Barakonyi Zsombor festőművész

Áldás és istenverés

Képzőművészet

Hogyan kapcsolódnak a műveihez a gördeszkák, és miért tartja nagy vállalásnak, ha valaki ma figuratív képeket fest? Leg­újabb kiállítása kapcsán értékválságról, urbánus pillanatokról és egyedi technikájáról is beszélgettünk a művésszel.

Magyar Narancs: Korábban dia­vetítőt, ma pedig lézerprojektort használ a képei elkészítéséhez. Első munkáit Picasso fényrajzai inspirálták: zseblámpával rajzolt fel figurákat éjszakánként Budapest utcáin, majd azokat analóg fényképezőgéppel örökítette meg. Hogyan jutott el a festészethez?

Barakonyi Zsombor: A mai napig fényképezőgéppel készítem a referenciaképeket, amelyeket később projektorral kivetítek egy fatáblára, majd utána kézzel, pengével, festőhengerekkel és graffiti­spray-vel kidolgozom őket. A street fotók készítésekor minden képsarkot, szegletet megnézek a keresőben, tehát úgy komponálom meg a képkivágást, mint egy igazi filmrendező, hogy mindent, ami fontos, abba az egyetlen pillanatba sűrítsek. A fotó azonban önmagában nem elég számomra, hogy kifejezzem a gondolataimat, az csak egy eszköz. Így adta magát a festés. Fokozatosan tértem át az olajfestékről az akrilra, mert gyorsan dolgozom, sok képet készítek, az olaj pedig túl lassan szárad.

MN: Ehhez egy speciális technikát is kidolgozott. Hogyan tudná leírni?

BZS: Egy fakerettel kiegészített 9 milliméteres rétegelt lemezre, ezüstnyárfa táblára dolgozom, sablonos technikával, vékonyan festek, sok réteget egymásra. Korábban sokat gördeszkáztam, ez az anyag innen jön: a gördeszka teste is fa, rétegelt lemez. Először azokra kezdtem festeni a vászon után. Egy szikéhez hasonló japán pengét használok, azzal vágom ki a formákat abból a fóliából, amivel bevonom a fát, a kép felületét. Úgy vágom a felületen a „témát”, akár egy szamuráj a kardja pengéjével.

MN: És harcol is, mint egy szamuráj?

BZS: Mondhatjuk. A művészek általában harcolnak, de legalábbis vívódnak a munkáikkal.

MN: Legújabb, Free Your Mind And The Rest Will Follow című kiállításán 14 új műve látható, mindegyiket az idén festette. Az Örömök kertje című képhez például hol készítette a fotót?

BZS: Sanghajban, a Yu Garden császári kertben, azaz a Boldogság Kertjében, de akár a Margit-szigeten is készülhetett volna. Fontos számomra, hogy a világon „bárhol lehessen” az általam ábrázolt városi utcakép. Ezért van, hogy sosem a tipikus, emblematikus helyeket örökítem meg, hanem olyan urbánus környezetet, amely az ismerősség érzését kelti bennünk. Bárhol a világban találhatunk ugyanis párhuzamokat. Rómában például azért támadhat olyan érzésünk, mintha már jártunk volna ott, mert a Nagykör­úton ugyanaz az építészeti stílus köszön vissza, csak kicsiben. Az eredeti öt-hatszáz éves, a századfordulós pedig eklektikus. Ezek között a házak között nőttem fel a VI. kerületben, így amikor kimegyek Rómába, egy kicsit minden ismerős. New Yorkban is hasonlóan éreztem, mert ott a Szent István körút épületei jelennek meg a Fulton Street házai között, csak nem négy-, hanem negyvenemeletes változatban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”