Meghalt Hermann Nitsch világhírű osztrák akcióművész

Képzőművészet

83 éves volt.

Hermann Nitsch, a bécsi akcionizmus legismertebb és egyben legvitatottabb képviselője 1938-ban született Bécsben. Főként vallási és mitológiai kérdésekkel foglalkozott. 1957-ben fogalmazódott meg benne az orgia-misztérium-színház, egy 6 napig tartó ünnepi játék ötlete; a festészetből akció, állati tetemekkel, vérrel és anonim szereplőkkel végrehajtott, az ösztönök és agressziók kiélésének teret nyitó színház nőtt ki.

1960-66 között Bécsben több akciót és kiállítást rendezett, amelyek botrányt, bírósági eljárásokat és börtönbüntetést vontak maguk után. 1984-ben szervezte 80., 72 órás akcióját Prinzendorfban, 1999-ben pedig a budapesti Kiscelli Múzeumban nagy botrányt kavaró, egyházi és politikai vitát kiváltó tárlatot állított össze Orgia-misztérium-színház címmel.

Kiállított egyebek mellett Nápolyban, Bécsben, Isztambulban, Pekingben, Tokióban és Párizsban is. 2008-ban Nápolyban megnyílt a Museo Archivio Labotatorio Hermann Nitsch, a két ausztriai után a harmadik közgyűjtemény, amelyet kifejezetten a művész munkásságának szenteltek.

Hetvenedik születésnapja alkalmából 2008-ban ismét kiállítása nyílt Budapesten, akkor csorgatott festményeiből mutattak be nagy érdeklődést kiváltó válogatást a Falk Miksa utcai Galéria White-ban. Nitsch akkor azt mondta, hogy nem az 1999-es tiltakozás tartotta vissza sokáig attól, hogy kiállítson Magyarországon; természetesnek nevezte, hogy művészetét negatív reakciók is fogadják.

A 2008-as budapesti tárlaton a pirossal, feketével csorgatott festmények mellett megtekinthető volt egyebek mellett egy vérrel leöntött szertartási ruha fakeretbe helyezett installációja is, és egy, a művész által használt festőkötény is.

Feleségét 2017-ben adócsalás miatt 290 ezer euró pénzbüntetésre ítélték, miután egy betörés után könnyelműen kifecsegte az általa felfogadott magándetektívnek, hogy feketén adta el férje műveinek egy részét 2006 és 2010 között. A bíróság enyhítő körülményként értékelte, hogy Rita Nitsch teljes együttműködést tanúsított az ügyben, és a botrány kipattanása után haladéktalanul és maradéktalanul kiegyenlítette az adóhivatallal szembeni közel egymillió eurós tartozását.

Hermann Nitsch az egyik legjelentősebb kortárs osztrák képzőművésznek számított. Halálára reagálva Alexander Van der Bellen osztrák államfő azt írta Twitter-üzenetében, hogy Nitsch „újradefiniálta az osztrák művészetet, amely nemzetközileg is egyik legjelentősebb személyiségét veszítette el”.

Családjának keddi közleménye szerint súlyos betegség után, az alsó-ausztriai Mistelbach kórházában halt meg hétfőn, 83 évesen.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.