Riport

Cigányúton

Paradise Lost - Első roma pavilon

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. június 14.

Képzőművészet

Az idei Velencei Képzőművészeti Biennále újabb kísérletet tett arra, hogy túllépjen a százéves alapokon, vagyis felülemelkedjék a képzőművészet nemzeti alapú tárgyalásán. Az idén az "első roma pavilon" feszegeti a határokat.

"Nekem is vannak roma barátaim" - erősködik egy srác egy Fradi-MTK-meccsen készült Fekete Doboz-felvételen. Mielőtt a fiú hosszú lére eresztené a dolgot, a barátnője egy fintorral megszakítja: "Csak az az egy bajom van velük, hogy léteznek." Hogy a romákkal kapcsolatos előítélet vagy egyéb oka volt-e annak, hogy az eddigi, szám szerint ötvenegy képzőművészeti biennálén roma képzőművész egyáltalán nem szerepelt, azt nem tudjuk. Mindenesetre Junghaus Tímea, a kiállítás roma származású kurátora állítja, hogy ez volt az oka annak, hogy a "Paradise Lost"-tal, egy külön roma pavilon ötletével pályáztak Velencében. A biennále kuratóriuma befogadta az ötletet, nem utolsósorban a Nyílt Társadalom Intézet (OSI), az Allianz Kulturstiftung és a European Cultural Foundation támogatókészségének köszönhetően. A kiállítás az első komoly roma képzőművészeti seregszemle, noha magyar összefüggésben voltak előzményei: Daróczi Ágnes nyolcvanas évekbeli rendezései, a Néprajzi Múzeum és az Ernst Múzeum kiállításai az utóbbi időben, vagy a Műcsarnok-beli Elhallgatott Holocaust kiállítás, ahol a legtöbb, Velencében megjelenő magyarországi roma szerepelt már. A tizenhét művészt felvonultató kiállítás szándéka szerint elbúcsúztatná a romákkal kapcsolatos negatív előítéleteket és a romantikus giccsparádét, melynek formájában a többség a roma kultúrát fogyasztja (s ezzel érvényesülne a címben tett elveszett paradicsom utalás).

"Az OSI elkövette azt a hibát, hogy későn döbbent rá, mennyire fontos a magukat romának tartó művészek támogatása" - vallotta be Soros György a helyszínen, a pompás tizenhatodik századi palazzóban rendezett megnyitóbeszélgetésen. "Fontos a roma magaskultúra támogatása. Kodály és Bartók azt a cigányzenét gyűjtötte, amit a romák maguk játszottak. Mi pedig a képzőművészetüket mutatjuk be. Az értékét persze a művek minősége határozza meg" - tapintott rá a kényes pontra, ami a népes megjelenteket foglalkoztatta a teremben. Hiszen a kortárs képzőművészet problémaérzékeny, ám ki tudja, hogy egy olyan kiállításnak, amit pusztán az alkotók etnikai hovatartozása tart össze, lesz-e átütő ereje a finnyás velencei közegben, vagy csak a politikailag korrekt beszámolókat vonzza majd a nemes szándék. Első látásra úgy tűnik, a válogatásban összesereglik minden (olajfestmény, kollázs, kisplasztika, fotó, videó; konceptuális, naiv, klasszikus-giccses művészet; belső, kettős és külső perspektíva, társadalomkritika és vallomás), ami annyit mindenképp elárul, hogy a kortárs roma képzőművészet nagyon sokféle - nagyjából annyira, mint bármely közösségé. A megnyitón mindenesetre rengetegen tolongtak, ami nem csak a bellinitől (gyümölcsturmix + pezsgő) roskadozó asztaloknak volt köszönhető.

"Fontos, hogy hallassuk a hangunkat. Valami történik a művészvilágban, ahol én mindig kívülállónak éreztem magam, most meg egyszerre benne vagyok a közepében. Végül is ez a lényeg, mással nem kell foglalkoznom" - mondta a Narancsnak Damian Le Bas londoni roma művész, aki virágárusként kezdte a kenyérkeresést. A roma pavilonban átrajzolt antikvár térképekkel szerepel, melyeken a geopolitikai határokat egy-egy sematikus emberi portré kontúrjai írják felül; az Egyesült Államok új címkéje Gypsy Traveller States; a londoni metrótérképé Romany Underground System. "A világ felosztott, de én úgy döntöttem, szétszedhetem, és azt csinálhatok vele, amit akarok. A művészet hatalom. Az emberek soha többet nem nézhetnek úgy térképre, hogy ne jutnék az eszükbe" - folytatja nevetve. Felesége, Delaine Le Bas is kikezdi a gádzsó perspektívát: a giccskultúra talált tárgyainak kompozícióit - Csárdáskirálynő-videokazetta, műanyag cigánybaba - állította ki múzeumi vitrinekben. De többnyire a cigány kultúra etnográfusaként viselkedik, például vándorcigány felmenői életét dolgozza fel hímzett-ragasztott szöveg- és képkollázsokban. Ők ketten befutott művészeknek számítanak, vagyis értőbb közegük a brit művészvilág, mint saját közösségük.

A szomszédos szobában mutatkozik be - nyilván a narrativitás okán - Omara (Oláh Mara) domináns kék tónusú, naiv képregény-festészete, melyben a művész élete fordulópontjait beszéli el. A napszemüveges jelenség a megnyitón művei körében fogadta az érdeklődőket, akik között a sokaságot képező magyarok a Műcsarnok-beli kiállításról vagy tévészerepléseiből már ismerhették. "Tündérkém, Soros Györgynek személyesen megköszöntem, hogy itt lehetek. Imádtam a helyzetet, lesmároltam kétszer. Kivettem az üvegszememet is neki [a hatás kedvéért leemeli a szemüvegét]. Rákos daganatom volt, és mindig megaláztak. Azt mondták az orvosok, nincs baj, cigány vagyok... aztán szétoperáltak. Nálam erősebb embert nem találsz. Egyedül építettem a házamat. Negyvenéves kis hercegnőm van, erről szól az életem. Ügyvezető igazgató Pesten. Ott a festményem, rajta van, olvasd el a festményem."

A palota egy másik termében egy Barbie-fejű Vénusz készteti fékezésre a közönséget. Egy romániai roma muzsikus lesújtó pillantása kétséget sem hagy afelől, hogy a huszonkétezer év nyugati nőideáljainak végleteiből táplálkozó objektum korántsem fér össze az ő ízlésével. Közben tapasztalt műértők kettős roma tabutörésről beszélnek: a meztelen ábrázolás tilalmának és a nőideálnak a megsértéséről. Az ideálokról szól Nihad Ninjo Pusija fotósorozata is a háttérben: romákat ábrázol békés, szeretetteljes, idealizált pózokban - amilyennek bárki szívesen láttatja magát, ám ami romaábrázolásként váratlanul hat.

Ennyi minden láttán persze az ember már arra is alig emlékszik, mit gondolt a romákról, mielőtt belépett volna ide, vagy mit gondolt arról, a romák mit gondolnak, ő mit gondol róluk, vagy gondolt-e valaha arra, hogy a romák mit gondolnak magukról... Daniel Baker, a cigány identitásból doktorált művész olvasatában éppen ennyire ködös minden a roma identitással kapcsolatban. Az általa készített, homályosan tükröződő, mintákkal, feliratokkal zavarossá tett felületek azt a köztes, definiálatlan teret jelképezik, melyben a romák valóságtól elrugaszkodott, egzotikus figurákként tűnnek fel; ugyanakkor maguk a romák sem használták fel ezt a teret arra, hogy valós jelentésekkel töltsék fel. "This is shit" - közli Baker az egyik felületen mintegy konklúzióként. És ez kétségkívül szar helyzet, bár a termekben körülnézve nem alaptalan valóságosabb romaönképekben reménykedni - még akkor sem, ha egy nagyszabású roma képzőművészeti coming outhoz a kelleténél többet mutatnak meg a feledhető próbálkozásokból.

Velencei Képzőművészeti Biennále, június 10.−november 21.

Kultúra és szabad idő

Június 8-án a biennále magyar pavilonja is megnyílt. A közel százéves épületben Andreas Fogarasi videomunkái láthatók, melyek budapesti művelődési házakat mutatnak be mint a kulturális fogyasztás letűnő tereit. Hol némán, hol interjúrészletekkel, másutt asszociatív feliratokkal kísérve futnak az amatőr hatást keltő, lassú felvételek a masszív fekete dobozokban. Az installációs elemek precízen felhasított kockák: a filmnek hagyott nagy tér és a nézőtérnek maradt keskeny szelet meghatározza a lehetséges mozgásteret - egyúttal a távolságot és a lehetséges attitűdöket is megjelenítve a szocializmusnak ezekhez az építészet révén megőrzött kulturális tereihez. Az értelmezést tanulmánykötet segíti, s a biennálén mindenkor népszerű szatyorszuvenír is sarkall a fogyasztásra.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.