kiállítás

Niels Stomps: 83 nap sötétség

  • Deák Viktória
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

A holland fotós képei leginkább arra keresik a választ, hogyan képes az ember egy átlagostól eltérő közeghez alkalmazkodni. A helyszín olyan alpesi zsákfalu, amely az év jelentős hányadában sötétbe borul.

Ugyanis a pár házas települést, Viganellát november 11. és február 2. között gyakorlatilag teljesen beárnyékolják a környező hegyek. A kiállítás tanúsága szerint ez az árnyék csaknem pontosan a falu határvonalait jelöli ki, ami első ránézésre már-már népmesei átoknak tűnik.

A fotók az emberről szólnak, leginkább mégis a környezetre fókuszálnak, illetve a kettő kapcsolatára, együttélésére. Mindegyik kép eszünkbe juttatja valamilyen formában a "szintkülönbségeket", mindegyik kapcsolódik az Alpokhoz: a hegyi lét küzdelmei (zsákot felfelé vonszoló öregember) vagy örömei (a csúcs meghódítása) egyaránt megjelennek a sajátosan északias hatású fotókon.

Bőven akad sötét kompozíció, sőt több olyan is, amin egyedüli "szereplőként" egy fénypont látható, az emberi alakok - öregek, férfiak - mellett többnyire az árnyék és a sziklák dominálnak. Barlang, hegyoldal és elszórva néhány házikó: íme, Viganella.

A helyszínül szolgáló, kávézóként is üzemelő Lumen egyébként érdekes hely, jóllehet, a kiállítás hangulatával erős kontrasztban áll a Mikszáth tér nyüzsgése és a teraszra tűző nap. A háttérben a képeket aláfestő downtempo/triphop azonban nagyon a helyén van.

Lumen Galéria, nyitva június 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.