Narancs-ásatás: Menekülthullám (Spions, BB Gabor, Geza X, Monty Cantsin)

Engedelmükkel most megállnánk egy kicsit, sőt egyenesen visszafordulnánk, szembemenetelve a trendekkel. Máris a hetvenes évek végén járunk, amikor az egyetemes új hullám történetének sajátos színt adtak menekültjeink. Olyan lemezekről esik szó, amik soha nem voltak kaphatók nálunk, pedig jól jöttek volna nagyon. De most se késő. Egyikből-másikból immár CD is készült, hogy véletlenül se merüljön feledésbe, aminek súlya van.

Engedelmükkel most megállnánk egy kicsit, sőt egyenesen visszafordulnánk, szembemenetelve a trendekkel. Máris a hetvenes évek végén járunk, amikor az egyetemes új hullám történetének sajátos színt adtak menekültjeink. Olyan lemezekről esik szó, amik soha nem voltak kaphatók nálunk, pedig jól jöttek volna nagyon. De most se késő. Egyikből-másikból immár CD is készült, hogy véletlenül se merüljön feledésbe, aminek súlya van.

Igaz, az első hazai punkzenekar, a Spions emlékét nem a lemezkiadók ápolják, hanem a vele szoros munkakapcsolatban álló Najmányi László. A zenekar történetéről - illetve az utóbbi években Montrealban DJ Helmut Spiel! néven rádiózó Molnár Gergelyről - olvashatunk tavalyi Downtown Blues című könyvében, és arról is hallani, hogy az Anima Sound Systemmel egy Spions tribute-albumra készül. Molnár Gergely mellett a gitáros Hegedűs Péter volt az 1978-ban Párizsba disszidált banda másik kulcsfigurája, ő felelt a zenéért, ám nehezen viselte a Molnár Gergelyből áradó ideológiát. Mely a gyűlölet "apoteózisára" épült, a zsidócsillag, a vöröscsillag és a horogkereszt közös keretbe foglalt emblémájával. "Bárhol legyünk is, a jelek közül egy éppen átkozott." A kettős kém szerepébe bújó Molnár (akkoriban: Sergei Pravda, Gregor Davidow) és Hegedűs Péter (Peter Ogi) a Russian Way Of Life című kislemez megjelenése után szétvált, a Spions ezután készítette The Party című (erősen szintis) EP-jét, Ogi pedig Resist Dance című, az angol EMI-nél megjelenő slágerét. Végül Molnár továbbállt Kanadába, s ezzel a Spions kifújt, a mítosza és a hazai hatása azonban töretlen. Hogy felkavaró intellektualitása mellett "zenei" élményt is jelent, nem gondolom - ezzel persze nem akarom csökkenteni a rangját, csak a félreértések elkerülése végett mondom.

*

Hegedűs Gábor boldogtalan pasas volt, vagyis nálam nyerő. 1956-ban, nyolcévesen keveredett a szüleivel Londonba, ahol taxisofőr lett. Nem álmodott zenei karrierről, bár a zene igazán fontos volt neki, különösen az a fekete táncos fajta, ami a detroiti Motown Recordsból dőlt. Úgyhogy amikor besokallt Londontól, gondolta, odatelepül, de a legolcsóbb charterjárat Torontóba szólt, s ez ellen nem volt érv. Kanada unalmas hely volt, mint mindig, de az új hullám szele lendített rajta, így Gábor ott ragadt. BB King és Zsa Zsa Gabor összekavarásából új nevet kreált magának, vett hozzá egy gitárt, s már csak néhány zenész kellett, hogy tizenöt percre világsztár legyen. 1980-as, BB Gabor című albuma mindenütt befutott, két, orosz zenei motívumokkal átszőtt, amúgy meg kellően szarkasztikus slágerének köszönhetően. Most meghallgattam őket megint: sem a Nyet Nyet Sovieten, sem a Moscow Drug Clubon nem fogott az idő. Punk és diszkó - bármily furcsán hangzik, megvolt azoknak a maguk kapcsolata abban az időben. A következő évben Gabornak új lemeze készült Future Of Girls címmel, az sem volt rossz, de már nem volt hírértéke. Szegény Gabor hamarosan lepukkant, Torontóból átmenetileg Montrealba költözött András fiához, de ettől nem oldódtak meg a gondjai. Új lemezre készült, visszatornászásra, de nem jött össze sosem. Ez lett a vége: 1990-ben holtan találtak rá torontói lakásában, megölte magát.

*

1981-ben látott napvilágot Geza X You Goddam Kids albuma is, rajta a Hungarian című klasszikussal. Géza, ha jól tudom, már Amerikában született, s a hetvenes években Hollywood egyik legkeresettebb hangmérnökévé vált. Aztán betévedt egy Ramones-koncertre, s onnantól új életet kezdett. Nemcsak ő, lényegében az egész kaliforniai rockszíntér, hirtelen mindenféle punkegyüttes alakult, olyanok, mint a Screams, a Germs vagy a Weirdos. Ezek a Masque klubban rendezkedtek be, melynek Géza volt a keverőpultosa, s lassan olyannyira kulcsfigura lett, hogy hozzá fordult a Dead Kennedys és a Black Flag is, amikor tuti producert akart. De ez a legkevesebb. Géza - Malcolm X-ből kikanyarítva az X-et - természetesen maga is összehozott pár bandát, melyekből a Mommymennel húzta a legtovább - azzal készítette egyetlen nagylemezét is. Ahogy akkoriban ment, "csináld magad!" alapon, kevéske pénzből, de kitörölhetetlenül. Innentől volt honnan hanyatlania. Jött a miszticizmus és a heroin, majd Franciaországba költözött, ahol rákattant a raira, többek közt producere volt Cheikha Rimitti Sidi Mansour című alapművének, tudják, amin Robert Fripp, Flea, East Bay Ray és Geza is játszott. Azt hallani, tavaly újra megnősült, most megint otthon és jó passzban van, saját anyag nem nagyon néz ki, de technikai munkatársként überelhetetlen.

*

A Non Stop együttes egykori szövegírója, Kántor István 1976-ban lépett le Magyarországról. Molnár Gergelyhez hasonlóan egy évig ő is Párizsban dekkolt, majd Kanadában kötött ki, ahol megteremtette a "neoista" mozgalmat Monty Cantsin néven. Agit-prop tömegkulturális akcióival Kántor az egyetemes boldogságért szállt síkra, ami sarkítva annyit tesz, hogy mindenki legyen Monty Cantsin, tegyen mindent a neoizmus jegyében, a művészek kedvükre plagizálhassanak, a halandók pedig éljenek úgy, mintha "mindig hat óra" volna, amikor véget ér a munkaidő, és kezdődik a buli. A videoművészetben és vérfestészetben is jeleskedő Kántor tucatnyi - ám olykor pusztán zajongó - lemezéből kettőt gondolnék maradandónak. A Heap Of Ruins címűn 2000-ben Ady-verseket énekelt - de azért ez inkább irodalom; az 1988-as Ahora Neoism azonban egy már-már kóser tánclemez, "vérrel és arannyal" szőtt tangós-folkos-indulós slágerekkel. Hiába, Kántor akkor az igazi, amikor belekapaszkodnak a gyökerek, vagy ki tudja, éppen a gyökértelenség.

A Spions-EP lapzártakor a www.ebay.fr, Monty Cantsin lemeze a www.gemm.com, a CD-n is kiadott BB Gabor- és Geza X-album pedig a www.ebay.com licitjén kaparintható meg

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.