Kiállítás: Szénaboglya a Bécsi úton (Kassák "budán 1954-1967)

  • Csillag Márton
  • 2003. augusztus 21.

Képzőművészet

Emlékszem, egy szerszámot akartam vásárolni a hiánygazdaság idején, s mivel nem volt a boltban, jött a huncut válasz: "biztosan megkapja a Bécsi út végén". Amikor rákérdeztem, hogy hányas szám alatt, a felharsanó röhögésből rájöttem, hogy bizonyára Wien városáról van szó. Hogy ismerhette-e ezt a cinikus poént a proletárforradalom után menekültként évekig a bécsi út emlegetett végén tevékenykedő Kassák, nem tudom. Az viszont tény, hogy 1946-tól Békásmegyeren élt egy művészkolónia politikailag kirekesztett lakosaként, ahol

Kassák "budán 1954-1967

Emlékszem, egy szerszámot akartam vásárolni a hiánygazdaság idején, s mivel nem volt a boltban, jött a huncut válasz: "biztosan megkapja a Bécsi út végén". Amikor rákérdeztem, hogy hányas szám alatt, a felharsanó röhögésből rájöttem, hogy bizonyára Wien városáról van szó. Hogy ismerhette-e ezt a cinikus poént a proletárforradalom után menekültként évekig a bécsi út emlegetett végén tevékenykedő Kassák, nem tudom. Az viszont tény, hogy 1946-tól Békásmegyeren élt egy művészkolónia politikailag kirekesztett lakosaként, ahol

a vidékies táj

és a saját ház örömei sem tudták feledtetni vele a "száműzetés" kínjait (a békásmegyeri korszakot bemutató kiállításról: Magyar Narancs, 2003. március 6. - a szerk.). Ezért aztán, amint lehetett, boldogan költözött beljebb a kedves Angyalföldjét visszaidéző környékre, "budára. Itt, a budai Bécsi úton, a 98-as számú házban lakott Kassák Lajos 1954 nyarától haláláig, 1967-ig. Az itteni éveket és ezek terméseit mutatja be a Kassák Múzeum kiállítása.

Nagyon megszerette ezt a környéket és a kicsit bauhausos, kissé szegényes kockaházat, melynek falán ma is csak egyetlen légkondiláda lóg. "Kertünk vége a hegyre kapaszkodik, kapunktól nem messze folyik a Duna, ahova horgászni járok. Ennyi éppen elég nekem, hogy békésen dolgozhassak, és barátaimnak úgy beszéljek a tájról, mint igazi bennszülött [...] Itt születik legtöbb költeményem, itt keresnek fel barátaim, hogy elvitatkozzunk a világ dolgairól. Ezen a se falu, se város földdarabon szeretnék maradni életem végéig..."

Úgy is lett. Ma a kaputelefonon nincs Kassák nevű utód. Arra, hogy itt élt a XX. század leghíresebb magyar avantgárd művésze, a bejárattól balra egy márvány versidézet emlékeztet: "Szétosztottam magam és megbonthatatlan maradtam a kemény nyersanyaghoz hasonlóan." "budán naplót is írt; Szénaboglya című kötetében alámerülhetünk 1955-56 bornírt iro-dalomszervezési eseményeibe, a gubancos közéleti feladatok bürokrata harcosaival való bajvívások reménytelen, véget nem érő stációiba, korabeli kultúrpolitikai történetekbe. Szikrázva, dühösen és pontos szavakkal írt, ahogyan mindig. De a lényeg, ami a sorokból is kiderül, hogy újra jöttek a barátok, érdeklődő fiatalok, művészek.

Néhány, ceruzával írt naplójegyzet látható a kiállításon is. Miért ír valaki hosszú oldalakat grafittal, amelyet láthatóan újból és újra hegyezni kell? Pedig általában töltőtollal írt, kevés javítással; lehet, hogy a naplóírás olyan

ceruzás műfaj

- a börtönben bizonyosan. Vagy talán ezek a rövid, de kényszerű hegyező szünetek a tökéletes jelzők megtalálásához szükségesek Kassák számára (mint ahogy a festő is néha hunyorogva hátradől képe előtt). A tárlaton kirakott egyik 1965-ös montázson viszont feltűnik egy vágott hegyű filctollal készült felirat is: "Május 1." Nem tudhatjuk, hogy az Ápiszban vehetett-e már ilyen újfajta szerszámot, vagy Párizsból hozta, ahol 1963-ban végre kiállíthatott, és Vasarelynél is járt. Az biztos, hogy érdekelte ez az új eszköz, mert ettől kezdve gyakran szignálta rajzait, montázsait vele. Sajnos ezek mára eléggé kifakultak, mivel nem sejthette, hogy telefonüzenetek rögzítésénél fontosabb és maradandóbb feladatra a filctoll nem nagyon alkalmas. Szerencsére ebben az időszakban készült, nagyszámú grafikai sorozataiban nem használta, valószínűleg azért, mert a filc nem elég fekete a tushoz képest. Színes zsírkrétákkal, nagyon puha grafit-ceruzákkal készített tömbös, testes formák felhasználásával, rajzos vonalelemek nélküli új kompozíciókat, a békásmegyeri, "nemkívánatos" festészeti törekvéseinek ("arccal a fal felé fordítottam képeimet...") továbbfejlesztett változatait. A grafikák színei az avantgárd fekete és piros harsogó agitativitásától a barna, kék és szürkés tónusok elbeszélőképessége irányába változtak. Elhagyta békásmegyeri, narratív, ábrázoló jellegű szándékait, ezt a késztetését montázsok összeállításában élte ki. Korabeli francia magazinokat (Paris Match, Elle) vagdosott szét, és kemény társadalomkritikai "tónust" adott némelyiknek, szelídített John Heartfield-stílusban. A fotós elemeket azonban a kassáki képarchitektúra formaképzési elveinek megfelelően ragasztja fel, láthatóan precízebben, mint azelőtt. Mézszerű kristályragasztót használt, Technocol Rapidot vagy mifélét?

Kassák a Bécsi úti tizenhárom év alatt eredményesen dolgozott, és sok új barátot szerzett. Köztük fotósokat, akik többnyire portrévadászatból egzisztáltak, elérni remélvén a dicsőséget, hogy híres emberek "hivatalossá váló" arcképei az ő trófeáik lesznek. Kassákról is készültek a Bécsi úti lakásban remek képek. 1962-ben Fehér Tamás a kiállításon is látható, bauhausos, nádfonatú karosszékében ülő, csíkos házikabátban figyelő művészről készült, kissé átlós tengelyű, fekete-fehér felvétele olyan, mint egy puha Moholy-Nagy-fotogramm. Vattai Elemér 1964-ben a beesett arcú, sokat látott, kóborkutya-tekintetű, nehéz sorsú, de elszánt öreg mestert örökítette meg.

Szőnyei György

Kassák Múzeum és Archívum; nyitva szeptember 14-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.