Kiállítás

Penitencia – Kelemen Zénó: Below the line

Képzőművészet

Bár a Kiscelli Múzeum templomtere évtizedek óta kiállítótérként működik, a vendégkönyv szerint szinte minden kiállítás esetében akad olyan látogató, aki a műalkotások jelenlétét szentségtörésnek érzékeli.

(Ebbe nem értendők bele azok a művek, amelyek önmagukban is alkalmasak botránykeltésre - a mai napig nem világos például, hogy Nagy Kriszta júliusi Tetszélet, tetszpornó, tetszhalál című kiállítását a mellek és a női nemi szervek tobzódása miatt "cenzúrázta-e meg" az intézmény, vagy egyszerűen csak a genitáliákat ábrázoló képek egy része nem illeszkedett a kiállítás koncepciójába.) Emellett ebben a sajátos aurával rendelkező, hatalmas térben a művek hajlamosak elveszni, de előfordul, hogy egyszerűen negligálják a hely szellemiségét. Kelemen Zénó óriási szobráról nem állítható, hogy láthatatlan lenne - a tollat ragadó, értetlenkedő látogatók kedélyét talán az borzolta fel, hogy nem állt rendelkezésükre semmiféle kulcs a mű értelmezéséhez.

Ez talán nem is olyan meglepő: a vízilabdázást a művészetre "cserélő" szobrász ugyanis olyan absztrakt műveket alkot, amelyek nem a külső valóságra vagy a kortárs művészeti közbeszédre reflektálnak, hanem plasztikai és formai kérdéseket "boncolgatnak". Megint más kérdés, hogy a kortárs képzőművészet rangsorában a szobrászat igen hátul szerepel - nagyobb csoportos kiállítások esetében csak elvétve találkozhatunk plasztikákkal, a köztéri művek megrendelői pedig elsősorban a 19. századi formanyelvet és a historizáló témákat preferálják -, nem beszélve a szobrászati nyelvnek a vizuális kultúra oktatásában betöltött pozíciójáról. Mindebből egyenesen következik, hogy már a szobrok leírásához is szegényes a szókincsünk.

Kelemen a szobrászat legelemibb kérdéseivel, a tömeggel, a statikával, a formával és a ritmussal foglalkozik. Szobrainak egyik jellemzője, hogy egy "megsebzett" (felhasított) síkalakzatból (téglalapból) bomlanak ki, mintegy magukkal viszik a határoló vonalaikat a térbe. Maga a rajz kap tehát egy harmadik dimenziót, melyben megvastagodnak a vonalak (szélekké válnak), és begörbülnek, hullámzanak a síkok. A szobrok (a nyitott formák) súlypontja magasan van, és csak két ponton támaszkodnak a földre: ettől a munkák légiessé és könnyeddé válnak. Ami első pillantásra és messziről nemes anyagból kiöntött vagy hajlítással készült alkotásnak tűnik, valójában klasszikus faragással/ragasztással jött létre. Erre az alapra (a homogén fehér felületre) jön a különleges faktúra, a 2006 óta alkalmazott satírozás. A látszat és a valóság kettőssége miatt a munkák mindenképpen rokoníthatók Pauer Gyula pszeudoműveivel, de Kelemen esetében másról van szó. Nem csupán az elfedésről vagy az álcázásról, hanem egyfajta monoton és meditatív cselekedetről - a templomtérben látható óriási munka "felékítése", a körülbelül tízcentis sávokkal történő beburkolása majdnem fél év alatt lett kész. Kelemen a felület és a forma viszonyát állítja előtérbe, és olyan kérdések foglalkoztatják, mint hogy "leválasztható-e a felület a formáról, hol kezdik el zavarni a formát a satírozás vonalkötegei, megváltoztatja-e az érzékelést a forma ellenében, átlósan felvitt vonalazás?". Bár arra a kérdésre, hogy "szobrászattal foglalkozom-e, vagy a szobor képével?" nem nagyon tudunk válaszolni, esetünkben a végeredmény, a vonalakkal lerótt penitencia megrendítő és lehengerlő. Még akkor is, ha tudható, hogy készítése közben a művész nem szellemi magasságokba emelkedik, vagy transzcendens mélységekben merül el, hanem - mint egy interjúban elmondta - tomboló dühöt érez. (Persze azt senki sem állította, hogy a bűnhődés vagy a vezeklés útja könnyű lenne.)

A templom középterébe állított szobor egyfajta felajánlásnak vagy áldozatnak tűnik, olyan 21. századi oltárnak, amely a körüljárás ritmusában, a felületek mindig változó hullámzásában, a fények és árnyékok változásában, a satírozott vonalak gesztusában bomlik ki.

Ez a szakrálissá váló gesztus jelenik meg a térben látható két videoloopban is. A satírozó kézről készült pozitív videoszekvenciát egy különös negatív filmfelvétel egészíti ki. A rajzoló kézből a röntgensugár hatására eltűnik a felület, csak a kézcsontok és ujjperccsontok maradnak. Míg Kelemen a szobrokat "felöltözteti", a rajzoló kéz tartóizmait és vázát lehántja, és a végletekig lecsupaszítja. Lehet, hogy a művész számára a vonalak monoton satírozása valaminő "elfojtás kitörése" (idézet szintén tőle), de a végeredmény a mulandóságról, a halandóságról beszél. Hiszen a teremtés isteni gesztusa esetünkben egyben memento mori is.

Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum, Templomtér, nyitva október 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”