Kiállítás

Ezer odaliszk

"Vesszenek a férfiak!"

  • Kürti Emese
  • 2010. szeptember 30.

Képzőművészet

Székesfehérváron progresszív teremőrnők sóhajtoznak - az ablakon a lángos és a sült kolbász szagával ingerlően beáramló tömegmoraj készteti őket erre. Azok ott kinn, a kiállítás meg itt benn. A szokásos felállás, de bosszantó a karnyújtásra lévő közönség elvi megtapasztalása, miközben üres a tér, és olyan nyilvánvaló volna különben a siker, ha nem kolbászt tömne magába az egész város. Fehérváron a teremőrök elhivatottak, ötletük van a marketingre, és a Lódz Kaliska láthatólag belopta magát a szívükbe.

A kiállítást csak egy kis árva plakát hirdeti az ajtón, a szemöldökfa árnyékában, úgyhogy csak az veszi észre, aki már előtte áll, és félretaszigálta a lángosevőket (sütötte a Turul-Gastro Bt.). A hangulat vásári jellegű, némiképp középkorias, és kicsit elbizonytalanodom, ahogy elképzelem az árpádsávos bajszokat, amint rángani kezdenek a röhögéstől a sok pucér nő láttán a kiállítótérben. Az emancipáció útja rögös.

Nem valószínű ugyanakkor, hogy a Lódz Kaliska szelektálni akarná a közönségét, még ha a nőket részesítik is előnyben. 1979 óta, amióta egy lengyelországi művésztelepen megalakult a csoport (Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Rzepecki, Andrzej Swietlik, Andrzej Wielogórski volt tagja az idők során), és fölvette a lódzi külvárosi pályaudvar nevét, számos tömegrendezvényt szerveztek, és miközben a történelmi kontextus változott körülöttük, talán csak 1989-ben tűnt úgy, hogy pihentethetik fáradságos dadaista tevékenységüket. Ekkor jártak először külföldön, épp Magyarországon, és a Ne bassz, tízéves a Lódz Kaliska! című történelmi kiállításukkal, amelyet a Liget Galériában rendeztek, le is akarták zárni pályafutásukat. Akkor arról volt szó, hogy a kanonizáció nyomása előtt meghajolva létrehozzák a saját múzeumukat, és egyénileg folytatják tovább. Múzeum helyett végül elevenebb közösségi formát, kocsmát alapítottak Lódzban, és a fél várost megmozgató kulturális rendezvényeket szerveztek, amelyekhez a lengyel média és a szponzorok egyaránt partnernek bizonyultak. A Lódz Kaliska ma már a lengyel kulturális élet médiasztárja, néha alsónadrágban.

A fehérvári kiállítás megnyitóján földalatti művészeknek nevezve magukat azért jelezték, hogy az ellenzéki státuszukon nem akarnak változtatni. 2009-ben készült fotósorozatukhoz futurista kiáltványt mellékeltek. Erhardt Miklós fordítása remekül adaptálta az első kiáltvány tónusát, a technikai obszessziót a nők iránti lelkesedéssel cserélve föl: "Tudjuk: A Szamothrakéi Niké / volt / van / és mindig lesz / és szebb mint egy / szaros versenyautó / kirittyentett / kipufogócsöve". A kiáltvány azonban nem elsősorban nőpárti tartalma miatt érdekes, hanem mert az orientációjukat rögzíti: az avantgárd, akcionista művészet tradícióját akarják folytatni a modernizmus után is. Történelmileg a Lódz Kaliska sorsa a Szolidaritás megalakulásával, majd elfojtásával kapcsolódik össze, ami nem egyszerűen historikus patinát biztosít neki, hanem döntően meghatározza a karakterét is. Magyarországról nézve - kicsit mintha a miénk volna - rendkívül tanulságos az ilyen neoavantgárd példa, mert párhuzam híján tanulmányozható rajta, hogyan válik a csoport (tulajdonképp konzekvens kritikai módszerek alkalmazásával) a katonai diktatúra ellenzékéből a kapitalizmus ellenzékévé.

A Vesszenek a férfiak! című, tizennégy részből álló fotósorozat tehát egy férfiak nélküli világot képzel el, ahol a nők végeznek minden olyan fizikai munkát, amelyből különben ki vannak zárva. Csupa önkéntesből szervezett női halász, vasöntő, kőfejtő, kéményseprő, lakatos, útépítő, és mind meztelen. A Lódz Kaliskánál a nők mindig meztelenek, mintha ez volna a létezés egyetlen adekvát állapota. A lengyel történelmi festészet tömegjeleneteiből vidám orgiaszerű összejöveteleket szerveznek, a nemzeti sas testét arányos, fiatal nőalakkal helyettesítik. Kezdetben mintha lett volna némi hatvannyolcas elengedettség ebben az állandó szexuális fölhajtásban, valami primer élet- és emberbarátság, kompatibilis módon a megnyitón föllépő barát, Ujj Zsuzsi dalszövegeivel. Ezek a mostani képek viszont emlékeztetnek az autótetőn térdeplő nyuszifüles kamaszlányok fotóira, vagyis olyan reklámátiratoknak tűnnek, amelyek a kéretlenül ránk zúdított naturális képek dömpingjét idézik föl.

A printek nem túl nagy mérete elkerülhetetlenné teszi, hogy a néző egészen közel lépjen a panorámaképekhez, és a montázsszerű jelenetekben úgy merüljön el, mint valami izgalmas középkori pokolábrázolásban. Végezve a legutolsóval is, kiderül azonban, hogy ez a nagy aktivitás teljesen fölösleges, mert az egészből csak a testek sűrűsége marad meg, rengeteg fenék, sok mell eltérő mérete és alakja, a női test hihetetlen változatossága és az esztétikai relativitás. Mondhatnám, hogy miféle feminizmus ez, férfiakat ugye nem ábrázolunk teljesen meztelenül munka közben. Nem volna sem vicces, sem elegáns. A hátaktok ráadásul néha Ingres háremhölgyeire emlékeztetnek. Mégis, az egész olyan, mint a női fürdő gőzös kábulata, egyszerre megnyugtató és nyugtalanító a földi porhüvely jelentőségét illetően.

Székesfehérvár, Szent István Király Múzeum, november 7-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.