Német és chilei művész kapja az Arany Oroszlán-életműdíjat a Velencei Biennálén

  • narancs.hu
  • 2022. március 8.

Képzőművészet

Katharina Fritsch német és Cecilia Vicuna chilei művész részesül az elismerésben.

A szervezők keddi közleménye szerint a díjátadó ceremóniát az 59. Velencei Biennálé megnyitásának napján, április 23-án rendezik meg. „Fritsch hozzájárulása a kortárs művészethez, különösen a szobrászathoz, páratlan. Olyan figuratív műveket alkot, amelyek egyszerre hiperrealisztikusak és fantáziadúsak: tárgyak, állatok és emberek minden részletében hűen ábrázolt, de hátborzongató jelenésekké alakított másolatai. Fritsch gyakran megváltoztatja tárgyai méretarányát, összezsugorítja vagy hatalmasra nagyítja őket, és zavarba ejtő színnel vonja be őket: olyan érzés, mintha egy idegen civilizáció emlékműveit vagy egy különös poszthumán múzeumban kiállított műtárgyakat látnánk” – méltatta a 66 éves szobrászt Cecilia Alemani, a kiállítás kurátora a Biennálé honlapján.

Kakasszobor Londonban

 
 
Katharina Fritsch és a kakasszobra Londonban (Fotó: MTI/EPA/Andy Rain)
 

A költő és festő Cecilia Vicuna életművét áttekintve Alemani felidézte, hogy a művész számos latin-amerikai író és költő antológiáit fordította és szerkesztette. Emellett aktivistaként régóta küzd az őslakosok jogaiért Latin-Amerikában és Chilében. A képzőművészet területén a festészettől a performanszon át az installációkig különböző műfajokban alkot. „Művészi nyelvezetének középpontjában az őslakos hagyományok és a nem nyugati ismeretelméletek iránti erős vonzalom áll” – írta a kurátor.

Mint ismert, az ukrajnai háborúnak az áprilisban nyíló művészeti kiállításra is nagy hatása van. A Biennále orosz pavilonjának kiállítói, Kirill Szavcsenkov és Alekszandra Szuharjeva, valamint a kurátoruk, a litván Raimundas Malasauskas az orosz invázió hírére benyújtották lemondásukat. Az alkotók szolidaritásuk jeléül hozták meg a döntésüket, a lemondást a kiállítás kurátora jelentette be.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.