NAPOZÓ - nagy nyári melléklet - kiállítás

Lelkiismereti okokból

Boris Lurie & Wolf Vostell - Művészet a soá után

Képzőművészet

„Van itt egy kimondhatatlanul súlyos ellentmondás: a holocaustról, erről a felfoghatatlan és áttekinthetetlen valóságról egyedül az esztétikai képzelet segítségével alkothatunk valóságos elképzelést. Viszont a holocaust elgondolása önmagában véve olyan roppant vállalkozás, olyan vállakat roskasztó szellemi feladat, hogy többnyire meghaladja a vele küszködők teherbíró képességét” – mondta Kertész Imre 1991-ben, a Hosszú, sötét árnyék című előadásán.

S ha sorra vesszük a témában született „sikeres” műveket Makrisz Agamemnon Mauthauseni emlékművétől a Schindler listájáig, nem csak az alkotók kudarca válik nyilvánvalóvá, de a közönségé is, amely ugyanúgy romantikus történetet vagy hőskölteményt vár e témában is, mint bármely történelmi esemény kapcsán. És ugyanúgy könnyezni, meghatódni akar, vagy épp fordítva: azzal a tudattal hazamenni, hogy győzött az igazság. Ám minden jó szándék ellenére – alkotói és befogadói oldalról egyaránt – az efféle gesztusok inkább a hárítás „lelkiismeretes” megnyilvánulásainak tekinthetők, a könnyebbik útnak, ha a szembenézés vagy a felejtés között kell választani. Nem túlzás azt feltételezni, hogy a holokauszt túlélői közül azért menekültek oly sokan az öngyilkosságba, mert nem tudtak belenyugodni abba, hogy „az élet megy tovább”, mások megnémultak „a vállakat roskasztó szellemi feladattól”, és csak nagyon kevesen voltak képesek arra, hogy egyáltalán megszólaljanak. A kiállítás két alkotója, Boris Lurie és Wolf Vostell a kevesek közé tartozott. Ami azt is jelenti, hogy a kissé patetikus cím megtévesztő lehet.

 
Boris Lurie: Emigráns no bőrönd (anti-pop), 1963
Fotó: Boris Lurie Art Foundation

Boris Lurie (1924–2008) nevével nem véletlenül nem találkozhatunk, amikor az 50-es, 60-as évek amerikai képzőművészetének nagyjait sorolják fel. Lurie szó szerint nem volt szalonképes – egyetlen képét sem adta el –, alkotásait életében szinte kizárólag művésztársai értékelték, és ő mindent meg is tett annak érdekében, hogy az illetékes szakértők ne vegyenek róla tudomást. 22 éves volt, amikor 1946-ban megérkezett New Yorkba, előtte Lettországban élt. Anyját és nővérét 1941-ben gyilkolták meg a németek, őt apjával együtt különféle koncentrációs táborokban tartották fogva, utoljára Buchenwaldban. Noha a 40-es években még expresszív festményeken próbálta megörökíteni pokoljárását, amerikai tapasztalatai – a mindent le­uraló fogyasztás és pozitív szemlélet – sokkal radikálisabb irányba vitték el. Kollázsokat kezdett készíteni ugyancsak a holokauszt tematikájában – a koncentrációs táborokban készült fotókat az amerikai fogyasztói társadalmat megtestesítő képekkel, szimbólumokkal, reklámokkal keverte. A Lolita filmplakátját halott gyerekekkel, a harisnyakötős meztelen nőt hullahegyekkel, mindezt annak a felismerésnek nyomán, hogy a piac törvényei azt diktálják, hogy a legnagyobb bűnöket is a szőnyeg alá söpörjék, majd újabb és újabb bűnöket kövessenek el. Lurie számára az emberek megalázása és kihasználása, a tömegek manipulációja vált elviselhetetlenné alig egy évtizeddel Auschwitz után, és erre valóban a lehető legszélsőségesebb módon volt csak képes reagálni; szembefordult a hagyományos konzumvilággal, és az akkoriban kibontakozó, és az új progresszív művészetnek kikiáltott pop-arttal is. Sokszor éppen a pop-art eszközeivel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.