A kiállítás egyszerre komor történelmi látlelet és már-már a fikcióval kacérkodó valóság. A filmen is megjelenõ, kényszerûségbõl/szegénységbõl/nemtörõdömségbõl felülmatricázott hivatalos címerek nem csupán a buhera-Magyarország lenyomatai, hanem az átmenetiség szomorú, ámde nagyon is élõ relikviái, akárcsak Básthy Zoltán déli harangszóval aláfestett, sajátosan magyar, a vándorló határok miatt eléggé viharos élettörténete. Viszont a furcsa kiegészítõket viselõ (arcot eltakaró álhaj!) németországi "hunok" groteszkbe hajló, "korhû" ruházata, s a matricán és térképen is megjelenõ, Trianon elõképeként az "izolált zsugorodás" jelenségét demonstráló õslény, a magyarosaurus bármennyire is kamunak tûnik, mégis igaz (bónusz: az állat felfedezõjének, Nopcsa Ferencnek különösen izgalmas, kacifántos sorsa).
A kiállítás roppant szórakoztató, de sajnos nem áll össze egésszé - például az egymás közelébe helyezett filmrészletek, a parlamentben idõrõl idõre, különféle okokból abszolvált Egyperces néma csendek nem mutatnak túl önmagukon. Egy kis fanyar, kora õszi "össznemzeti Rorschach-tesztnek" azonban tökéletes.
Ernst Múzeum, nyitva: november 13-ig
****