Kiállítás

Legyőzte a testet

Ujj Zsuzsi: Képek, 1985-1991

  • Kürti Emese
  • 2012. június 24.

Képzőművészet

Ujj Zsuzsit legkevésbé a fényképeiről ismeri a nagyközönség, amiért nem is nagyon kárhoztatható: a MissionArt Galériában megrendezett kiállítása 1987 óta csak a harmadik. A fényképezés meglehetősen váratlanul kezdődött nála, és meglehetősen rövid ideig, hat évig tartott, szemben a vers- és dalszövegírással.

Barátja, Várnagy Tibor, a Liget Galéria vezetője meg is lepődött, amikor 1985 körül kapott tőle egy tekercs filmet azzal, hogy segítsen előhívni. A rajta lévő képek hozzávetőlegesen azonosak azokkal a felvételekkel, amelyek a mostani kiállítás alapján a nyolcvanas évek fotóművészetének erőteljes és karakterisztikus, performativitást hangsúlyozó, a testet mint identitásmetaforát fókuszba állító női vonulatát alkotják.

A nyolcvanas évek fotóművészeti kontextusában egy mitikus életmű dominanciájával lehet számolni: Hajas Tibor akcionista fotói az új hullám több művészére is óriási hatással voltak. Ujj Zsuzsi kísérleti jellegű művei Hajas brutális, a testi létezést szinte fölfüggesztő, maszkulin világának feminin variánsai, feltűnő szcenikai párhuzamokkal. Ahogy lezöttyen egy sarokba, és a lába között csorog a vér - mintha csak a Férfit látnánk (gyakran írja nagybetűvel), akinek a karizmájánál és önkínzó hajlamánál csak a testi szépsége nagyobb. Lényeges különbség azonban, hogy Ujj Zsuzsinál semmi sem olyan véresen komoly: a vérről is tudjuk, hogy csak festék, a látványról is, hogy csak játék. Ahogy a maszkírozás, a boszorkánykodás, a tükörbe nézés is a hagyományos női szerepekre és ikonográfiákra való nyelvnyújtogatás. Itt sem a test, sem az identitás nincs veszélyben, hanem csak szerepjáték (performansz) zajlik egy sokkal hitelesebb és autentikusabb (női) lét érdekében.

Meglehetősen nagy lépés ez abban a viszonylatban, hogy művészettörténetileg az avantgárd női szekcióját is a kis műfajok - textil, rajz - forradalmasításában értékeltük progresszívnak. A testtel való foglalkozás ilyesfajta radikális módozatai, önmagában a meztelenség még ekkor is férfiprivilégium volt, és a szexualitásról való beszéd is a férfivágyról való beszédre korlátozódott. Azt, hogy a nő is vágyik, akar, hiányol, kíván, a nyolcvanas években elsősorban Ujj Zsuzsi kezdte elénekelni azon a rekedtes, passzív hangján, amely olyan érzéki kontrasztban áll a szöveg és a kép üzenetével. A Csókolom zenekar dalszövegei és a fényképek intermediális egylényegűségben vannak egymással (ahogy kortársainál, Vető Jánosnál vagy feLugossy Lászlónál), és minden bennük lévő nyilvánvaló szorongás ellenére a testről való beszéd felszabadultságát sugározzák. A nyelv legyőzte a testet, és felszabadult.

Ujj Zsuzsi kísérleti fényképeit nem véletlenül fedezte föl a nyugati feminista kritika első elemzéseiben: azt az elementáris természetességet láthatták benne, amely egyszerre bátor és kiszolgáltatott. Közeg híján nincsen, nem volt elmélete, ösztönös rátalálás volt az érzelmi kínlódás és a szeretés adta szabadság folyamatos átmenetében egy adekvát, őszinte és spontán fotográfiai nyelvezetre.

MissionArt Galéria, a kiállítás május 5-től 19-ig volt látogatható

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.