rés a présen

„Középpontban a gyerekművészet”

  • rés a présen
  • 2023. június 21.

Képzőművészet

Kaposi Dorka igazgató, Deák17 Galéria

rés a présen: Mikor merült fel, hogy olyan galériát hozzanak létre, amely a kortárs művészetet főként fiataloknak közvetíti?

Kaposi Dorka: Budapest Főváros Önkormányzata 2013-ban határozta el, hogy egy gyerekeknek és fiataloknak szóló intézményt alakít ki, amely hiánypótló, a művészeti nevelést támogató feladatot lát el, és hazai és nemzetközi viszonylatban is reprezentálja a főváros művészetpártoló, tehetségsegítő tevékenységét. A Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria nemcsak kiállító, de közösségi térként is működik: a korosztályok közötti párbeszédre összpontosít izgalmas programokkal, tárlatvezetésekkel, múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, továbbá képzéseket szervez, pályázatokat hirdet, és számos intézménnyel működik együtt.

rap: Hogyan kell a fiataloknak galériát csinálni?

KD: A velencei Peggy Guggenheim Collectionnél töltöttem 2012-ben a múzeumi gyakorlatomat, s ebből inspirációt merítettem arra, hogyan lehet a kortárs művészetet a múzeumpedagógia eszközeivel közvetíteni gyerekek, fiatalok felé is. A szakmában sokan várták a Deák17 Galéria megszületését, számos művészoktató és vizuáliskultúra-pedagógus üdvözölte egy olyan intézmény létrejöttét, ahol a középpontban a gyerekművészet áll. Mivel a fővárosi fenntartásnak köszönhetően a programjainkat és foglalkozásainkat ingyenesen tudjuk biztosítani, az iskolák is azonnal nyitottak és érdeklődők voltak. A gyerekművészet mellett professzionális kortárs képzőművészettel is foglalkozunk, így a múzeumi-galériás közegben is szép helyet vívott ki magának a galéria.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.