rés a présen

„Középpontban a gyerekművészet”

  • rés a présen
  • 2023. június 21.

Képzőművészet

Kaposi Dorka igazgató, Deák17 Galéria

rés a présen: Mikor merült fel, hogy olyan galériát hozzanak létre, amely a kortárs művészetet főként fiataloknak közvetíti?

Kaposi Dorka: Budapest Főváros Önkormányzata 2013-ban határozta el, hogy egy gyerekeknek és fiataloknak szóló intézményt alakít ki, amely hiánypótló, a művészeti nevelést támogató feladatot lát el, és hazai és nemzetközi viszonylatban is reprezentálja a főváros művészetpártoló, tehetségsegítő tevékenységét. A Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria nemcsak kiállító, de közösségi térként is működik: a korosztályok közötti párbeszédre összpontosít izgalmas programokkal, tárlatvezetésekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, továbbá képzéseket szervez, pályázatokat hirdet, és számos intézménnyel működik együtt.

rap: Hogyan kell a fiataloknak galériát csinálni?

KD: A velencei Peggy Guggenheim Collectionnél töltöttem 2012-ben a múzeumi gyakorlatomat, s ebből inspirációt merítettem arra, hogyan lehet a kortárs művészetet a múzeumpedagógia eszközeivel közvetíteni gyerekek, fiatalok felé is. A szakmában sokan várták a Deák17 Galéria megszületését, számos művészoktató és vizuáliskultúra-pedagógus üdvözölte egy olyan intézmény létrejöttét, ahol a középpontban a gyerekművészet áll. Mivel a fővárosi fenntartásnak köszönhetően a programjainkat és foglalkozásainkat ingyenesen tudjuk biztosítani, az iskolák is azonnal nyitottak és érdeklődők voltak. A gyerekművészet mellett professzionális kortárs képzőművészettel is foglalkozunk, így a múzeumi-galériás közegben is szép helyet vívott ki magának a galéria.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.