Mecénásközvetítés: Szférák zenéje

  • Eörsi Sarolta
  • 2004. július 22.

Képzőművészet

Egyes optimista vélemények szerint bármely vállalat vagy tehetõs magánszemély rávehetõ a kultúra támogatására. A mecenatúra lassan és részlegesen bár, de kezd a magánszektor ügyévé válni.

Sokan talán úgy gondolják, hogy a mecenatúra már a rendszerváltás hõskorától fogva pártpolitikai kérdés volt; az állam mint legfõbb kultúrmenedzser azokat a mûvészeti produktumokat "szponzoráltatja" - akár saját tulajdonban lévõ - nagyvállalatokkal, amelyeket arra alkalmasnak lát, és a pénzek felhasználásába legjobb esetben is beleszól. Pedig Magyarországon is számos írás napvilágot látott arról, hogy a vállalati kultúra és a vállalható üzleti magatartás jelentõségét a hazai illetõségû cégeknek is elemi érdekük felismerni. Mikulás Gábor információs és pr-szakember egy tanulmányában azt elemzi, hogy miképp vált a reklám értékvesztésével a termék helyett az arculat eladása hatékony eszközzé az elmúlt évtizedben, és nõtt meg a szponzoráció iránti igény (kulturális vagy más területeken), természetesen inkább a média által frekventált mûfajokban. A támogatható programok felkutatására és pályáztatására önálló iparágak szakosodtak, de világszerte elterjedt a nonprofit közvetítés gyakorlata is, ami Magyarországon ezekben a hónapokban indul hódító útjára.

Vadászati idény

Amikor a Soros Alapítvány 2002-ben bejelentette, hogy a mûvészetekre szánt forrásokat (amelyek 500 millió és 1 milliárd forint között mozogtak évente) a Magyarországtól keletre fekvõ térségekbe csoportosítja át, a közvélemény megrettent, és a legvérmesebbek már temették is a hazai mûvészeteket. Tény, hogy a magyarországi és a nemzetközi civil élet egyik, ha nem a legbõkezûbb támogatójáról lévén szó, a kulturális élet jelentõs anyagi veszteséget szenvedett ezzel a lépéssel. A szponzoráció pluralitásának növelése mint közérdek volt a cél, amikor a Soros Alapítvány 2003 decemberében létrehozta a Summa Artium Közhasznú Társaságot, amely - néhány sikeresen mûködõ nemzetközi szervezet példáján - közvetítõ szerepet vállalt a kultu-rális és a vállalkozói szféra között. A szervezet egy Summárium nevû adatbázisban tartja nyilván a támogatni hajlandó cégeket, és hívja fel a figyelmüket a különbözõ mûvészeti ágak tevékenységére.

Mint Török András igazgató elmondta, komoly szervezõmunka és kommunikációs készségtár szükséges ahhoz, hogy megnyerjenek egy-egy támogatót. Általában a magánszemélyekre, valamint a kis- és középvállalatokra vadásznak, a multinacionális cégeknek ugyanis többnyire van saját kommunikációs vagy kulturális részlegük. "A középosztály egy rétege mára több generációra biztosította a vagyoni helyzetét, és ez a réteg igényli a társadalmi presztízs megteremtését is - magyarázza Török. A képzõmûvészetet támogató Kovács Gábor Alapítvány vagy Demján Sándor Prima Primissima díja csak a piramis csúcsa: több száz, több ezer ember vár arra, hogy valaki jól szólítsa meg." A Summa Artium Magyarországon egyedülálló struktúrájú kezdeményezés, bár már Hiller István kulturális miniszter is utalt arra, hogy az NKÖM tervezi egy hasonló állami testület létesítését.

A szervezet költségeit egy évig a Soros Alapítvány fedezi, késõbb támogatásokból, elõfizetésekbõl és a szolgáltatásaik díjából kívánja fenntar-tani magát. A vállalkozó ugyanis különbözõ "elõfizetõi csomagok" formájában veheti igénybe a társaság közvetítõi szolgáltatásait. Török András fontosnak tartotta ugyanakkor megjegyezni, hogy a Summa Artium nem ügynökség, vagyis nem azért alakult, hogy pénzt szerezzen annak, akinek kell, és ebbõl a pénzbõl jutalékot vonjon le, hanem pusztán "a házasságközvetítõ szerepét kívánja vinni anélkül, hogy ezért akár a võlegénynek, akár a menyasszonynak fizetnie kelljen". A Summa Artium a brit gyakorlatból ellesett, spe-ciális projektje még, hogy vidéki "tagszervezeteket" hozzon létre, amelyben néhány cég egyfajta "bizniszkör" alakításával fáradozna a helyi kulturális élet fellendítésén. Ezen a szerepen túl rendezvényszervezéssel és esettanulmányok gyûjtésével is foglalkoznak, igény szerint pontosan feltérképezik a vállalkozó által támogatni kívánt mûvészeti ág képviselõinek tevékenységét, valamint elkezdõdött egy politikai lobbifolyamat az adókedvezmények kiterjesztése érdekében. Ez ügyben is külföldi példára hivatkoznak: Franciaországban egy évvel ezelõtt lépett életbe az a törvény, amely megkétszerezte az eddigi adókedvezményeket. Immár a támogatások 60 százaléka leírható az adóból.

Nem Robinsonok

A mecénásközvetítõ szervezetek régóta jelen vannak a nemzetközi piacon: közülük a CEREC (az Üzleti és Kulturális Szféra Együttmûködésének Európai Bizottsága) a legbefolyásosabb, amelyet 1991-ben nemzeti szponzorszervezetek hoztak létre az Európai Bizottság közremûködésével. A brüsszeli székhelyû szervezet funkcióját tekintve modellként szolgálhatott a Summa Artium számára: találkozási pontként mûködik a kulturális egyesületek és a magánszektor között. A CEREC feladatai közé tartozik még a médiaszereplés és a lobbizás az Európai Bizottságnál. Tizenegy államból vannak (független) tagjai; Magyarország nincs köztük, a Summa Artium megfigyelõként vesz részt a szervezetben.

Az érintettek optimista jövõképe ellenére ki kell jelenteni, hogy a magyar és a nemzetközi mecénásközvetítõ kezdeményezések egyaránt nehézségekkel küzdenek. A "toborzásban" részben megoldást jelenthet az átcsoportosítás, vagyis a már aktív vállalkozót megpróbálják rávenni arra, hogy eddig kevéssé támogatott produkciókba is beszálljon. Török András szerint általában a kortárs mûvészetek ebben a tekintetben például hátrányt szenvednek a klasszikusokhoz képest. "Ha bárki ellátogat egy aukcióra, meg fog lepõdni, milyen heves az érdeklõdés a kultúra iránt. Nagyon sok vállalkozó és magánszemély tartózkodik Magyarországon, aki érdeklõdik a mûvészetek iránt, és szívesen adna rá pénzt. Csak arra kell ráébreszteni õket, hogy a kultúra valóban érték, és valóban örömet okoz, támogatása pedig értékteremtõ hatással van a társadalomra."

Eörsi Sarolta

A kht. honlapja: www.summa-artium.hu

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.