Kiállítás

Mátrai Erik: Porticus

  • - dck -
  • 2012. június 24.

Képzőművészet

Meglehetősen ritka, hogy egy kortárs képzőművész vallásos témákkal foglalkozik. Egyáltalán lehet-e egy zárt, évszázadok alatt kialakult ikonográfiai rendszerhez bármit hozzátenni, vagy másként, valami újjal és általánossal gazdagítani a kanonizált ábrázolási formákat?

Mátrai nem szentképeket fest, hanem mozgó videoikonokat (például a Getsemáne-kertben álmukban fészkelődő tanítványokról, vagy gumibugyiban repkedő angyalkákról), illetve egyszerű szimbólumokat felhasználó fény- és hanginstallációkat készít. Az acb Galériában látható, fénypászmákból összeálló oszlopcsarnok, a Porticus előzményének tekinthető a térben lebegő, csillagképként összeálló fényes gömb (a kozmosz kicsinyített mása), vagy a vibráló Lézerglória (2010), de leginkább azon munkái, amelyek terébe be kell lépnie a befogadónak; ezek közül is leginkább a Kapu (2010), amely nem más, mint vízszintes fénycsövekkel kijelölt és tagolt, a sötétbe boruló teremben virtuálisan összeálló, hosszú folyosó. A lét és a nemlét, a szent és a profán között közvetítő kapu mellett transzcendens értelmezések is kötődnek a felemelkedés szimbólumának tekintett oszlophoz.

A művész kannelúrázott oszlopai azonban nem kövekből, hanem a padló és a mennyezet között párhuzamosan futó fénycsíkokból állnak össze, a henger alakú virtuális oszlopokból pedig egy az ókori oszlopcsarnokokra és templomokra emlékeztető, azok arányait követő transzcendens tér alakul ki. A galéria sötétbe borult teremsorát csak ez a fényoszlopokból összeálló "erdő" tagolja. Az eredeti térstruktúra felismerhetetlenné válik, a falak homályba burkolódznak, megszűnik az idő. Mintha valahol egészen máshol járnánk, valami szakrális és egyben meditatív, megnyugtató és lehengerlő térben - s ez több annál, hogy csupán Isten dicsőségét hirdesse.

acb Galéria, Bp. VI., Király u. 76., nyitva: június 1-jéig


Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.