NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Lelkiismereti okokból

Boris Lurie & Wolf Vostell - Művészet a soá után

Képzőművészet

„Van itt egy kimondhatatlanul súlyos ellentmondás: a holocaustról, erről a felfoghatatlan és áttekinthetetlen valóságról egyedül az esztétikai képzelet segítségével alkothatunk valóságos elképzelést. Viszont a holocaust elgondolása önmagában véve olyan roppant vállalkozás, olyan vállakat roskasztó szellemi feladat, hogy többnyire meghaladja a vele küszködők teherbíró képességét” – mondta Kertész Imre 1991-ben, a Hosszú, sötét árnyék című előadásán.

S ha sorra vesszük a témában született „sikeres” műveket Makrisz Agamemnon Mauthauseni emlékművétől a Schindler listájáig, nem csak az alkotók kudarca válik nyilvánvalóvá, de a közönségé is, amely ugyanúgy romantikus történetet vagy hőskölteményt vár e témában is, mint bármely történelmi esemény kapcsán. És ugyanúgy könnyezni, meghatódni akar, vagy épp fordítva: azzal a tudattal hazamenni, hogy győzött az igazság. Ám minden jó szándék ellenére – alkotói és befogadói oldalról egyaránt – az efféle gesztusok inkább a hárítás „lelkiismeretes” megnyilvánulásainak tekinthetők, a könnyebbik útnak, ha a szembenézés vagy a felejtés között kell választani. Nem túlzás azt feltételezni, hogy a holokauszt túlélői közül azért menekültek oly sokan az öngyilkosságba, mert nem tudtak belenyugodni abba, hogy „az élet megy tovább”, mások megnémultak „a vállakat roskasztó szellemi feladattól”, és csak nagyon kevesen voltak képesek arra, hogy egyáltalán megszólaljanak. A kiállítás két alkotója, Boris Lurie és Wolf Vostell a kevesek közé tartozott. Ami azt is jelenti, hogy a kissé patetikus cím megtévesztő lehet.

 
Boris Lurie: Emigráns no bőrönd (anti-pop), 1963
Fotó: Boris Lurie Art Foundation

Boris Lurie (1924–2008) nevével nem véletlenül nem találkozhatunk, amikor az 50-es, 60-as évek amerikai képzőművészetének nagyjait sorolják fel. Lurie szó szerint nem volt szalonképes – egyetlen képét sem adta el –, alkotásait életében szinte kizárólag művésztársai értékelték, és ő mindent meg is tett annak érdekében, hogy az illetékes szakértők ne vegyenek róla tudomást. 22 éves volt, amikor 1946-ban megérkezett New Yorkba, előtte Lettországban élt. Anyját és nővérét 1941-ben gyilkolták meg a németek, őt apjával együtt különféle koncentrációs táborokban tartották fogva, utoljára Buchenwaldban. Noha a 40-es években még expresszív festményeken próbálta megörökíteni pokoljárását, amerikai tapasztalatai – a mindent le­uraló fogyasztás és pozitív szemlélet – sokkal radikálisabb irányba vitték el. Kollázsokat kezdett készíteni ugyancsak a holokauszt tematikájában – a koncentrációs táborokban készült fotókat az amerikai fogyasztói társadalmat megtestesítő képekkel, szimbólumokkal, reklámokkal keverte. A Lolita filmplakátját halott gyerekekkel, a harisnyakötős meztelen nőt hullahegyekkel, mindezt annak a felismerésnek nyomán, hogy a piac törvényei azt diktálják, hogy a legnagyobb bűnöket is a szőnyeg alá söpörjék, majd újabb és újabb bűnöket kövessenek el. Lurie számára az emberek megalázása és kihasználása, a tömegek manipulációja vált elviselhetetlenné alig egy évtizeddel Auschwitz után, és erre valóban a lehető legszélsőségesebb módon volt csak képes reagálni; szembefordult a hagyományos konzumvilággal, és az akkoriban kibontakozó, és az új progresszív művészetnek kikiáltott pop-arttal is. Sokszor éppen a pop-art eszközeivel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?