NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Lelkiismereti okokból

Boris Lurie & Wolf Vostell - Művészet a soá után

Képzőművészet

„Van itt egy kimondhatatlanul súlyos ellentmondás: a holocaustról, erről a felfoghatatlan és áttekinthetetlen valóságról egyedül az esztétikai képzelet segítségével alkothatunk valóságos elképzelést. Viszont a holocaust elgondolása önmagában véve olyan roppant vállalkozás, olyan vállakat roskasztó szellemi feladat, hogy többnyire meghaladja a vele küszködők teherbíró képességét” – mondta Kertész Imre 1991-ben, a Hosszú, sötét árnyék című előadásán.

S ha sorra vesszük a témában született „sikeres” műveket Makrisz Agamemnon Mauthauseni emlékművétől a Schindler listájáig, nem csak az alkotók kudarca válik nyilvánvalóvá, de a közönségé is, amely ugyanúgy romantikus történetet vagy hőskölteményt vár e témában is, mint bármely történelmi esemény kapcsán. És ugyanúgy könnyezni, meghatódni akar, vagy épp fordítva: azzal a tudattal hazamenni, hogy győzött az igazság. Ám minden jó szándék ellenére – alkotói és befogadói oldalról egyaránt – az efféle gesztusok inkább a hárítás „lelkiismeretes” megnyilvánulásainak tekinthetők, a könnyebbik útnak, ha a szembenézés vagy a felejtés között kell választani. Nem túlzás azt feltételezni, hogy a holokauszt túlélői közül azért menekültek oly sokan az öngyilkosságba, mert nem tudtak belenyugodni abba, hogy „az élet megy tovább”, mások megnémultak „a vállakat roskasztó szellemi feladattól”, és csak nagyon kevesen voltak képesek arra, hogy egyáltalán megszólaljanak. A kiállítás két alkotója, Boris Lurie és Wolf Vostell a kevesek közé tartozott. Ami azt is jelenti, hogy a kissé patetikus cím megtévesztő lehet.

 
Boris Lurie: Emigráns no bőrönd (anti-pop), 1963
Fotó: Boris Lurie Art Foundation

Boris Lurie (1924–2008) nevével nem véletlenül nem találkozhatunk, amikor az 50-es, 60-as évek amerikai képzőművészetének nagyjait sorolják fel. Lurie szó szerint nem volt szalonképes – egyetlen képét sem adta el –, alkotásait életében szinte kizárólag művésztársai értékelték, és ő mindent meg is tett annak érdekében, hogy az illetékes szakértők ne vegyenek róla tudomást. 22 éves volt, amikor 1946-ban megérkezett New Yorkba, előtte Lettországban élt. Anyját és nővérét 1941-ben gyilkolták meg a németek, őt apjával együtt különféle koncentrációs táborokban tartották fogva, utoljára Buchenwaldban. Noha a 40-es években még expresszív festményeken próbálta megörökíteni pokoljárását, amerikai tapasztalatai – a mindent le­uraló fogyasztás és pozitív szemlélet – sokkal radikálisabb irányba vitték el. Kollázsokat kezdett készíteni ugyancsak a holokauszt tematikájában – a koncentrációs táborokban készült fotókat az amerikai fogyasztói társadalmat megtestesítő képekkel, szimbólumokkal, reklámokkal keverte. A Lolita filmplakátját halott gyerekekkel, a harisnyakötős meztelen nőt hullahegyekkel, mindezt annak a felismerésnek nyomán, hogy a piac törvényei azt diktálják, hogy a legnagyobb bűnöket is a szőnyeg alá söpörjék, majd újabb és újabb bűnöket kövessenek el. Lurie számára az emberek megalázása és kihasználása, a tömegek manipulációja vált elviselhetetlenné alig egy évtizeddel Auschwitz után, és erre valóban a lehető legszélsőségesebb módon volt csak képes reagálni; szembefordult a hagyományos konzumvilággal, és az akkoriban kibontakozó, és az új progresszív művészetnek kikiáltott pop-arttal is. Sokszor éppen a pop-art eszközeivel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.