Kiállítás

Paprika-Dalí

Out of the Box – Király Tamás retrospektív kiállítás

A kiállítás anyaga pontosan harminc év tervezői munkáját öleli fel, hiszen Király Tamás legelső önálló, Rejtett divat című bemutatója 1983-ban volt az FMK-ban, pályáját pedig 2013-as tragikus halála zárta. Ki volt ő valójában? Mit jelentett az életműve? A munkáinak szentelt első nagyszabású retrospektív tárlat erre keresi a válaszokat.

Nem csak az életművére korábban vak nagyközönség ért egyet abban, hogy amit Király létrehozott, arra nem létezik egzakt fogalom. Alkotásai határterületeken mozognak, mozgó szobrok, a testet is anyagnak használó rendszerek, jelmezek és díszek. Épp emiatt nem is magukban értelmeztük őket eddig, hanem képzőművészeti megmozdulások, performanszok keretében. Timár Katalin kurátornak talán az lehetett a tárlat igazi tétje, hogy ezt a burjánzó, korábban mindig erős és érzéki látványvilággal megtámasztott-kiegészített univerzumot darabjaira bontsa, és egy letisztult múzeumi környezetbe helyezze el. A kiállítás nagy élménye, hogy hiába szakadtunk el a korábbi körítéstől, Király szellemisége és munkáinak időtálló csillogása nem bizonyul talminak. Bebizonyosodik, hogy ezek az álmok igenis megállnak önmagukban, s megmutatják egy másik arcukat is.

A kiállításon végig a ruhák állnak a középpontban, melyek pár (még az alkotó életében, a kétezres évek elején) rekonstruált darabon kívül eredetiek. Király egyedi anyaghasználata és a rossz tárolási körülmények miatt nem egyenletes a ruhák minősége, de a nem tökéletes (például a nejlonzacskókból összeszerelt és ezért szakadozó, barnuló) darabok esetében ez érthető, és egyáltalán nem rontja az összhatást. Teremről teremre változik a tér és a hangulat, mégis egységes egészet alkot, megidézve és egyben értelmezve az adott korszakok hangulatát (díszlet: É. Kiss Piroska). Az első teremben két kifutó fogadja a látogatókat, ezzel is kiemelve, hogy Király gondolkodása mindig előadás-központú volt. A teret átszelő nagyobbik színpadon Király minden korszakából látunk egy-egy kreációt. A lapruhától a kábelruhán át, a kivágott (Király mindig hangsúlyozta, hogy nem géppel, hanem körömollóval nyesi a hatalmas anyagdarabokat) kollekciók darabjait szemlélve érdekes egyben látni ezt a fekete-fehér-arany-bronz világot. Ez ütközik az utolsó bemutató, az Elle Fashion Show 2013-as Tűzruhájával, és a többi kirobbanó és vitális piros öltözékkel. Két fotó keretezi a mozdulatlan, bizarr glamourt: egyik Szilágyi Lenke felvétele az anyag miatt eleve rövid életre ítéltetett lepkeruháról, a másik pedig a Stern magazin híres fotóján a sötét geometrikus kollekció nehéz bársonyaival. Csupa véglet, csupa szenvedély. A következő, „fekete terem” a látomásszerű gondolkodás grandiózus és lélegzetelállító megtestesülése.

 

Itt nincsenek Skodák

Királyból – bár megpróbálta – a hivatalos művészképzők nem kértek. Dekoratőrnek tanult, ám hamarosan elkészültek első saját munkái, melyek bemutatására a lakásán szervezett partikat – ezekből később hagyomány lett. Nekik állít emléket a terem, ahol a laká­sából hozott díszletek (Király folyamatosan járta a világ ócskapiacait, így kerültek hozzá ezek a furcsa kalitkák és a sarokba állított, egyenetlen felszínű asztal) is segítenek elérni, hogy visszalépjünk az ő világába. 2010-ben Krasznai Zoltán fotóssal készítette el ezt a fekete alapú munkát, melynek címe A hölgy kissé bogaras volt. Ez a munka is tanúsítja, hogy Király a kezdetektől szeretett más alkotókkal együttműködni. Korábban is dolgozott filmesekkel és művészekkel, többek között Bódy Gáborral, Xantus Jánossal, Bachmann Gáborral, a Bizottsággal, az URH-val vagy épp a Kontroll Csoporttal. A Krasznai-dokumentáció (videón) is mutatja, mennyire fontosak voltak neki ezek a kapcsolódások, melyek sajnos nem tudták igazán kinőni önmagukat, ahogy ezt a kiállítás központi terme, a nagy berlini, Claudia Skoda által rendezett bemutatót megidéző szoba is modellezi.

Ez a legszomorúbb tér, mert azt vizualizálja, hogy esélye sem volt kitörni a kelet-európai keretekből, hiába volt ez Király karrierjének a csúcspontja. Ne feledjük: itthon eleve hátrányból indult az, aki művészi vízióit a divaton keresztül szerette volna kifejezni. A nyugati gondolkodással ellentétben bármi, ami a divathoz köthető, felszínesnek, talminak volt beállítva, az így elért siker pedig értéktelennek. Gyakorlatilag nem létezett a tudatos divatviselkedés sem, és mindezek következményei messzire nyúlnak.

Király Tamás munkáit a nyolcvanas-kilencvenes évek nyugat-európai avantgárd vonulataiba lehetne beilleszteni, olyan alkotók sorába, mint például Vivienne Westwood, Comme des Garçons vagy Jean-Paul Gaultier, akik elutasították a tömegfogyasztásra szánt öltözékeket, eszméjük az alkotói minimalizmus volt, kreativitásukat pedig alapvetően befolyásolja a trash esztétikája. Csak míg Király nyugati kollégái folyamatos versenyhelyzetben voltak, nemzetközi bemutatkozási lehetőségekkel és piaci beágyazottsággal, Király itthon elzártan alkotott, ami persze tervezői zsenijét nem korlátozta, de kizárta az ütközésekből, együtt gondolkodásokból kinövő szárnyalás lehetőségét.

Claudia Skoda divattervező alapította Kreuz­­bergben a hetvenes években a legendás Fabrikneu művészkollektívát, ahol David Bowie, Eno vagy Iggy Pop is rendre megfordult, így nem meglepő, hogy éppen Skodát kérték fel, rendezze meg 1988-ban a nagyszabású Dressater – dressed to thrill című avantgárd divatbemutatót a Kelet- és Nyugat-Berlin találkozásánál lévő egykori pályaudvar (ma kiállítótér), a Hamburger Bahnhof épületében. Király itt egy közel negyven darabból álló kollekciót vonultatott fel. Látványos show volt: a modellek vasrudakkal balanszíroztak, tűzijáték kísérte a vonulást, Steven Brown (Tuxedomoon) zenélt – ő akkoriban hihetetlenül nagy sztárnak számított. Skoda így emlékezik Királyra: „Különleges karizmája volt: Paprika-Dalínak hívtam. Kicsit emlékeztetett Salvador Dalíra. Paprikafüzéreket hozott Berlinbe, azokat viselve táncolt körbe-körbe.” Az esemény gazdag dokumentációja mutatja, hogy nem csupán díszletpaprikákról volt szó, hiszen a show utáni partin paprikás krumplit szolgáltak fel, és pálinkát gyűszűben. Skoda ekkor látta Királyt utoljára, ami szomorúan mutat rá arra, hogy a rá irányuló figyelem csak pillanatnyi volt, hiszen nem születtek belőle kooperációk. Skoda megerősíti, nincsenek csodák.

 

A purhab megmaradt

A további termekben kapunk egy kis ízelítőt a New Art Studio nevű punkbutik világából, amely a Petőfi Sándor utcában működött, és Király mellett Kováts Nóra és Koppány Gizella vitték az üzletet. Olykor mozgott a kirakat, azaz élő modelleket állítottak ki benne, és innen indultak a híres divatséták is a Váci utcába. Az egykori kis üzlet készletéből egyetlen (fél) pár fácánláb fülbevaló, sok-sok tükörkitűző (Király fekete zakójának állandó díszítőelemei) és jó néhány hatalmas arannyal lefestett purhab fülbevaló maradt meg.

Ludwig Múzeum, a kiállítás nyitva: szeptember 15-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.