kiállítás

Niels Stomps: 83 nap sötétség

  • Deák Viktória
  • 2012. július 7.

Képzőművészet

A holland fotós képei leginkább arra keresik a választ, hogyan képes az ember egy átlagostól eltérő közeghez alkalmazkodni. A helyszín olyan alpesi zsákfalu, amely az év jelentős hányadában sötétbe borul.

Ugyanis a pár házas települést, Viganellát november 11. és február 2. között gyakorlatilag teljesen beárnyékolják a környező hegyek. A kiállítás tanúsága szerint ez az árnyék csaknem pontosan a falu határvonalait jelöli ki, ami első ránézésre már-már népmesei átoknak tűnik.

A fotók az emberről szólnak, leginkább mégis a környezetre fókuszálnak, illetve a kettő kapcsolatára, együttélésére. Mindegyik kép eszünkbe juttatja valamilyen formában a "szintkülönbségeket", mindegyik kapcsolódik az Alpokhoz: a hegyi lét küzdelmei (zsákot felfelé vonszoló öregember) vagy örömei (a csúcs meghódítása) egyaránt megjelennek a sajátosan északias hatású fotókon.

Bőven akad sötét kompozíció, sőt több olyan is, amin egyedüli "szereplőként" egy fénypont látható, az emberi alakok - öregek, férfiak - mellett többnyire az árnyék és a sziklák dominálnak. Barlang, hegyoldal és elszórva néhány házikó: íme, Viganella.

A helyszínül szolgáló, kávézóként is üzemelő Lumen egyébként érdekes hely, jóllehet, a kiállítás hangulatával erős kontrasztban áll a Mikszáth tér nyüzsgése és a teraszra tűző nap. A háttérben a képeket aláfestő downtempo/triphop azonban nagyon a helyén van.

Lumen Galéria, nyitva június 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.