Német és chilei művész kapja az Arany Oroszlán-életműdíjat a Velencei Biennálén

  • narancs.hu
  • 2022. március 8.

Képzőművészet

Katharina Fritsch német és Cecilia Vicuna chilei művész részesül az elismerésben.

A szervezők keddi közleménye szerint a díjátadó ceremóniát az 59. Velencei Biennálé megnyitásának napján, április 23-án rendezik meg. „Fritsch hozzájárulása a kortárs művészethez, különösen a szobrászathoz, páratlan. Olyan figuratív műveket alkot, amelyek egyszerre hiperrealisztikusak és fantáziadúsak: tárgyak, állatok és emberek minden részletében hűen ábrázolt, de hátborzongató jelenésekké alakított másolatai. Fritsch gyakran megváltoztatja tárgyai méretarányát, összezsugorítja vagy hatalmasra nagyítja őket, és zavarba ejtő színnel vonja be őket: olyan érzés, mintha egy idegen civilizáció emlékműveit vagy egy különös poszthumán múzeumban kiállított műtárgyakat látnánk” – méltatta a 66 éves szobrászt Cecilia Alemani, a kiállítás kurátora a Biennálé honlapján.

Kakasszobor Londonban

 
 
Katharina Fritsch és a kakasszobra Londonban (Fotó: MTI/EPA/Andy Rain)
 

A költő és festő Cecilia Vicuna életművét áttekintve Alemani felidézte, hogy a művész számos latin-amerikai író és költő antológiáit fordította és szerkesztette. Emellett aktivistaként régóta küzd az őslakosok jogaiért Latin-Amerikában és Chilében. A képzőművészet területén a festészettől a performanszon át az installációkig különböző műfajokban alkot. „Művészi nyelvezetének középpontjában az őslakos hagyományok és a nem nyugati ismeretelméletek iránti erős vonzalom áll” – írta a kurátor.

Mint ismert, az ukrajnai háborúnak az áprilisban nyíló művészeti kiállításra is nagy hatása van. A Biennále orosz pavilonjának kiállítói, Kirill Szavcsenkov és Alekszandra Szuharjeva, valamint a kurátoruk, a litván Raimundas Malasauskas az orosz invázió hírére benyújtották lemondásukat. Az alkotók szolidaritásuk jeléül hozták meg a döntésüket, a lemondást a kiállítás kurátora jelentette be.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.