Kiállítás

Patkányketrec

Csákány István: Duplapluszjó

Képzőművészet

A 2012-es kasseli dOKUMENTA kiállításon monumentális installációjával nagy sikerrel szereplő szobrászművészt korábban az emlékmű műfajának átírása vagy a művészet történetének reflektív vizsgálata foglalkoztatta. A Trapéz Galériában látható kiállítás egy új elemmel bővül, ez pedig az aktuálpolitikai áthallásoktól sem mentes prezentáció.

A kiállítás címe George Orwell 1948-ban írt klasszikus művére, az 1984-re utal, ebben is az Óceánia hivatalos és mesterséges nyelvében, az újbeszélben használt fokozás felső fokára. Az utópikus diktatúrában bevezetett újbeszél célja, hogy létrehozza a gondolkodástól és „a tudattól lehetőség szerint független beszédet”. Mivel a gondolat csak szóban nyilvánulhat meg, a szókincset radikálisan meg kell változtatni, egyrészt a szavak jelentésének lecsupaszításával, másrészt a nemkívánatos szavak (például: becsület, demokrácia, tudomány) kiküszöbölésével, továbbá új szókincs alkotásával (melyben egyes szavak éppen az ellenkezőjét jelentik, lásd gyönyörtábor = kényszermunkatábor, szeretetminisztérium = hadügy­minisztérium). Olyan világ ez, melyben a hazugság kerül piedesztálra, ahol a gondolatrendőrség uralkodik, ahol a Nagy Testvér a kamerás televízióval, azaz a teleképpel mindenkit szemmel tart és lehallgat, s ahol olyan lózungok uralják az élet minden területét, mint „A háború: béke, a szabadság: szolgaság, a tudatlanság: erő”. A manipulált elnyomás világa ez – nem véletlenül lett Orwell az utóbbi időben oly „divatos” (például: megvédjük = elvesszük).

Az installációként kezelt kiállítás négy részből áll. Elsőként egy fametszettel találkozunk, amely – a sajtóanyag szerint – nem más, mint a művész önarcképe. Az ülő figura fejét egy tányérantennára emlékezető tárgy keretezi, mint­egy satuba szorítja. Első pillantásra nem dönthető el egyértelműen, hogy most a Nagy Testvért látjuk (akinek ily módon felerősödik a hallása), vagy a megfigyeltet (akinek még a gondolatait is megszondázzák). Az utóbbi értelmezést erősíti azonban a háttérben feltűnő szellemalak, s maga a kihallgatószobára emlékeztető tér is. A kalodába kényszerített alak képe után egy függönyfalba ütközünk, amely átlósan két részre osztja a galéria terét. S nem is akármilyen módon! A szépen redőzött, hátulról megvilágított tér­elem ugyanis szinte elzárja előlünk a második termet: a kiállítás látogatását ezért csakis a sová­nyaknak ajánljuk. A moletteknek be kell érniük azzal, amit a kirakatból látnak – így viszont lemaradnak a terem hátsó sarkában látható installációról, amely egy semmit sem töltő napelemből és egy burkától/szövetétől megfosztott és megroggyant napernyőből áll. Ha a kettéosztottságot az ország állapotára vonatkoztatjuk, úgy nem nehéz felismerni e szárnyaszegett párosban a kormány új és „környezetbarát” adónemének kritikáját sem.

A kiállítás negyedik része (installációja) a legizgalmasabb. A zeum patkányoknak és embereknek valójában egy üres tárlóra emlékeztető fémszerkezet, melyben különféle tárgyak helyezkednek el. A munka közvetlenül utal Chris Parker és Alain Resnais 1953-as félórás filmjére, a Les statues meurent aussi-ra (Csákány e film címét kölcsönözte a tavalyi maastrichti kiállításához is), melyben a szerzők azt a problémát feszegetik, hogy miként változik meg az afrikai szobrok jelentése, amikor vitrinbe zárt múzeumi tárgyakká lényegülnek át. Ez a kvázitárló tehát egyrészt az emberek hétköznapi tárgyait őrzi: láthatunk itt többek között vasalót, fából készült sör­alátéttornyot, konyhai eszközöket (szűrőt, kést, szedőkanalat, papírtörlőtartót, alátétet), pecséteket és szemüveget csinos, lebegő kom­pozícióba rendezve. Másrészt patkánykalitkaként is funk­cionál: van benne óriási mókuskerék, egy fából készült, kanyargó futkározó-lépcsősor, továbbá egy aprócska, fából faragott és ragasztott ecsetszőrrel „bundásított” patkány egy üveges sajtharangba zárva. A munkát két, felfelé mutató, amputált és szürkére festett kézfej nyomatékosítja. A patkány egyszerre funkcionál ételként és az emberről leváló, hasznosságukat levedlő tárgyak „uralkodójaként” – mintha egy jövőbeli ré­gé­szeti feltárásból visszakövetkeztetett, fikciós jelenet, az óbeszél használóinak elsüllyedt nyomait látnánk. Egy olyan duplapluszszar világot, amely nyitottnak tűnik ugyan, mégsem lehet kilépni belőle. Ahol a korlátokat színes cukorkáspapírba, légiesen lib­be­nő függönyökbe csomagolják. Ahol csupán ketrecbe zárt kísér­leti patkányok vagyunk a nagy machinátor kezében.

Trapéz Galéria, Budapest V., Henszlmann Imre u. 3., nyitva március 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.