Kicsit régi, de azért új (Makám: a Part)

  • 1998. december 10.

Képzőművészet

Jó nyolc éve már, hogy egy köztéri Narancs-tüntetés zárásához kellett nekünk egy tisztességes zenekar. Akkoriban nem nagyon kaseroltuk a világzenét, mégis a Makámot hívtuk, mit is hívtunk volna, ha már a "nóvum és másság" volt a szlogenünk. Hát ez ugrott most be, ahogy az "új" albumra néztem, épp abban a felállásban készült ugyanis. Más kérdés, hogy - mint kiderült - nem is olyan új.

"Ez egy régi felvétel - tesz helyre Krulik Zoltán -, egészen szűz állapotot tükröz. Régóta készültünk a kiadására, de az eddigi lemezeinket mindig valamilyen tematika mögé rendeztük, ez pedig túl heterogénnek tűnt. Hónapokon át variálgattam a szerkesztésével, igyekeztem dramaturgiát vinni bele; a címekkel is ilyen asszociációs lehetőségeket próbáltam teremteni. Egy virtuális falu zenéje, valahol a Távol-Kelet és Afrika között vagy az éterben. Némely darab nagyobb kompozícióvá érett az idő során, ezek csírák, de önmagukban is érdekesek. A Peti euforikusan hallgatta, amikor megmutattam neki - ebben a sorrendben most hallja először a zenekar."

*

A Makám gyökere a Kreatív Stúdióból - népiesen: CSÕ - bontakozott ki, együtt játszott abban a gitáros Krulik, a tablás Szalai Péter és a bőgős Bencze Zoltán, de az utolsó koncertek magasságában fel-feltünedezett az oboás Juhász Endre és a gadulkás Szőke Szabolcs is. Amúgy megfordult a környékén még vagy tizenöt muzsikus, köztük a 180-as Csoportból ismerős Kálnai János, a vasmalmos Reöthy Gábor vagy a kolindás Zsigmondi Ágnes és Lantos Iván. Nagyjából 1975-től ´80-ig működött e csoport - anyag is van, ki kéne adni -, akkor Krulik, Szőke és Juhász összeállt a Kolindát újjászervező Dabasi Péterrel, így jött létre közvetlen ősként a Makám & Kolinda. "Dabasi olyan vehemenciával szervezte a zenekart - emlékszik Krulik -, hogy úgy éreztem, nem szabad kimaradni belőle. Nagyon intenzív és termékeny évek voltak azok, begyűjtöttünk egy csomó hatást. Péter határozta meg a hangzást, de nekem is szép számmal voltak szerzeményeim, nem volt diktatúra. Aztán amikor ´84-ben szétváltunk, valahogy evidens volt, hogy a régi CSÕ-ből tovább folytatjuk mind az öten, ezután szállt be a marimbás, kavalos Thurnay Balázs, így alakult ki a kilencvenes évek közepéig fennálló formáció."

Míg a Makám & Kolinda két albumából (Szélcsend után, Úton) az utóbbi nem került forgalomba Magyarországon, a Makám első tíz évének - a most megjelent album mellett - azóta is maradandó lenyomata a ´88-as Közelítések. Ehhez képest zsákutcának, de legalábbis kitérőnek tűnhet az elektronika és a rockosabb hangzás mentén tett kör; végül az akkor készült DiverTimento után újra az akusztikus hangzás felé fordult a zenekar, immár a szaxofonos Grencsó István társaságában. "Mindazok a hívószavak - balkáni és ázsiai gyökerű szerkezetek, repetitív muzsika, egymásba fonódó népzenék -, amelyek korábban körülhatárolták a Makám zenéjét, érvényesek most is, ám aki feltétlenül ezeket a fákat akarja megmászni, szem elől veszítheti az erdőt - írhattam tavaly a Café Babel albumról. - Pedig ez az erdő szokatlan kalandot ígér: hátborzongatóbbak a mélységei, magasabb a csúcsa, és meztelenebb benne a hang. Azt gondolom, hogy valami nagyon-nagyon komoly dolgon kellett átmennie Kruliknak, hogy ehhez a lemezhez érjen."

Hát így.

*

És most?

Most három dolog is kavarog Krulik fejében: egy nagyobb, tíz-tizenkét tagú zenekarra íródó vokális darab, sok népzenével; egy új Makám-anyag a jelenlegi felállásban, aztán egy elvontabb, a kortárs zene felé kacsintó dolog is, de ehhez még emberek kellenek - cimbalom, szaxofon, zongora.

- És az miért van, hogy míg a nyolcvanas évek derekán a HVDSZ klub egy kultikus zenekar kultikus helye volt, most legfeljebb elcsíphető egy-egy Makám-koncert itt-ott; már nincs olyan erőteljes kapcsolat a zenekar és a közönsége között?

"Az egy felívelő és forradalmi időszaka volt az életünknek - így Krulik -, de más időszak volt, minden szempontból. Akkor vagy volt család, vagy nem volt, ha volt, akkor éppen induló. Azóta megöregedtünk, súlyosabbak lettek a megélhetési gondok, ma már nem tudjuk azt megtenni, hogy kizárólag a zenéből, sőt kizárólag a Makámból éljünk, jóllehet a nagyobb fesztiválokon jelen vagyunk. Az elmúlt három évben jártunk Lipcsében, Veronában, Koppenhágában, Prágában, Bécsben, a klubélet azonban megszűnt számunkra, kivitelezhetetlen. Mindenki beállt, már nem nagyon lehet nap mint nap próbálgatni."

Marton László Távolodó

Fonó Records, 1998

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.