„Matematikai szabályra készítek egy művet, amit beemelek a világunkba”

Képzőművészet

Forgó Árpád festményei szoborszerűek, kellemesen tolakodó, nem finomkodó munkák: színesek, csillognak. A művésszel a Lebegő idő című, Dagmar Kellerrel és Martin Wittwerrel közös kiállítása kapcsán beszélgettünk kategorizálhatóságról és inspirációról.

Magyar Narancs: Mintha újragondolt csempéket látnánk, de ezek vászonra festett, kiemelkedő alakzatok. Becsapják az érzékeket.

Forgó Árpád: Egyik gyerekkori barátnőm mondta, hogy pillecukorra emlékeztetik a munkáim.

MN: Ahogy elnézegettem az élénk színű, a síkból fényesen kiemelkedő részleteket, az ugrott be, milyen kár, hogy nem kértek fel a felújítandó metróállomások dekorálására, akár mozaikként használva az egyes darabokat.

FÁ: Gyerekkoromat teljesen átszövi a retro, munkáimban is megmutatkoznak ’70-es és ’80-as évek. Az itthoni modernista építészet is erős hatást gyakorolt rám. Nem tudatosan vonom be az emlékeimet, de amikor tervezgetek, rajzolgatok, óhatatlanul ez a formavilág jön elő.

Festményeim modulokból állnak, azok mozaikszerű összerakásából alakulnak ki a formák.

Van egy elem, a paralelogramma, amelynek jobbos és balos állásával számos konstellációt ki lehet rakni, mint egy játékot.

Egy variáció egy művé áll össze. További játéklehetőség, hogy a kész alkotást hogyan helyezem el a térben. 2018 óta dolgozom ezzel a két panellel, előtte másfajta modulokban gondolkodtam. 

MN: Mit jelent számodra a “lebegő idő”?

FÁ: Címet kell találni a kiállításoknak. Mondanám, hogy a festményeknek is, de az enyémeknek csak kódjaik vannak, a megkülönböztetés miatt. 2018-ban, Sanghajban találkoztam a társkiállítókkal, Dagmar Kellerrel és Martin Wittwerrel. Egy rezidenciaprogramon (művésztelepek és műtermek vendégalkotói programjai – a szerk.) vettünk részt, különböző műtermekben. Sokat dolgoztunk, és sokat beszélgettünk. Jobban szót értek az ötven felé kaparászó művészekkel, így örültem, hogy ők a korosztályomból valók, mert a program egyébként huszonévesekkel volt tele.

A páros lengyelországi témája közel áll hozzám: tizenegynéhány éve járok Lengyelországba kiállítani, ők is voltak egy ottani rezidenciaprogramon. Ezért szeretem a rezidenciaprogramokat: lehetőséget adnak a különböző művészeti ágakat képviselő művészeknek az együttműködésre. Az alkotópáros itt kiállított, lengyel buszpályaudvaron készült portrésorozata azonnal megtetszett. Elkezdtem gondolkodni, hogyan tudnék a fotóikhoz kapcsolódni. Kiválogattam munkáimból azokat, amelyekben az általuk megidézett könnyedséget, a nem megfogható és nem könnyen verbalizálható jelleget láttam.

MN: Mit adhat hozzá alkotásaidhoz egy társművészet?

FÁ: A geometrikus dolgokat általában más geometrikus dolgokkal együtt szokták kiállítani, figuratívval ritkábban. Izgalmasnak gondoltam kipróbálni egy másik kontextusban a fotót is, magamat is. Mert egyből felvetődik a kérdés: ezek miért vannak együtt kiállítva? Egyébként erre a látogató lehet, hogy nem is kap választ. De egy erős élményt igen.

MN: Hogyan definiálnád a festészetedet?

FÁ: Műveim nem absztrakt alkotások. Az absztrakciónak mindig van egy referenciája, amit leegyszerűsít, újragondol és absztrahál. Az én képeim viszont nem vezethetők vissza meghatározott dolgokra. Nehezen besorolható a stílusom, a konkrét művészethez állok közel – így hívják Európában, non-objective-nek pedig Ausztráliában és az USA-ban. Nem tárgyias művészet, tehát nincs tárgya az alkotásnak. A konkrétnak azonban vannak szabályai, amelyekbe az én műveim mégsem férnek bele. Sokáig nem tudtam magamat definiálni.

Matematikai szabályra készítek egy művet, amit beemelek a világunkba azáltal, hogy létrehozom – a mű tehát konkretizálódik.

Műfaját tekintve formázott vásznaknak hívják, amit csinálok. Stílusomban az absztrakt hagyományok, a geometrikus művészet, a minimalizmus és a konkrét művészet keverednek. Élvezettel dolgozom. Minden mű újabb kihívás, technikailag is: hogyan tudom a festményeket technikailag megvalósítani. A kíváncsiság hajt: mi történik, ha két vonalat összekötök. Elindul valami és megszületik a mű.

MN: Követed a trendeket?

FÁ: Bringával közlekedem, nem kedvelem az autókat, de néhány kocsinak olyan jó színe van, hogy aztán a műhelyben megpróbálom kikeverni. Inspirál a divat és mindig megnézem kíváncsiságból, hogy milyen Pantone-színt választottak az adott évben.

 
Forgó Árpád
Fotó: Peczár Henriett
 

MN: Számos helyen állítottál már ki a világban, fontos neked, hogy milyen térbe kerülnek az alkotásaid? Ez a kiállítótér is tágas, levegős. Hol képzeled el alkotásaidat a legszívesebben?

FÁ: Nagyon szeretem ezt a teret, különösen az acél padlóját. De szeretek off-helyeken is kiállítani, például ahol már szinte nincs is vakolat, ami jó kontrasztot ad a tökéletesen sima, csillogó felületeknek. A közelmúltban egy izgalmas helyszínen, egy XI. kerületi társasház tetején, az ENA Viewing Space volt egy rendhagyó bemutatkozásom. De a white-box formátum az, ahol leginkább érvényesülnek a műveim. Jövőre a varsói Galeria Mianóban állítok ki, de még nem tudom, mit. Együtt dolgozunk a galériával már tíz éve. Két-három évente szoktam sorra kerülni, pont most fixáltuk le az időpontot. De soha nem egyetlen kiállításra koncentrálok, folyamatosan dolgozom. Egy évben megcsinálok negyven-ötven munkát, abból válogatok. Ide is hoztam vagy húszat, abból lett kiválasztva ez az öt-hat darab.

Forgó Árpád, Dagmar Keller és Martin Wittwer Lebegő idő című kiállítása a Hybridart Space-ben május 1-ig látható.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.