Interjú

"Nem rajzolok jobban, mint Dürer"

Árvai György, Természetes Vészek Kollektíva

  • Artner Szilvia
  • 2014. április 27.

Képzőművészet

Rendező, képzőművész, díszlet- és jelmeztervező, időkutató. Az idén harmincéves Természetes Vészek Kollektíva a Katonában mutatta be A borbélyt, a Jurányiban pedig az eldorado.com című installációs színházat.

Magyar Narancs: Mondhatjuk, hogy eleve elég szűk rétegnek szólnak a Természetes Vészek Kollektíva előadásai?

Árvai György: Mondjuk inkább azt, hogy az a gondolatiság, amit alkotótársaimmal próbálunk megvalósítani, ma éppen kevesebb embert érint, kevesebben nyitottak azon a szinten, ahogy mi azt szeretnénk. Volt olyan időszak, amikor valami túlfűtött, számomra érthetetlen csápolás vett körül, az is ugyanennyire zavart.

MN: Te vagy az alapítója a társulatnak, de hogyan működik színházként?

ÁGY: Amikor pőrén, egyedül hozok létre valamit, akkor nem használom a nevet. A Természetes Vészek Kollektíva (TVK) flexibilis társulat, egy képlékeny formáció, amiben én mindig benne vagyok, de a többiek odaadásukhoz, elszántságukhoz mérten jönnek és mennek. A TVK mindig csoportos megnyilvánulás. Mindenki, aki benne van, alkotótárs, tehát nem diktatórikus a dolog, viszont cserébe nem tud benne lenni akárki, és nem képviselhet akármit. Képzőművésszerű ember vagyok, aki megcsinálja a tárgyat, aztán, amikor már el kell engedni, akkor megyek a következő után. A színháznak ezt a részét imádom is, teljes életet tudok élni benne, míg eljutunk a bemutatóig. Aztán elkezdem utálni. Azt gondolom, hogy már nem nagyon kellene piszkálni, ugyanakkor él, tehát gondozni illik, amire nem vagyok képes.

MN: Eleven tér című (1986), egykor botrányos, ma már legendás előadásodat mégis elővetted 2012-ben, Végtelenbe zárva címmel, és egyből díjazta a szakma. Miért lett aktuális ismét?

ÁGY: Egy diktáló társadalomban való létezés hozta létre akkor, és az utóbbi években ugyanazt a társadalmi beágyazottságot éreztem. Másrészt kaptam mindenféle baráti jelzést, hogy nem találnám-e meg az alkotótársat, akivel el tudnám készíteni ezt. Egy darabig hárítottam, aztán találkoztam Góbi Ritával. Úgy gondoltam, ha ugyanabból a formai alaphelyzetből indulok ki, akkor szembesülök régi önmagammal meg a dialógusképességemmel is, hiszen akkoriban ketten csináltuk ezt Bozsik Yvette-tel, míg most Ritával és Imre Zoli dramaturggal. Kevesen látták az eredetit, hiszen háromszor ment Magyarországon, de még azoknak is új, mert az eredetileg úgy záródik, mintha a lény, aki be van kényszerítve az üvegdobozba, megszülné a gyerekét. Tehát a közönség láthat valami embrionális lenyomatot, egy utódot. Most azt gondoltam, hogy aki ott megszületett, a lénynek a lánya eljátssza a mostani generációt. Egy állandó tényező van, én, a férfi, illetve az apa. Amikor ezeket a motívumokat végiggondoltam, kértem Ritától két-három próbanapot, amikor bekerül az eredeti díszletbe - amit megtartottam -, és ha azt érzem, hogy van saját megfejtése, és más síkra tudjuk terelni az egészet, akkor van értelme megcsinálni. Nem én játszom benne, de ez az előadás a saját privát filozófiám, vagyis én vagyok.

MN: A zenei szerkesztés nagyon fontos nálad. Honnan ered ez?

ÁGY: Amióta az eszemet tudom, manuálisan ügyes, biztatott ember voltam. Viszonylag egyenes út lett volna a grafikussághoz, ha nem jövök rá időben, hogy nem rajzolok jobban, mint Dürer vagy Rembrandt, és a technikai tudáson túl nem találtam benne kalandot. A rajzolásban láttam a végemet, mást kellett keresnem. Olyan megnyilvánulást, amitől boldogabb leszek, valami naiv irányt - és az a zene volt. Mindig szerettem zenét hallgatni, és a hetvenes években mindent összegyűjtöttem a világból, amihez hozzá lehetett férni, és ez akkoriban nem volt könnyű. Ezekből zenei montázsokat csináltam, ami közben műfajjá lett. A zenében totál szűz voltam, semmi elvárás nem volt, és nagyon élveztem csinálni. Minden mixemet archiváltam. Baromira nem tudok zenélni, de értek a dramatikus zajkeltéshez és a csendhez, és ez boldoggá és szabaddá tesz. A mai napig élvezem, csak már rafkósabban tudom megvalósítani, komolyabb eszközökkel, kézben tartva a naivitásomat. Mindez a színházamat erősíti.

MN: A legfrissebb műved az eldorado.com. Ismét egy élő szereplő nélküli előadás, mint a 62 nap - halál-útinapló víziója 2001-ben.

ÁGY: Voltaire Candide-ja alapján akartam megcsinálni mint különleges beavató színházat. Fél év telt el, míg kiválasztottuk, hogy mi legyen a mű. Volt időm, a Jurányi Inkubátorházban bérelek egy termet, azt csinálok benne, amit akarok. Elolvastam a Candide-ot elölről, hátulról, míg végül rájöttem, hogy semmit sem akarok tőle. De természetesen nem tudtam lenullázni magam, és akkor jött a haláltéma megint, ami régóta foglalkoztat, akár az általad említett darabban. Úgy tűnik, a téma hozza a formát. Az építmény hangokat ad ki, képeket mutat, tárgyperformansz, "bábjáték" látható. Egyvalami nincsen: élő szereplő, illetve azt nem tudhatod, hogy hol vannak benne, akik működtetik. Minden átírással történik. Ez egy hegy, amit megmásztunk. Arra tettünk kísérletet, hogyan tud egy gépezet úgy elmesélni egy történetet, hogy a hatása a nézőben színházi élménnyé váljon. A nézőnek ezekben az eseményekben mindig magas befogadói szinten kell lenniük.

MN: Néha kegyetlennek tűnnek az előadásaid.

ÁGY: Normális találkozások ezek. Akik nem félnek magukban megkeresni a lényeget, azoknak már nem kegyetlen.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.