Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum: "Kérem a csontokat!"

  • Bán Zoltán András
  • 2003. augusztus 7.

Képzőművészet

A Várban található múzeumot igazságtalanul kevesen látogatják. Pedig a hűs kiállítótermekben felüdül a lélek, a szív pedig nemesebbé válik.

A Várban található múzeumot igazságtalanul kevesen látogatják. Pedig a hűs kiállítótermekben felüdül a lélek, a szív pedig nemesebbé válik.Nemrég egy nosztalgikusan harcias vendéglős azt nyilatkozta, legfőbb ideje, hogy leporoljunk néhány régi ételt. Szemem előtt ekkor megjelent a porolófán panyókára vetett, prakkerral erősen kezelt karmonádli vagy citromos tehénfejkocsonya - és elfogott a röhöghetnék. Pedig e fűszeres képzavar valódi igényt mutat: újra meg kellene tanítani az embereket az evés művészetére, ahogy azt Krúdy követelte egyik régi cikkében. De valóban olyan fontos ez? És ha igen, akkor hogyan tanuljunk-tanítsunk? Hiszen a mai fast food korszak kloáka maximájában, amikor még a szarvasmarha öszszetett gyomrát (tudjuk, ugye, recés, százrétű, oltógyomor, bendő) is egytagúvá kívánják redukálni, éppoly reménytelen feladatnak ígérkezik, akár az, hogy tányérunkra kerüljön egy igazán tökéletes tökös-mákos rétes.

Nincsen remény, énekelte Vörösmarty, kénytelenek vagyunk beérni az ilyesfajta kiállítások látogatásával. Ízlés, tárgyszeretet, okos odafigyelés, arányérzék sugárzik a gondosan karbantartott termekből. Voltaképpen három kiállítást kapunk a nevetségesen olcsó (200 Ft) belépőért: Vendégváró Budapest; A magyar kereskedelem a XX. század első felében; Egy pesti iparos-kereskedő cég fénykora, 1845-1913. Utóbbi a valódi magyar polgár Dreher Ignácz munkájának csendes apoteózisa (itt különösen megkapó volt, hogy az egyik teremőr hölgy kéretlenül is bámulatosan fölkészült idegenvezetőnek bizonyult). E bajor származású család alapítója orvosi műszerek és kerti, valamint "barmászati" szerszámok előállításával szerzett máig nem hervadó babért. Csodálattal néztem a 23 ágú álgyöngyház berakásos bicskát, mint hírlik, előállítódott 100 rétű is, ám ez elveszett a világháborúkban. Megkapó a rózsa-, illetve gyümölcsszedő olló: a reklámmetszeten látható irdatlan kalapos delnő sejtelmes mosollyal metszi a fákról szelíden föléje hajló ágakat. Vajh mire gondolhat ollója öszszecsattanása közben?

Bensőségesség, intim dimenziók,

ölmeleg ólmeleg - ilyesmiket érez a kiállítás látogatója. Hát még amikor a vendéglátós termeket vándorolja végig! Valóban a vendéget váró és tökéletesen kiszolgáló főváros képe rajzolódik ki a látogató lelki szemei előtt, rendezett világ, melyben még nem hangzottak bestiálisan idegenül az olyan tárgymegnevezések, mint osztriganyitó, kukoricavilla, spárgakés. De hát mikor eszünk étteremben - és egyáltalán - osztrigát? És ki látott manapság - és hol? - csonttányért? Pedig a leszopogatott dobverőcskék észrevétlen, mondhatni, elhelyezése hányszor okoz agysajdító gondot estebédezés közben. A kiállításon száj alakú porcelánedényke vicsorog a falatozóra, rajta a felirat kényszerítő erejű: "Kérem a csontokat!" Nem állítom, hogy tökéletesen ízléses edényke, de, ha szabad így mondani, csak úgy dől belőle a történelem forgószele, és éppen ez nyűgözi le a látogatót. Mindhárom kiállításon a tárgyakká fagyott vagy alvadt história hat oly lenyűgöző erővel ránk, és az idő, melynek munkájától a legjelentéktelenebb dolgocska is különös aurát kap. Delejeznek a bonbonos dobozkák (különösen bájdúsak Lukáts Kató népies-posztszecessziós tervei), elbűvöl egy Kossuth mellszobrával díszített, az 1900-as években gyártott vasaló. Kővé dermedve állunk egy korai Stollwerck-automata előtt. Leesett állal tapasztaljuk, hogy a Persil vagy az Odol cég története a mélységes mély múltak kútjába vész. És az Idő présében szinte glorifikálódik ama reklámhordozó kutyuska, mely elektronikus vezérlésre kocogtatta a Corvin Áruház kirakatüvegét a húszas években.

A kiállításkísérő füzetek minőségéből arra következtethetünk, hogy e termek súlyos anyagi gondokkal küszködnek. Támogassuk őket látogatásunkkal!

Bán Zoltán András

Bp. I., Fortuna u. 4. Nyitva tartás: szerdától péntekig 10-17 óráig, hét végén 10-18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.