Koncert: A lehetõ leglassabban (John Cage Halberstadtban)

  • Fehéri György
  • 2004. július 15.

Képzőművészet

Az 1985-ben eredetileg zongorára írt darabot John Cage Gerd Zacher kérésére dolgozta át orgonára. A négyoldalas partitúrát kísérõ megjegyzést: "as slow as possible", azaz "amilyen lassan csak lehet", az orgonamûvészek 1997-ben tartott trossingeni konferenciája filozófusok, zenetudósok bevonásával igyekezett értelmezni. A mû elõadása végül az akkor már halott mester 89. születésnapján, 2001. szeptember 5-én, "rövidebb" szünettel kezdõdött - másfél évig ugyanis csak az orgona fújtatójának lihegése hallatszott -, majd 2003. február 5-én csendült fel az elsõ akkord. Most, július 5-én két - más értelmezésben egy, hiszen oktávállásban levõ két "e"-rõl van szó - újabb hanggal bõvült a koncert.

Az 1985-ben eredetileg zongorára írt darabot John Cage Gerd Zacher kérésére dolgozta át orgonára. A négyoldalas partitúrát kísérõ megjegyzést: "as slow as possible", azaz "amilyen lassan csak lehet", az orgonamûvészek 1997-ben tartott trossingeni konferenciája filozófusok, zenetudósok bevonásával igyekezett értelmezni. A mû elõadása végül az akkor már halott mester 89. születésnapján, 2001. szeptember 5-én, "rövidebb" szünettel kezdõdött - másfél évig ugyanis csak az orgona fújtatójának lihegése hallatszott -, majd 2003. február 5-én csendült fel az elsõ akkord. Most, július 5-én két - más értelmezésben egy, hiszen oktávállásban levõ két "e"-rõl van szó - újabb hanggal bõvült a koncert.

A vég: 2639-ben

Aki az elõadás befejezését élõben szeretné hallani, még vannak jegyek (megrendelhetõ a következõ telefonszámonÉ 00 493941/573080) - érdemes tehát elõjegyezni legalább az ünnepi esemény évét: 2639. (A napot sajnos még nem közölték.)

A színhely a sokáig csupán - már a keleti idõkben is remek - virslijérõl ismert Halberstadt. Itt épült 1361-ben az akkoriban a világon legmodernebbnek számító, hiszen a skála mind a tizenkét hangját tartalmazó klaviatúrával ellátott orgona, s így, ezen évszám ismeretében már könnyen kiszámolható, 2000-et véve a projekt indulásának: 2000-1361=639, 2000+639=2639 - ekkor végzõdik tehát a 639 évre tervezett koncert.

Az orgonamuzsikát és a virslit egyébként a helyszín köti össze: a Szent Burchard- templom, ahol egyelõre csak az elsõ hangok lejátszásához szükséges orgonatöredék áll, legfrissebb történelmünkben, az NDK-idõkben disznóólként funkcionált (az NDK-t mentendõ: az épület már elõtte is, hosszú évtizedekig, a mezõgazdaságot szolgálta).

Szerencsére van idõ bõségesen a hangszer teljes felépítéséhez, és talán pénz is lesz elegendõ, a szponzoráló cég ugyanis - reményteljes támogató, 137 éve van talpon - a mû címéhez illõen: "as long as possible" ígéri a mû folyamatos létét biztosító anyagi segítséget.

Hogyan is képzelhetjük el tehát John Cage: Organ2/ASLSP (vagyis: as slow as possible) címû darabjának meghallgatását?

Elõször is a nyitvatartási idõre érdemes odafigyelni (keddtõl vasárnapig, 11-16 óra között), bár a templom kapujára szorított fülekkel is élvezhetõ a homokzsákokkal (õk ülnek a billentyûkön) ébren tartott mûalkotás.

Sokkal nagyobb problémát jelent a mû egészének átfogása. Vajon van-e egyáltalán jogunk az általunk hallott rész alapján bármit is gondolni vagy akár mondani Cage mûvérõl? Tudjuk, hogy a mûalkotásnak van eleje, közepe, vége, meg esetleg csúcspontja is. Amit hallunk, az csak egy rész? Avagy a részben benne van - talán! - az egész? Mikor lehet tapsolni, anélkül, hogy közbetapsolnánk? Milyen ruhát vegyünk fel a koncertre? Mikor érkezzünk meg? Mi van, ha elkésünk? Beengednek még? Mikor lesz az elsõ szünet, és mi lesz a szünetben? Vigyünk magunkkal valami ennivalót? S ha igen, mennyi idõre elegendõt? Lehet a mûrõl CD-t kapni? (De hiszen mire megveszem a CD-t, az már - szó szerint - túl is haladott!)

Minden zenei mû másképp szól más elõadásban, más hangszeren, más mûvész interpretációjában. Mikor lesz Cage darabjának a következõ elõadása?

Változtasd meg életed!

És talán a legnagyobb kérdés: ki az, és létezik-e egyáltalán, aki a koncertet teljes egészében hallja, hallani fogja?

A mûalkotás, ha rá tudja venni a befogadót a vele való foglalatos-kodásra, az élet lassabban élését is kikényszeríti egyben. Cage mûve a végletekig feszíti mindezt, hiszen a darab (a mi esetünkben legalábbis) garantáltan meghaladja egy emberélet idejét. Vajon hányan változtatják meg hatására véglegesen életüket, s szállnak ki a minden-napokból?

Az orgona hangjai egy olyan nagy ívet húznak napjainktól egy ismeretlen idõtávolba, melybe fantáziánkkal csak igen korlátozott távolságig és oly gyakran tévesen láthatunk elõre. Azután, amikor összezárul elõttünk a lehetséges jövõ képe - vajon ki hallgatja még az orgonamuzsikát? Olyan lesz, mint mi most? (Hány füle, hány feje, mekkora agya - nagyobb-kisebb - lesz?) Más lesz? Jobb? Egészségesebb? Tökéletesebb? Vagyis tökéletlenebb? Szabad lesz-e még egyáltalán zenélnie? Akar-e még zenélni? Lesz-e áram a templomban (a rövidebb áramszünetek esetére van pótáramfejlesztõ!), lesz-e még templom?

És egyáltalán: miként és kitõl fogjuk megtudni, hogy hogyan is végzõdött a mû?

Cage darabja rendkívül optimista.

Fehéri György

(Berlin)

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”