Barakonyi Zsombor festőművész

Áldás és istenverés

Képzőművészet

Hogyan kapcsolódnak a műveihez a gördeszkák, és miért tartja nagy vállalásnak, ha valaki ma figuratív képeket fest? Leg­újabb kiállítása kapcsán értékválságról, urbánus pillanatokról és egyedi technikájáról is beszélgettünk a művésszel.

Magyar Narancs: Korábban dia­vetítőt, ma pedig lézerprojektort használ a képei elkészítéséhez. Első munkáit Picasso fényrajzai inspirálták: zseblámpával rajzolt fel figurákat éjszakánként Budapest utcáin, majd azokat analóg fényképezőgéppel örökítette meg. Hogyan jutott el a festészethez?

Barakonyi Zsombor: A mai napig fényképezőgéppel készítem a referenciaképeket, amelyeket később projektorral kivetítek egy fatáblára, majd utána kézzel, pengével, festőhengerekkel és graffiti­spray-vel kidolgozom őket. A street fotók készítésekor minden képsarkot, szegletet megnézek a keresőben, tehát úgy komponálom meg a képkivágást, mint egy igazi filmrendező, hogy mindent, ami fontos, abba az egyetlen pillanatba sűrítsek. A fotó azonban önmagában nem elég számomra, hogy kifejezzem a gondolataimat, az csak egy eszköz. Így adta magát a festés. Fokozatosan tértem át az olajfestékről az akrilra, mert gyorsan dolgozom, sok képet készítek, az olaj pedig túl lassan szárad.

MN: Ehhez egy speciális technikát is kidolgozott. Hogyan tudná leírni?

BZS: Egy fakerettel kiegészített 9 milliméteres rétegelt lemezre, ezüstnyárfa táblára dolgozom, sablonos technikával, vékonyan festek, sok réteget egymásra. Korábban sokat gördeszkáztam, ez az anyag innen jön: a gördeszka teste is fa, rétegelt lemez. Először azokra kezdtem festeni a vászon után. Egy szikéhez hasonló japán pengét használok, azzal vágom ki a formákat abból a fóliából, amivel bevonom a fát, a kép felületét. Úgy vágom a felületen a „témát”, akár egy szamuráj a kardja pengéjével.

MN: És harcol is, mint egy szamuráj?

BZS: Mondhatjuk. A művészek általában harcolnak, de legalábbis vívódnak a munkáikkal.

MN: Legújabb, Free Your Mind And The Rest Will Follow című kiállításán 14 új műve látható, mindegyiket az idén festette. Az Örömök kertje című képhez például hol készítette a fotót?

BZS: Sanghajban, a Yu Garden császári kertben, azaz a Boldogság Kertjében, de akár a Margit-szigeten is készülhetett volna. Fontos számomra, hogy a világon „bárhol lehessen” az általam ábrázolt városi utcakép. Ezért van, hogy sosem a tipikus, emblematikus helyeket örökítem meg, hanem olyan urbánus környezetet, amely az ismerősség érzését kelti bennünk. Bárhol a világban találhatunk ugyanis párhuzamokat. Rómában például azért támadhat olyan érzésünk, mintha már jártunk volna ott, mert a Nagykör­úton ugyanaz az építészeti stílus köszön vissza, csak kicsiben. Az eredeti öt-hatszáz éves, a századfordulós pedig eklektikus. Ezek között a házak között nőttem fel a VI. kerületben, így amikor kimegyek Rómába, egy kicsit minden ismerős. New Yorkban is hasonlóan éreztem, mert ott a Szent István körút épületei jelennek meg a Fulton Street házai között, csak nem négy-, hanem negyvenemeletes változatban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?