rés a présen

„Középpontban a gyerekművészet”

  • rés a présen
  • 2023. június 21.

Képzőművészet

Kaposi Dorka igazgató, Deák17 Galéria

rés a présen: Mikor merült fel, hogy olyan galériát hozzanak létre, amely a kortárs művészetet főként fiataloknak közvetíti?

Kaposi Dorka: Budapest Főváros Önkormányzata 2013-ban határozta el, hogy egy gyerekeknek és fiataloknak szóló intézményt alakít ki, amely hiánypótló, a művészeti nevelést támogató feladatot lát el, és hazai és nemzetközi viszonylatban is reprezentálja a főváros művészetpártoló, tehetségsegítő tevékenységét. A Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria nemcsak kiállító, de közösségi térként is működik: a korosztályok közötti párbeszédre összpontosít izgalmas programokkal, tárlatvezetésekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, továbbá képzéseket szervez, pályázatokat hirdet, és számos intézménnyel működik együtt.

rap: Hogyan kell a fiataloknak galériát csinálni?

KD: A velencei Peggy Guggenheim Collectionnél töltöttem 2012-ben a múzeumi gyakorlatomat, s ebből inspirációt merítettem arra, hogyan lehet a kortárs művészetet a múzeumpedagógia eszközeivel közvetíteni gyerekek, fiatalok felé is. A szakmában sokan várták a Deák17 Galéria megszületését, számos művészoktató és vizuáliskultúra-pedagógus üdvözölte egy olyan intézmény létrejöttét, ahol a középpontban a gyerekművészet áll. Mivel a fővárosi fenntartásnak köszönhetően a programjainkat és foglalkozásainkat ingyenesen tudjuk biztosítani, az iskolák is azonnal nyitottak és érdeklődők voltak. A gyerekművészet mellett professzionális kortárs képzőművészettel is foglalkozunk, így a múzeumi-galériás közegben is szép helyet vívott ki magának a galéria.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.