Mecénásközvetítés: Szférák zenéje

  • Eörsi Sarolta
  • 2004. július 22.

Képzőművészet

Egyes optimista vélemények szerint bármely vállalat vagy tehetõs magánszemély rávehetõ a kultúra támogatására. A mecenatúra lassan és részlegesen bár, de kezd a magánszektor ügyévé válni.

Sokan talán úgy gondolják, hogy a mecenatúra már a rendszerváltás hõskorától fogva pártpolitikai kérdés volt; az állam mint legfõbb kultúrmenedzser azokat a mûvészeti produktumokat "szponzoráltatja" - akár saját tulajdonban lévõ - nagyvállalatokkal, amelyeket arra alkalmasnak lát, és a pénzek felhasználásába legjobb esetben is beleszól. Pedig Magyarországon is számos írás napvilágot látott arról, hogy a vállalati kultúra és a vállalható üzleti magatartás jelentõségét a hazai illetõségû cégeknek is elemi érdekük felismerni. Mikulás Gábor információs és pr-szakember egy tanulmányában azt elemzi, hogy miképp vált a reklám értékvesztésével a termék helyett az arculat eladása hatékony eszközzé az elmúlt évtizedben, és nõtt meg a szponzoráció iránti igény (kulturális vagy más területeken), természetesen inkább a média által frekventált mûfajokban. A támogatható programok felkutatására és pályáztatására önálló iparágak szakosodtak, de világszerte elterjedt a nonprofit közvetítés gyakorlata is, ami Magyarországon ezekben a hónapokban indul hódító útjára.

Vadászati idény

Amikor a Soros Alapítvány 2002-ben bejelentette, hogy a mûvészetekre szánt forrásokat (amelyek 500 millió és 1 milliárd forint között mozogtak évente) a Magyarországtól keletre fekvõ térségekbe csoportosítja át, a közvélemény megrettent, és a legvérmesebbek már temették is a hazai mûvészeteket. Tény, hogy a magyarországi és a nemzetközi civil élet egyik, ha nem a legbõkezûbb támogatójáról lévén szó, a kulturális élet jelentõs anyagi veszteséget szenvedett ezzel a lépéssel. A szponzoráció pluralitásának növelése mint közérdek volt a cél, amikor a Soros Alapítvány 2003 decemberében létrehozta a Summa Artium Közhasznú Társaságot, amely - néhány sikeresen mûködõ nemzetközi szervezet példáján - közvetítõ szerepet vállalt a kultu-rális és a vállalkozói szféra között. A szervezet egy Summárium nevû adatbázisban tartja nyilván a támogatni hajlandó cégeket, és hívja fel a figyelmüket a különbözõ mûvészeti ágak tevékenységére.

Mint Török András igazgató elmondta, komoly szervezõmunka és kommunikációs készségtár szükséges ahhoz, hogy megnyerjenek egy-egy támogatót. Általában a magánszemélyekre, valamint a kis- és középvállalatokra vadásznak, a multinacionális cégeknek ugyanis többnyire van saját kommunikációs vagy kulturális részlegük. "A középosztály egy rétege mára több generációra biztosította a vagyoni helyzetét, és ez a réteg igényli a társadalmi presztízs megteremtését is - magyarázza Török. A képzõmûvészetet támogató Kovács Gábor Alapítvány vagy Demján Sándor Prima Primissima díja csak a piramis csúcsa: több száz, több ezer ember vár arra, hogy valaki jól szólítsa meg." A Summa Artium Magyarországon egyedülálló struktúrájú kezdeményezés, bár már Hiller István kulturális miniszter is utalt arra, hogy az NKÖM tervezi egy hasonló állami testület létesítését.

A szervezet költségeit egy évig a Soros Alapítvány fedezi, késõbb támogatásokból, elõfizetésekbõl és a szolgáltatásaik díjából kívánja fenntar-tani magát. A vállalkozó ugyanis különbözõ "elõfizetõi csomagok" formájában veheti igénybe a társaság közvetítõi szolgáltatásait. Török András fontosnak tartotta ugyanakkor megjegyezni, hogy a Summa Artium nem ügynökség, vagyis nem azért alakult, hogy pénzt szerezzen annak, akinek kell, és ebbõl a pénzbõl jutalékot vonjon le, hanem pusztán "a házasságközvetítõ szerepét kívánja vinni anélkül, hogy ezért akár a võlegénynek, akár a menyasszonynak fizetnie kelljen". A Summa Artium a brit gyakorlatból ellesett, spe-ciális projektje még, hogy vidéki "tagszervezeteket" hozzon létre, amelyben néhány cég egyfajta "bizniszkör" alakításával fáradozna a helyi kulturális élet fellendítésén. Ezen a szerepen túl rendezvényszervezéssel és esettanulmányok gyûjtésével is foglalkoznak, igény szerint pontosan feltérképezik a vállalkozó által támogatni kívánt mûvészeti ág képviselõinek tevékenységét, valamint elkezdõdött egy politikai lobbifolyamat az adókedvezmények kiterjesztése érdekében. Ez ügyben is külföldi példára hivatkoznak: Franciaországban egy évvel ezelõtt lépett életbe az a törvény, amely megkétszerezte az eddigi adókedvezményeket. Immár a támogatások 60 százaléka leírható az adóból.

Nem Robinsonok

A mecénásközvetítõ szervezetek régóta jelen vannak a nemzetközi piacon: közülük a CEREC (az Üzleti és Kulturális Szféra Együttmûködésének Európai Bizottsága) a legbefolyásosabb, amelyet 1991-ben nemzeti szponzorszervezetek hoztak létre az Európai Bizottság közremûködésével. A brüsszeli székhelyû szervezet funkcióját tekintve modellként szolgálhatott a Summa Artium számára: találkozási pontként mûködik a kulturális egyesületek és a magánszektor között. A CEREC feladatai közé tartozik még a médiaszereplés és a lobbizás az Európai Bizottságnál. Tizenegy államból vannak (független) tagjai; Magyarország nincs köztük, a Summa Artium megfigyelõként vesz részt a szervezetben.

Az érintettek optimista jövõképe ellenére ki kell jelenteni, hogy a magyar és a nemzetközi mecénásközvetítõ kezdeményezések egyaránt nehézségekkel küzdenek. A "toborzásban" részben megoldást jelenthet az átcsoportosítás, vagyis a már aktív vállalkozót megpróbálják rávenni arra, hogy eddig kevéssé támogatott produkciókba is beszálljon. Török András szerint általában a kortárs mûvészetek ebben a tekintetben például hátrányt szenvednek a klasszikusokhoz képest. "Ha bárki ellátogat egy aukcióra, meg fog lepõdni, milyen heves az érdeklõdés a kultúra iránt. Nagyon sok vállalkozó és magánszemély tartózkodik Magyarországon, aki érdeklõdik a mûvészetek iránt, és szívesen adna rá pénzt. Csak arra kell ráébreszteni õket, hogy a kultúra valóban érték, és valóban örömet okoz, támogatása pedig értékteremtõ hatással van a társadalomra."

Eörsi Sarolta

A kht. honlapja: www.summa-artium.hu

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.