „összetett viszonyrendszeréről”. Maga a kiállítás Ernst Blochtól kölcsönzött címe, a Párhuzamos különidők is erre utal.

A Fővárosi Képtár 1961-től tartozik a Budapesti Történeti Múzeumhoz. (A múzeum több társával, a Magyar Nemzeti Galériával és az Országos Széchényi Könyvtárral egyetemben a hatvanas években került fel a Várba. Korábban itt tervezték kialakítani a kormányzati negyedet, de 1957-ben a Legyen a Vár a kultúra vára! elképzelés győzedelmeskedett; talán nem függetlenül attól, hogy Mihályfi Ernő, aki akkoriban a művelődési miniszterhelyettes volt, a „személyi kultusz idejében és szellemében fogant tervnek” nevezte.) A múzeum újkori osztályát 1960 és 1971 között vezette Bertalan Vilmos, aki elérte, hogy kortárs művészektől is vásároljanak műveket; így kerültek a gyűjteménybe Domanovszky Endre és Hincz Gyula „új realista” és félig absztrakt művei, s így rendeztek mindkettőnek 1971-ben „kultúrpolitikai jelentőségű” kiállításokat (Hincz 1970-ben, Domanovszky 1972-ben szerepelt a Velencei Biennálén). A Kiscelli Múzeumban akkoriban bemutatott, Bertalan vagy Domanovszky „bábáskodásával” létrejött pannók, szobrok, gobelinek (Somogyi József, Kerényi Jenő, Kondor Béla), illetve a hozzájuk tartozó dokumentumok (lektorátusi jegyzőkönyvek, újságkivágatok) egy speciális, Kaszás Tamás által épített doboztérben jelennek meg. Az El Liszickij 1926-os Absztrakt kabinetjén alapuló, körüljárható építmény egyrészt kiállítás a kiállításban, díszlet, Patyomkin-fal, amely mint­egy idézőjelbe teszi a műveket, továbbá utal a „hatalmi pozíciókból megtámogatott kánonépítés viszonylagosságára” is.

A művészet hivatalos fórumairól és intézményeiből kiszoruló fiatalokat 1971-ben kezdték a neovantgárd terminussal jelölni – bár a szocialista képzőművészet elveit elvető generációt Oelmacher Anna a három T (támogatott, tűrt és tiltott művészet) mintájára „tutti-frutti”-nak nevezte. E művészek kitörési kísérleteinek (önköltséges kiállítások, pár napos tárlatok vállalati KISZ-klubokban) egyik fontos állomása volt Beke László 1971-es Elképzelés projektje. Az utóbbi pár évben több kiállításon szereplő (sőt, könyvben is megjelent) anyagot a magyar konceptualizmus kiindulópontjának tekintik. Felhívásának értelmében csak a „gondolatban realizálódó” műveket kért „dosszié-kiállításra”, s a mű és az elképzelés azonosításán túl utalt ennek dokumentálására is, mint­egy ösztönözve a konceptuális művészet kedvelt médiumainak (tervek, vázlatok, rajzok, fotók, levelek, szöveges leírások) alkalmazását. E mellé került egy még eddig nem bemutatott anyag, amelyet Kovalovszky Márta 1972-ben a székesfehérvári István Király Múzeumba tervezett Elképzelések című kiállítására gyűjtött be. Mivel a részvevők köre szinte azonos volt, így (egy első látásra bonyolultnak tűnő, de logikus rendszer szerint) fellógatva egymás mellé kerültek az egyes művészek 1971-es és 1972-es munkái. Sőt, a kiállítótérben megjelennek olyan, az anyagokban szereplő munkák, amelyek akkor vagy a későbbiekben meg is valósultak (Attalai Gábor ötágú, hóba rajzolt csillagja, Baranyay András kézkivágatai, Méhes László kartonja, Harasztÿ Gomb-mobilja – teljes címe: Gomb – Húzd meg, ereszd meg 1987; ez utóbbit működés közben csak a hétvégi tárlatvezetések ideje alatt lehet látni). A Beke-féle anyagban szerepelt az idősebb generációhoz tartozó Korniss Dezső többször is átdolgozott Tér-rács című terve is – ezt a síkdíszítő térszerkezetet (valójában a félig kész héját) építette meg Kaszás Tamás a múzeum udvarában, mintegy újraértelmezve, a fikció és a megvalósulás határára tolva a művet.

A kiállításon látható még az Elképzelés projektekben szereplő művészektől egy-egy munka (bár „befigyel” egy Bernáth-mű is) és 5 (!) órányi videó. Azaz V mint Visszaemlékezések – a tereket ugyanis csoportokba rendezték, van például múzeumtörténet (M), Kontextus (K) és Elképzelések (E) szekció is. Ezek a kereszthivatkozásokat (hiperlinkeket) jelölő betűk azonban a műleírásoknál, a szövegben is rendre feltűnnek, ami, valljuk be, igen zavaró. A kiállított anyag nagyon érdekes, de szinte befogadhatatlanul nagy – érdemes többször is visszatérni. Művészettörténész-palántáknak meg egyenesen kötelező.

BTM Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár, nyitva 2019. február 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.