Kiállítás

Penitencia – Kelemen Zénó: Below the line

Képzőművészet

Bár a Kiscelli Múzeum templomtere évtizedek óta kiállítótérként működik, a vendégkönyv szerint szinte minden kiállítás esetében akad olyan látogató, aki a műalkotások jelenlétét szentségtörésnek érzékeli.

(Ebbe nem értendők bele azok a művek, amelyek önmagukban is alkalmasak botránykeltésre - a mai napig nem világos például, hogy Nagy Kriszta júliusi Tetszélet, tetszpornó, tetszhalál című kiállítását a mellek és a női nemi szervek tobzódása miatt "cenzúrázta-e meg" az intézmény, vagy egyszerűen csak a genitáliákat ábrázoló képek egy része nem illeszkedett a kiállítás koncepciójába.) Emellett ebben a sajátos aurával rendelkező, hatalmas térben a művek hajlamosak elveszni, de előfordul, hogy egyszerűen negligálják a hely szellemiségét. Kelemen Zénó óriási szobráról nem állítható, hogy láthatatlan lenne - a tollat ragadó, értetlenkedő látogatók kedélyét talán az borzolta fel, hogy nem állt rendelkezésükre semmiféle kulcs a mű értelmezéséhez.

Ez talán nem is olyan meglepő: a vízilabdázást a művészetre "cserélő" szobrász ugyanis olyan absztrakt műveket alkot, amelyek nem a külső valóságra vagy a kortárs művészeti közbeszédre reflektálnak, hanem plasztikai és formai kérdéseket "boncolgatnak". Megint más kérdés, hogy a kortárs képzőművészet rangsorában a szobrászat igen hátul szerepel - nagyobb csoportos kiállítások esetében csak elvétve találkozhatunk plasztikákkal, a köztéri művek megrendelői pedig elsősorban a 19. századi formanyelvet és a historizáló témákat preferálják -, nem beszélve a szobrászati nyelvnek a vizuális kultúra oktatásában betöltött pozíciójáról. Mindebből egyenesen következik, hogy már a szobrok leírásához is szegényes a szókincsünk.

Kelemen a szobrászat legelemibb kérdéseivel, a tömeggel, a statikával, a formával és a ritmussal foglalkozik. Szobrainak egyik jellemzője, hogy egy "megsebzett" (felhasított) síkalakzatból (téglalapból) bomlanak ki, mintegy magukkal viszik a határoló vonalaikat a térbe. Maga a rajz kap tehát egy harmadik dimenziót, melyben megvastagodnak a vonalak (szélekké válnak), és begörbülnek, hullámzanak a síkok. A szobrok (a nyitott formák) súlypontja magasan van, és csak két ponton támaszkodnak a földre: ettől a munkák légiessé és könnyeddé válnak. Ami első pillantásra és messziről nemes anyagból kiöntött vagy hajlítással készült alkotásnak tűnik, valójában klasszikus faragással/ragasztással jött létre. Erre az alapra (a homogén fehér felületre) jön a különleges faktúra, a 2006 óta alkalmazott satírozás. A látszat és a valóság kettőssége miatt a munkák mindenképpen rokoníthatók Pauer Gyula pszeudoműveivel, de Kelemen esetében másról van szó. Nem csupán az elfedésről vagy az álcázásról, hanem egyfajta monoton és meditatív cselekedetről - a templomtérben látható óriási munka "felékítése", a körülbelül tízcentis sávokkal történő beburkolása majdnem fél év alatt lett kész. Kelemen a felület és a forma viszonyát állítja előtérbe, és olyan kérdések foglalkoztatják, mint hogy "leválasztható-e a felület a formáról, hol kezdik el zavarni a formát a satírozás vonalkötegei, megváltoztatja-e az érzékelést a forma ellenében, átlósan felvitt vonalazás?". Bár arra a kérdésre, hogy "szobrászattal foglalkozom-e, vagy a szobor képével?" nem nagyon tudunk válaszolni, esetünkben a végeredmény, a vonalakkal lerótt penitencia megrendítő és lehengerlő. Még akkor is, ha tudható, hogy készítése közben a művész nem szellemi magasságokba emelkedik, vagy transzcendens mélységekben merül el, hanem - mint egy interjúban elmondta - tomboló dühöt érez. (Persze azt senki sem állította, hogy a bűnhődés vagy a vezeklés útja könnyű lenne.)

A templom középterébe állított szobor egyfajta felajánlásnak vagy áldozatnak tűnik, olyan 21. századi oltárnak, amely a körüljárás ritmusában, a felületek mindig változó hullámzásában, a fények és árnyékok változásában, a satírozott vonalak gesztusában bomlik ki.

Ez a szakrálissá váló gesztus jelenik meg a térben látható két videoloopban is. A satírozó kézről készült pozitív videoszekvenciát egy különös negatív filmfelvétel egészíti ki. A rajzoló kézből a röntgensugár hatására eltűnik a felület, csak a kézcsontok és ujjperccsontok maradnak. Míg Kelemen a szobrokat "felöltözteti", a rajzoló kéz tartóizmait és vázát lehántja, és a végletekig lecsupaszítja. Lehet, hogy a művész számára a vonalak monoton satírozása valaminő "elfojtás kitörése" (idézet szintén tőle), de a végeredmény a mulandóságról, a halandóságról beszél. Hiszen a teremtés isteni gesztusa esetünkben egyben memento mori is.

Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum, Templomtér, nyitva október 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.