kiállítás

Niels Stomps: 83 nap sötétség

  • Deák Viktória
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

A holland fotós képei leginkább arra keresik a választ, hogyan képes az ember egy átlagostól eltérő közeghez alkalmazkodni. A helyszín olyan alpesi zsákfalu, amely az év jelentős hányadában sötétbe borul.

Ugyanis a pár házas települést, Viganellát november 11. és február 2. között gyakorlatilag teljesen beárnyékolják a környező hegyek. A kiállítás tanúsága szerint ez az árnyék csaknem pontosan a falu határvonalait jelöli ki, ami első ránézésre már-már népmesei átoknak tűnik.

A fotók az emberről szólnak, leginkább mégis a környezetre fókuszálnak, illetve a kettő kapcsolatára, együttélésére. Mindegyik kép eszünkbe juttatja valamilyen formában a "szintkülönbségeket", mindegyik kapcsolódik az Alpokhoz: a hegyi lét küzdelmei (zsákot felfelé vonszoló öregember) vagy örömei (a csúcs meghódítása) egyaránt megjelennek a sajátosan északias hatású fotókon.

Bőven akad sötét kompozíció, sőt több olyan is, amin egyedüli "szereplőként" egy fénypont látható, az emberi alakok - öregek, férfiak - mellett többnyire az árnyék és a sziklák dominálnak. Barlang, hegyoldal és elszórva néhány házikó: íme, Viganella.

A helyszínül szolgáló, kávézóként is üzemelő Lumen egyébként érdekes hely, jóllehet, a kiállítás hangulatával erős kontrasztban áll a Mikszáth tér nyüzsgése és a teraszra tűző nap. A háttérben a képeket aláfestő downtempo/triphop azonban nagyon a helyén van.

Lumen Galéria, nyitva június 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.