Német és chilei művész kapja az Arany Oroszlán-életműdíjat a Velencei Biennálén

  • narancs.hu
  • 2022. március 8.

Képzőművészet

Katharina Fritsch német és Cecilia Vicuna chilei művész részesül az elismerésben.

A szervezők keddi közleménye szerint a díjátadó ceremóniát az 59. Velencei Biennálé megnyitásának napján, április 23-án rendezik meg. „Fritsch hozzájárulása a kortárs művészethez, különösen a szobrászathoz, páratlan. Olyan figuratív műveket alkot, amelyek egyszerre hiperrealisztikusak és fantáziadúsak: tárgyak, állatok és emberek minden részletében hűen ábrázolt, de hátborzongató jelenésekké alakított másolatai. Fritsch gyakran megváltoztatja tárgyai méretarányát, összezsugorítja vagy hatalmasra nagyítja őket, és zavarba ejtő színnel vonja be őket: olyan érzés, mintha egy idegen civilizáció emlékműveit vagy egy különös poszthumán múzeumban kiállított műtárgyakat látnánk” – méltatta a 66 éves szobrászt Cecilia Alemani, a kiállítás kurátora a Biennálé honlapján.

Kakasszobor Londonban

 
 
Katharina Fritsch és a kakasszobra Londonban (Fotó: MTI/EPA/Andy Rain)
 

A költő és festő Cecilia Vicuna életművét áttekintve Alemani felidézte, hogy a művész számos latin-amerikai író és költő antológiáit fordította és szerkesztette. Emellett aktivistaként régóta küzd az őslakosok jogaiért Latin-Amerikában és Chilében. A képzőművészet területén a festészettől a performanszon át az installációkig különböző műfajokban alkot. „Művészi nyelvezetének középpontjában az őslakos hagyományok és a nem nyugati ismeretelméletek iránti erős vonzalom áll” – írta a kurátor.

Mint ismert, az ukrajnai háborúnak az áprilisban nyíló művészeti kiállításra is nagy hatása van. A Biennále orosz pavilonjának kiállítói, Kirill Szavcsenkov és Alekszandra Szuharjeva, valamint a kurátoruk, a litván Raimundas Malasauskas az orosz invázió hírére benyújtották lemondásukat. Az alkotók szolidaritásuk jeléül hozták meg a döntésüket, a lemondást a kiállítás kurátora jelentette be.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.