Kiállítás

A nyitott múlt

Tárgyas ragozás - szubjektív etnográfia

  • - kovácsy -
  • 2013. május 18.

Képzőművészet

Vagyis hogy a tárgyak nem hordozzák, nem viselik magukon levethetetlenül nemhogy az "értelmüket", kulturális jelentésüket, mely csűrhető-csavarható, de még a funkciójukat sem. Különösen erős kontúrokkal mutatkozik ez meg a múzeumban, ahol a felhalmozott tárgyak tömegesen szakadnak ki használati összefüggéseikből, hogy leltári számmal ellátva, gondosan elraktározva, muzeológusi értelmezések kényére-kedvére kiszolgáltatva örök álomba merüljenek, jó esetben felriasztva egy-egy kiállítás idejére.

A tárgyaknak nincsen objektív, végleg elrendelt helyük a világban - habár aligha gondolnánk az ellenkezőjét, nem árt, ha tudatában maradunk ennek. A Frazon Zsófia által okosan megrendezett, múzeumpedagógiai céllal Joó Emesével együtt "működtetett" kiállítás hét témakörben mutat meg összesen harminchárom tárgyat (ami bőven elég, hogy másfél órára lekösse a nézőt). Elutasítja tehát még azt a minimális szabályosságot is, hogy témánként azonos mennyiségű tárgyhoz lehessen hozzárendelni a tárgyak típusba sorolását segítő szempontokat (természetes formát őrző, alig megmunkált használati tárgy, tömegtermék stb.)


Fotó: Sióréti Gábor

 

A rendhagyó jelleg eleme ez is: jelenkori közönséges - horribile dictu: műanyag - tömegcikkek sokkolják a látogatót, aki mívesen kidolgozott pártát és pruszlikot, rámás csizmát, festett parasztbútort, netán óceániai maszkot keres egy néprajzi gyűjteményben. Mindezek persze óriási mennyiségben megtalálhatók a raktárakban - évekbe telne valamennyit bemutatni a közönségnek -, most azonban nem ősi és még ősibb, szép és a "népi díszítőkedv" (ezen az elheverve fél könyékre támaszkodó subás pásztor ráérős farigcsálását szokás érteni) által még csinosabbá tett tárgyakat kell látnunk, hanem önmagukban sem egyértelmű funkciókat és az ellátásukra szolgáló eszközöket. Mindezt inkább a használat, a használó szubjektív értelmezése felől, ahonnan nézve például a "viselet" kifejezés semmivel sem illik jobban egy történetesen aprólékosan díszített "népi" ünnepi cipőre, mint egy átlátszó műanyag strandszandálra. Ebből a párhuzamból viszont máris kiviláglik a használat jelentősége: viselet-viselet, de a kétféle lábbeli másra való, miközben például a közlekedés címszó alá sorolt "ironga" vagyis csontkorcsolya inkább az egykori parasztfiatalok szórakozásra használt vagy sporteszköze volt, ugyanezt viszont eszkimókörökben a vadak üldözésére szolgált a jégen - igaz, az övék rozmáragyarból készült, a hazai meg csak ló- vagy marhalábszárcsontból. Mondhatni, természetes, hogy ugyanebben a szekcióban szerepel egy gördeszka is, amely viszont sportszerből (a hullámlovaglásra használt polinéziai szörfdeszkából) vált közlekedési eszközzé viszonylag szűk körben, ahol elterjedését követően a tömeggyártott termékeknél sokkal nagyobb elismerést érdemelt az egyedi alkatrészekből saját kezűleg összeállított példány.

Messzebb hatoló megfontolások kiindulópontjául is szolgál a kiállítás - például a táplálkozást reprezentáló tárgyegyüttes esetében, melynek korai kezdőpontján a kanalasgém csőréből készült kanál-villa áll - és itt mellékesen megtudhatjuk azt is, hogy a madarat egy időben az ország láposabb vidékein félig domesztikálták: a fészkéből korán kiszedve jól bírja a rabságot a többi baromfi nyilván kárörvendő módon baráti közösségében. A húsát ugyanis régebben még megették. Ily módon a csőre is (ha meg nem faragták) hulladékká vált - akárcsak a manapság elterjedt eldobható műanyag evőeszközök, amelyek ugyancsak ott szerénykednek egy finn hiúztőr (vagyis puukko) megtisztelő társaságában, alkalmat adva az eldobhatóságnak, ha nem is az apoteózisára, de bölcs tudomásulvételére, mint újfajta tárgyhasználatunk logikus következménye, eredménye. Be kell tehát látnunk, hogy a tárgyaink mi magunk vagyunk, ami másfelől nézve azt is jelenti, hogy mi lelkesítjük át őket: ami az egyik embernek egy halovány fényű, értelmetlen s idétlen mackólámpa, az a másiknak az egész gyermekkora az ide kapcsolódó ezer asszociációval. Neki aztán mesélhetnek a falábazatba csúsztatott "foklatartóról" és a beleszorított, világosságot adó vékony faforgácsokról, számára ez, ha bármi egyáltalán, csak távoli érdekesség marad. Ami az egyiknek a szűkös gyerekkor olcsó emléke, a pilleszék, az a másiknak nosztalgiát fakasztó ikon, ráadásul a francia dizájn másodvirágzását élő terméke.

Vagyis - és még egyszer - semmi sem biztos, a tárgyak múltja sem záródott le, és éppen emiatt a múzeum sem a befejezett múlt, a rögzített értelmezések színtere, hanem kérdezésre, kutakodásra való.

Néprajzi Múzeum, június 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.