kiállítás

Niels Stomps: 83 nap sötétség

  • Deák Viktória
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

A holland fotós képei leginkább arra keresik a választ, hogyan képes az ember egy átlagostól eltérő közeghez alkalmazkodni. A helyszín olyan alpesi zsákfalu, amely az év jelentős hányadában sötétbe borul.

Ugyanis a pár házas települést, Viganellát november 11. és február 2. között gyakorlatilag teljesen beárnyékolják a környező hegyek. A kiállítás tanúsága szerint ez az árnyék csaknem pontosan a falu határvonalait jelöli ki, ami első ránézésre már-már népmesei átoknak tűnik.

A fotók az emberről szólnak, leginkább mégis a környezetre fókuszálnak, illetve a kettő kapcsolatára, együttélésére. Mindegyik kép eszünkbe juttatja valamilyen formában a "szintkülönbségeket", mindegyik kapcsolódik az Alpokhoz: a hegyi lét küzdelmei (zsákot felfelé vonszoló öregember) vagy örömei (a csúcs meghódítása) egyaránt megjelennek a sajátosan északias hatású fotókon.

Bőven akad sötét kompozíció, sőt több olyan is, amin egyedüli "szereplőként" egy fénypont látható, az emberi alakok - öregek, férfiak - mellett többnyire az árnyék és a sziklák dominálnak. Barlang, hegyoldal és elszórva néhány házikó: íme, Viganella.

A helyszínül szolgáló, kávézóként is üzemelő Lumen egyébként érdekes hely, jóllehet, a kiállítás hangulatával erős kontrasztban áll a Mikszáth tér nyüzsgése és a teraszra tűző nap. A háttérben a képeket aláfestő downtempo/triphop azonban nagyon a helyén van.

Lumen Galéria, nyitva június 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.