Kiállítás

Mátrai Erik: Porticus

  • - dck -
  • 2012. június 24.

Képzőművészet

Meglehetősen ritka, hogy egy kortárs képzőművész vallásos témákkal foglalkozik. Egyáltalán lehet-e egy zárt, évszázadok alatt kialakult ikonográfiai rendszerhez bármit hozzátenni, vagy másként, valami újjal és általánossal gazdagítani a kanonizált ábrázolási formákat?

Mátrai nem szentképeket fest, hanem mozgó videoikonokat (például a Getsemáne-kertben álmukban fészkelődő tanítványokról, vagy gumibugyiban repkedő angyalkákról), illetve egyszerű szimbólumokat felhasználó fény- és hanginstallációkat készít. Az acb Galériában látható, fénypászmákból összeálló oszlopcsarnok, a Porticus előzményének tekinthető a térben lebegő, csillagképként összeálló fényes gömb (a kozmosz kicsinyített mása), vagy a vibráló Lézerglória (2010), de leginkább azon munkái, amelyek terébe be kell lépnie a befogadónak; ezek közül is leginkább a Kapu (2010), amely nem más, mint vízszintes fénycsövekkel kijelölt és tagolt, a sötétbe boruló teremben virtuálisan összeálló, hosszú folyosó. A lét és a nemlét, a szent és a profán között közvetítő kapu mellett transzcendens értelmezések is kötődnek a felemelkedés szimbólumának tekintett oszlophoz.

A művész kannelúrázott oszlopai azonban nem kövekből, hanem a padló és a mennyezet között párhuzamosan futó fénycsíkokból állnak össze, a henger alakú virtuális oszlopokból pedig egy az ókori oszlopcsarnokokra és templomokra emlékeztető, azok arányait követő transzcendens tér alakul ki. A galéria sötétbe borult teremsorát csak ez a fényoszlopokból összeálló "erdő" tagolja. Az eredeti térstruktúra felismerhetetlenné válik, a falak homályba burkolódznak, megszűnik az idő. Mintha valahol egészen máshol járnánk, valami szakrális és egyben meditatív, megnyugtató és lehengerlő térben - s ez több annál, hogy csupán Isten dicsőségét hirdesse.

acb Galéria, Bp. VI., Király u. 76., nyitva: június 1-jéig


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.