NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Lelkiismereti okokból

Boris Lurie & Wolf Vostell - Művészet a soá után

Képzőművészet

„Van itt egy kimondhatatlanul súlyos ellentmondás: a holocaustról, erről a felfoghatatlan és áttekinthetetlen valóságról egyedül az esztétikai képzelet segítségével alkothatunk valóságos elképzelést. Viszont a holocaust elgondolása önmagában véve olyan roppant vállalkozás, olyan vállakat roskasztó szellemi feladat, hogy többnyire meghaladja a vele küszködők teherbíró képességét” – mondta Kertész Imre 1991-ben, a Hosszú, sötét árnyék című előadásán.

S ha sorra vesszük a témában született „sikeres” műveket Makrisz Agamemnon Mauthauseni emlékművétől a Schindler listájáig, nem csak az alkotók kudarca válik nyilvánvalóvá, de a közönségé is, amely ugyanúgy romantikus történetet vagy hőskölteményt vár e témában is, mint bármely történelmi esemény kapcsán. És ugyanúgy könnyezni, meghatódni akar, vagy épp fordítva: azzal a tudattal hazamenni, hogy győzött az igazság. Ám minden jó szándék ellenére – alkotói és befogadói oldalról egyaránt – az efféle gesztusok inkább a hárítás „lelkiismeretes” megnyilvánulásainak tekinthetők, a könnyebbik útnak, ha a szembenézés vagy a felejtés között kell választani. Nem túlzás azt feltételezni, hogy a holokauszt túlélői közül azért menekültek oly sokan az öngyilkosságba, mert nem tudtak belenyugodni abba, hogy „az élet megy tovább”, mások megnémultak „a vállakat roskasztó szellemi feladattól”, és csak nagyon kevesen voltak képesek arra, hogy egyáltalán megszólaljanak. A kiállítás két alkotója, Boris Lurie és Wolf Vostell a kevesek közé tartozott. Ami azt is jelenti, hogy a kissé patetikus cím megtévesztő lehet.

 
Boris Lurie: Emigráns no bőrönd (anti-pop), 1963
Fotó: Boris Lurie Art Foundation

Boris Lurie (1924–2008) nevével nem véletlenül nem találkozhatunk, amikor az 50-es, 60-as évek amerikai képzőművészetének nagyjait sorolják fel. Lurie szó szerint nem volt szalonképes – egyetlen képét sem adta el –, alkotásait életében szinte kizárólag művésztársai értékelték, és ő mindent meg is tett annak érdekében, hogy az illetékes szakértők ne vegyenek róla tudomást. 22 éves volt, amikor 1946-ban megérkezett New Yorkba, előtte Lettországban élt. Anyját és nővérét 1941-ben gyilkolták meg a németek, őt apjával együtt különféle koncentrációs táborokban tartották fogva, utoljára Buchenwaldban. Noha a 40-es években még expresszív festményeken próbálta megörökíteni pokoljárását, amerikai tapasztalatai – a mindent le­uraló fogyasztás és pozitív szemlélet – sokkal radikálisabb irányba vitték el. Kollázsokat kezdett készíteni ugyancsak a holokauszt tematikájában – a koncentrációs táborokban készült fotókat az amerikai fogyasztói társadalmat megtestesítő képekkel, szimbólumokkal, reklámokkal keverte. A Lolita filmplakátját halott gyerekekkel, a harisnyakötős meztelen nőt hullahegyekkel, mindezt annak a felismerésnek nyomán, hogy a piac törvényei azt diktálják, hogy a legnagyobb bűnöket is a szőnyeg alá söpörjék, majd újabb és újabb bűnöket kövessenek el. Lurie számára az emberek megalázása és kihasználása, a tömegek manipulációja vált elviselhetetlenné alig egy évtizeddel Auschwitz után, és erre valóban a lehető legszélsőségesebb módon volt csak képes reagálni; szembefordult a hagyományos konzumvilággal, és az akkoriban kibontakozó, és az új progresszív művészetnek kikiáltott pop-arttal is. Sokszor éppen a pop-art eszközeivel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.