rés a présen

„Vérvörös rózsatengerben”

Nagy Kriszta Tereskova festőművész

  • rés a présen
  • 2019. szeptember 8.

Képzőművészet

rés a présen: A szentendrei Art Capital programján látható a Csipkerózsika halott című kiállításod a MűvészetMalomban. Mit mondanál, ha neked kéne betessékelni a járókelőket az utcáról?

Nagy Kriszta Tereskova: Hát igen, bánt is, hogy az utcafrontról nem látszik a Csipkerózsika kastély, mert ha látszódna, semmit sem kellene mondanom. Szentendre belvárosában, egy ódon romantikus épület, romos és ettől csodás, és szokatlanul ejti rabul a figyelmet és gyönyörködtet, és nézni akarod és közelebb menni, és bemenni abba az épületbe, melyet kívül-belül elborít a sűrű rózsafolyondárok szövevénye.

rap: Hogyan passzolsz te az Art Capital koncepciójához?

NKT: Az Art Capital koncepciója ebben az évben az álom, s az én művem alapja a 100 éves álom. A Csipkerózsika mese mai remake-je ez az installáció, ami arról szól, hogy mi történik a lánnyal, aki hisz a mesében. A megmentő királyfit várja, aki, milyen érdekes, nem jön el. Vagy ha eljön, nem királyfi, ha királyfi, akkor meg fordítva ül a lovon, de nem is csak háttal, hanem alulról a ló hasán kapaszkodva, természetesen fejjel a farka irányába. A királyfi, akit aztán neked kell megmentened, pedig magadat sem tudod megmenteni. A 100 éves átokból egy királyfi csókjának kell felébresztenie, de nem csókolja meg senki, csak leketyeg a 100 év, ő felébred, körülnéz, és rájön, nem benne van a hiba, de nem is a királyfikban. A baj az, hogy az áthatolhatatlan tüskés rózsakerítés a két nemet elválasztja egymástól, és se be, se ki. Rózsika felébred, az ablakon kinézve látja a királyfiak csontvázait, majd mivel nem tud szabadulni, meghal. Gyakorlatilag, azt hiszem, most ez a sztori a társadalomban, a két nem viszonyában. Szerintem ez a gender, és én 15 éve genderművészként lettem kanonizálva.

rap: Meddig látható a kiállítás?

NKT: Szeptember 1-jéig lesz nyitva, és szeptember 4-én lesz egy záró performance, egy feltámadásbuli. Rózsika feltámad, a test eltűnik a baldachinos ágyból, és egy keresztény oltárrá változik. Természetesen krisztusi pózban. Szóval ünnepelni fogunk a csodás, vérvörös rózsatengerben.

rap: Bírod Szentendrét?

NKT: Imádom Szentendrét, és azt hiszem, azt a kis időt, ami hátra van, ezen a környéken kívánom eltölteni, közvetlen a feltámadásomig. A romantikus pinduri belvárost leszámítva nem azt szeretem benne, amit látok, hanem sokkal inkább azt, amit nem. Nem látom innen azt a beteg világot, amit a nagyváros hordoz és terjeszt. Utálok utazni, itt mégis tudok egy helyben kalandozni, úgy, hogy miután megettem 3 gombóc levendulafagyit, 2 gombóc rózsát és 2 gombóc ibolyát, ledöntöttem pár korsó hideg csapolt sört, a patakparton hazasétálok még aznap, amikor elkezdődött az utazás, és semmit sem kellett csomagolnom. Komolyan ajánlom az Art Capital többi kiállítását is, csak a Malomban, ahol én vagyok, két nagyon jó művésszel állítok ki egy épületben, Csurka Eszterrel és az orosz Dmitrij Kavargával.

rap: Lesz-e más megmutatkozásod a közeljövőben?

NKT: Ősz végén a Godot Galériában lesz kiállításom abból az anyagból, amit kifejezetten Szentendre ihletett. Valóban a művészet városa, azt hiszem, ilyen inspiráló elefántcsonttoronyban még sosem jártam. Most az a tervem, hogy jó volna meggyógyulni. Ez a hónapokig tartó intenzív időszak, amíg összeraktuk az ötezer szál rózsát és a kastélyt, megbetegített. Remélem megérte, várom nagyon a feltámadást.

rap: Gyerekkorodban hol állt nálad a Csipkerózsika a mesék rangsorában?

NKT: Nem különösebben szerettem, szörnyen nyomasztónak találtam. Volt egy mesekönyvem, az volt a címe, hogy Hét guzsaly aranyszösz. Abban volt egy mese egy szőke lányról, aki az erdőben szendergett, és mindig, amikor álmodott, mosolygott és rózsa fakadt a szája csücskén. Abban is volt egy királyfi, aki álmában elcsente tőle ezeket a rózsákat. Furcsa, érdekes összefüggés.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”