Kiállítás

Nem csak horvát problémák

Lighting out for the Territories

  • Kürti Emese
  • 2013. május 11.

Képzőművészet

Amióta megjelent a lengyel Piotr Piotrowski In the shadow of Yalta (2009) című kötete, amely a régió 1989 előtti vizuális kultúráját nem a korábban érvényes kelet-nyugati paradigmában helyezte el, a kortárs művészet értelmezésében is egyre tudatosabbá vált az értékelés önreflexív módja.

A teoretikusok és kurátorok egyik legtöbb fejtörést okozó dilemmája az, hogyan lehet a lokális jellegzetességek figyelembevételével a globális művészet egészén belül biztosítani a régió művészetének autonóm interpretálását. Hogyan lehet megkonstruálni a régió művészetelméletét úgy, hogy benne is legyünk a kánonban, amelyet nem feltétlenül ránk szabtak, érvényesítsük is a helyi specifikumokat, ugyanakkor ne vegyük magunkra a margináliáknak szánt másodrendű szerepet.

A Trafó lefordíthatatlan című kiállításának horvát kurátora, Leila Topic kis léptékben ugyan, de meggyőző módon kísérletezik azzal, hogy a specifikumok és az univerzáliák egyesíthetők legyenek a régió művészetének esettanulmányként felfogható prezentációján belül. A kurátor tudatosnak és ambiciózusnak tűnik, paradigmaváltásról beszél, ami ha kicsit talán túlzottnak tűnik is, összhangban van a kelet-európai autonómiavágyakkal, és jól kezeli a művészeti pozíciók heterogenitását. A dokumentarista, archivista, kutatói művészszerepek által eredményezett, rejtetten vagy nyilvánvalóbban kritikus művek a politikai realizmustól a poétikus-szürreális esztétikumig terjednek. Így végül egy teoretikusan jól körülhatárolt, mégis gördülékenyen befogadható kiállítás jön létre, amely még a horvát tengerparton elkényelmesedett magyar turistának sem okoz gondot, és még az is előfordulhat, hogy kétszer meggondolja legközelebb, melyik ronda apartmant veszi ki.

A kurátor által modellként említett "apró gesztusok" esztétikája a fölvezetésben a kortárs művészet globális nyelvébe jól illeszkedő festmény- és rajzinstalláció vegyesével indul, amelyet a horvát dokumentumok korlátozott nyelvi megfejthetősége miatt nyitottan lehet értelmezni. Ezt követően gyorsan nagyobb léptékbe vált át Igor Grubic videoművével, amely a Milosevic-rezsim végét jelentő bányásztüntetések archív felvételein alapszik. Mivel a felvételek önmagukban kevéssé teremtenek történelmi távolságot, a politikai cselekvés igazán hatékony módját könnyedén átélhetővé teszik a jelenben. Ehhez nem szükséges különösképpen a feliratozás: a lángoló autók látványa, az óriási tömeg ünneplése és a hétköznapi hősök öröme egyértelművé teszi, milyen is az, amikor átszakad a gát. A tisztára mosott képű, üldögélő bányászok Wim Wenderstől inspirált módon fehér angyalszárnyat kaptak ipari környezetükben.

A ritmus ezután erőteljesebben fordul a köznapok békésebb esztétikája felé, a mélyben húzódó nyugtalansággal és patológiákkal. Jasenko Rasol lakótelepek végében húzódó téli hobbikertjeit ábrázoló fotósorozata a régió képzőművészeinek egyik kedvelt témáját dolgozza fel. Ennél individuálisabb (és kicsit horrorisztikus) Vlasta Zanic zselatinba áztatott önarckép-sorozata (képünkön). Renata Poljak narratív dokumentumfilmje a háború utáni Horvátország lázas építkezéseit a megállíthatatlan kulturális hanyatlás kétségbeejtő jelének tekinti. Családjának önleleplező mikrotörténeti példáján keresztül szépen elbeszéli, hogyan tesznek tönkre gazdag nagybácsik falvakat brutálisan aránytalan, turistákat kiszolgáló házak felépítésével a tengerparton, a leplezetlen gazdasági haszon érdekében. Jellemző képe a filmnek a szomszéd ház teraszára kilépő szerző, aki előtt a teljes horizonton kitakar minden látványt az elébe épített másik ház teteje. Közben a családtagok cinizmusától végső soron bátorított lelkes futballszurkoló unokaöcs a rivális csapatok szurkolóinak fölgyújtásában vesz részt.

Ebből a már szinte bántóan közérthető narratívából könnyedén kielemezhető, mennyire nem egyediek a horvát társadalom problémái, és nyilvánvalóan van egy kézenfekvő referenciális olvasatuk a hasonlóan nem finomkodó magyarországi csoportokra vonatkozóan. Damir Ocko műve a kiállítás végére - mint valami jó nagy súly - visszabillenti az egész konstrukciót az értelmezés kevéssé kézenfekvő területére. A fiú csodakürttel című (wagneri referenciájú) videó a hetvenes években megkezdett, majd befejezetlenül hagyott egyik legnagyobb horvátországi építkezés, a zágrábi egyetemi kór-ház szürreális területén zajlik. Különösebb cselekményre nem kell számítani, de a hatalmas, üres fém-üveg csarnokokban furcsa, abszurd lények interakciója zajlik. Fejükön - talán az épület struktúrájára visszautaló - épületmakett-szerű papírszerkezeteket viselnek, mint valami valóságon és civilizáción túli szellemlények, egy lokalizálhatatlan birodalom megfejthetetlen természetű lakói. Damir Ocko műveiért érdemes fölkeresni a még nagyon fiatal Trapéz galériát (április 30-ig - a szerk.), mert olyasféle tehetségnek tűnik, mint a román Mircea Cantor, és még szobát sem kell kivenni.

Trafó Galéria, Bp. IX., Liliom u. 41., nyitva május 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.