„Matematikai szabályra készítek egy művet, amit beemelek a világunkba”

Képzőművészet

Forgó Árpád festményei szoborszerűek, kellemesen tolakodó, nem finomkodó munkák: színesek, csillognak. A művésszel a Lebegő idő című, Dagmar Kellerrel és Martin Wittwerrel közös kiállítása kapcsán beszélgettünk kategorizálhatóságról és inspirációról.

Magyar Narancs: Mintha újragondolt csempéket látnánk, de ezek vászonra festett, kiemelkedő alakzatok. Becsapják az érzékeket.

Forgó Árpád: Egyik gyerekkori barátnőm mondta, hogy pillecukorra emlékeztetik a munkáim.

MN: Ahogy elnézegettem az élénk színű, a síkból fényesen kiemelkedő részleteket, az ugrott be, milyen kár, hogy nem kértek fel a felújítandó metróállomások dekorálására, akár mozaikként használva az egyes darabokat.

FÁ: Gyerekkoromat teljesen átszövi a retro, munkáimban is megmutatkoznak ’70-es és ’80-as évek. Az itthoni modernista építészet is erős hatást gyakorolt rám. Nem tudatosan vonom be az emlékeimet, de amikor tervezgetek, rajzolgatok, óhatatlanul ez a formavilág jön elő.

Festményeim modulokból állnak, azok mozaikszerű összerakásából alakulnak ki a formák.

Van egy elem, a paralelogramma, amelynek jobbos és balos állásával számos konstellációt ki lehet rakni, mint egy játékot.

Egy variáció egy művé áll össze. További játéklehetőség, hogy a kész alkotást hogyan helyezem el a térben. 2018 óta dolgozom ezzel a két panellel, előtte másfajta modulokban gondolkodtam. 

MN: Mit jelent számodra a “lebegő idő”?

FÁ: Címet kell találni a kiállításoknak. Mondanám, hogy a festményeknek is, de az enyémeknek csak kódjaik vannak, a megkülönböztetés miatt. 2018-ban, Sanghajban találkoztam a társkiállítókkal, Dagmar Kellerrel és Martin Wittwerrel. Egy rezidenciaprogramon (művésztelepek és műtermek vendégalkotói programjai – a szerk.) vettünk részt, különböző műtermekben. Sokat dolgoztunk, és sokat beszélgettünk. Jobban szót értek az ötven felé kaparászó művészekkel, így örültem, hogy ők a korosztályomból valók, mert a program egyébként huszonévesekkel volt tele.

A páros lengyelországi témája közel áll hozzám: tizenegynéhány éve járok Lengyelországba kiállítani, ők is voltak egy ottani rezidenciaprogramon. Ezért szeretem a rezidenciaprogramokat: lehetőséget adnak a különböző művészeti ágakat képviselő művészeknek az együttműködésre. Az alkotópáros itt kiállított, lengyel buszpályaudvaron készült portrésorozata azonnal megtetszett. Elkezdtem gondolkodni, hogyan tudnék a fotóikhoz kapcsolódni. Kiválogattam munkáimból azokat, amelyekben az általuk megidézett könnyedséget, a nem megfogható és nem könnyen verbalizálható jelleget láttam.

MN: Mit adhat hozzá alkotásaidhoz egy társművészet?

FÁ: A geometrikus dolgokat általában más geometrikus dolgokkal együtt szokták kiállítani, figuratívval ritkábban. Izgalmasnak gondoltam kipróbálni egy másik kontextusban a fotót is, magamat is. Mert egyből felvetődik a kérdés: ezek miért vannak együtt kiállítva? Egyébként erre a látogató lehet, hogy nem is kap választ. De egy erős élményt igen.

MN: Hogyan definiálnád a festészetedet?

FÁ: Műveim nem absztrakt alkotások. Az absztrakciónak mindig van egy referenciája, amit leegyszerűsít, újragondol és absztrahál. Az én képeim viszont nem vezethetők vissza meghatározott dolgokra. Nehezen besorolható a stílusom, a konkrét művészethez állok közel – így hívják Európában, non-objective-nek pedig Ausztráliában és az USA-ban. Nem tárgyias művészet, tehát nincs tárgya az alkotásnak. A konkrétnak azonban vannak szabályai, amelyekbe az én műveim mégsem férnek bele. Sokáig nem tudtam magamat definiálni.

Matematikai szabályra készítek egy művet, amit beemelek a világunkba azáltal, hogy létrehozom – a mű tehát konkretizálódik.

Műfaját tekintve formázott vásznaknak hívják, amit csinálok. Stílusomban az absztrakt hagyományok, a geometrikus művészet, a minimalizmus és a konkrét művészet keverednek. Élvezettel dolgozom. Minden mű újabb kihívás, technikailag is: hogyan tudom a festményeket technikailag megvalósítani. A kíváncsiság hajt: mi történik, ha két vonalat összekötök. Elindul valami és megszületik a mű.

MN: Követed a trendeket?

FÁ: Bringával közlekedem, nem kedvelem az autókat, de néhány kocsinak olyan jó színe van, hogy aztán a műhelyben megpróbálom kikeverni. Inspirál a divat és mindig megnézem kíváncsiságból, hogy milyen Pantone-színt választottak az adott évben.

 
Forgó Árpád
Fotó: Peczár Henriett
 

MN: Számos helyen állítottál már ki a világban, fontos neked, hogy milyen térbe kerülnek az alkotásaid? Ez a kiállítótér is tágas, levegős. Hol képzeled el alkotásaidat a legszívesebben?

FÁ: Nagyon szeretem ezt a teret, különösen az acél padlóját. De szeretek off-helyeken is kiállítani, például ahol már szinte nincs is vakolat, ami jó kontrasztot ad a tökéletesen sima, csillogó felületeknek. A közelmúltban egy izgalmas helyszínen, egy XI. kerületi társasház tetején, az ENA Viewing Space volt egy rendhagyó bemutatkozásom. De a white-box formátum az, ahol leginkább érvényesülnek a műveim. Jövőre a varsói Galeria Mianóban állítok ki, de még nem tudom, mit. Együtt dolgozunk a galériával már tíz éve. Két-három évente szoktam sorra kerülni, pont most fixáltuk le az időpontot. De soha nem egyetlen kiállításra koncentrálok, folyamatosan dolgozom. Egy évben megcsinálok negyven-ötven munkát, abból válogatok. Ide is hoztam vagy húszat, abból lett kiválasztva ez az öt-hat darab.

Forgó Árpád, Dagmar Keller és Martin Wittwer Lebegő idő című kiállítása a Hybridart Space-ben május 1-ig látható.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.