Kiállítás

Patkányketrec

Csákány István: Duplapluszjó

Képzőművészet

A 2012-es kasseli dOKUMENTA kiállításon monumentális installációjával nagy sikerrel szereplő szobrászművészt korábban az emlékmű műfajának átírása vagy a művészet történetének reflektív vizsgálata foglalkoztatta. A Trapéz Galériában látható kiállítás egy új elemmel bővül, ez pedig az aktuálpolitikai áthallásoktól sem mentes prezentáció.

A kiállítás címe George Orwell 1948-ban írt klasszikus művére, az 1984-re utal, ebben is az Óceánia hivatalos és mesterséges nyelvében, az újbeszélben használt fokozás felső fokára. Az utópikus diktatúrában bevezetett újbeszél célja, hogy létrehozza a gondolkodástól és „a tudattól lehetőség szerint független beszédet”. Mivel a gondolat csak szóban nyilvánulhat meg, a szókincset radikálisan meg kell változtatni, egyrészt a szavak jelentésének lecsupaszításával, másrészt a nemkívánatos szavak (például: becsület, demokrácia, tudomány) kiküszöbölésével, továbbá új szókincs alkotásával (melyben egyes szavak éppen az ellenkezőjét jelentik, lásd gyönyörtábor = kényszermunkatábor, szeretetminisztérium = hadügy­minisztérium). Olyan világ ez, melyben a hazugság kerül piedesztálra, ahol a gondolatrendőrség uralkodik, ahol a Nagy Testvér a kamerás televízióval, azaz a teleképpel mindenkit szemmel tart és lehallgat, s ahol olyan lózungok uralják az élet minden területét, mint „A háború: béke, a szabadság: szolgaság, a tudatlanság: erő”. A manipulált elnyomás világa ez – nem véletlenül lett Orwell az utóbbi időben oly „divatos” (például: megvédjük = elvesszük).

Az installációként kezelt kiállítás négy részből áll. Elsőként egy fametszettel találkozunk, amely – a sajtóanyag szerint – nem más, mint a művész önarcképe. Az ülő figura fejét egy tányérantennára emlékezető tárgy keretezi, mint­egy satuba szorítja. Első pillantásra nem dönthető el egyértelműen, hogy most a Nagy Testvért látjuk (akinek ily módon felerősödik a hallása), vagy a megfigyeltet (akinek még a gondolatait is megszondázzák). Az utóbbi értelmezést erősíti azonban a háttérben feltűnő szellemalak, s maga a kihallgatószobára emlékeztető tér is. A kalodába kényszerített alak képe után egy függönyfalba ütközünk, amely átlósan két részre osztja a galéria terét. S nem is akármilyen módon! A szépen redőzött, hátulról megvilágított tér­elem ugyanis szinte elzárja előlünk a második termet: a kiállítás látogatását ezért csakis a sová­nyaknak ajánljuk. A moletteknek be kell érniük azzal, amit a kirakatból látnak – így viszont lemaradnak a terem hátsó sarkában látható installációról, amely egy semmit sem töltő napelemből és egy burkától/szövetétől megfosztott és megroggyant napernyőből áll. Ha a kettéosztottságot az ország állapotára vonatkoztatjuk, úgy nem nehéz felismerni e szárnyaszegett párosban a kormány új és „környezetbarát” adónemének kritikáját sem.

A kiállítás negyedik része (installációja) a legizgalmasabb. A zeum patkányoknak és embereknek valójában egy üres tárlóra emlékeztető fémszerkezet, melyben különféle tárgyak helyezkednek el. A munka közvetlenül utal Chris Parker és Alain Resnais 1953-as félórás filmjére, a Les statues meurent aussi-ra (Csákány e film címét kölcsönözte a tavalyi maastrichti kiállításához is), melyben a szerzők azt a problémát feszegetik, hogy miként változik meg az afrikai szobrok jelentése, amikor vitrinbe zárt múzeumi tárgyakká lényegülnek át. Ez a kvázitárló tehát egyrészt az emberek hétköznapi tárgyait őrzi: láthatunk itt többek között vasalót, fából készült sör­alátéttornyot, konyhai eszközöket (szűrőt, kést, szedőkanalat, papírtörlőtartót, alátétet), pecséteket és szemüveget csinos, lebegő kom­pozícióba rendezve. Másrészt patkánykalitkaként is funk­cionál: van benne óriási mókuskerék, egy fából készült, kanyargó futkározó-lépcsősor, továbbá egy aprócska, fából faragott és ragasztott ecsetszőrrel „bundásított” patkány egy üveges sajtharangba zárva. A munkát két, felfelé mutató, amputált és szürkére festett kézfej nyomatékosítja. A patkány egyszerre funkcionál ételként és az emberről leváló, hasznosságukat levedlő tárgyak „uralkodójaként” – mintha egy jövőbeli ré­gé­szeti feltárásból visszakövetkeztetett, fikciós jelenet, az óbeszél használóinak elsüllyedt nyomait látnánk. Egy olyan duplapluszszar világot, amely nyitottnak tűnik ugyan, mégsem lehet kilépni belőle. Ahol a korlátokat színes cukorkáspapírba, légiesen lib­be­nő függönyökbe csomagolják. Ahol csupán ketrecbe zárt kísér­leti patkányok vagyunk a nagy machinátor kezében.

Trapéz Galéria, Budapest V., Henszlmann Imre u. 3., nyitva március 13-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.