Kiállítás

Penitencia – Kelemen Zénó: Below the line

Képzőművészet

Bár a Kiscelli Múzeum templomtere évtizedek óta kiállítótérként működik, a vendégkönyv szerint szinte minden kiállítás esetében akad olyan látogató, aki a műalkotások jelenlétét szentségtörésnek érzékeli.

(Ebbe nem értendők bele azok a művek, amelyek önmagukban is alkalmasak botránykeltésre - a mai napig nem világos például, hogy Nagy Kriszta júliusi Tetszélet, tetszpornó, tetszhalál című kiállítását a mellek és a női nemi szervek tobzódása miatt "cenzúrázta-e meg" az intézmény, vagy egyszerűen csak a genitáliákat ábrázoló képek egy része nem illeszkedett a kiállítás koncepciójába.) Emellett ebben a sajátos aurával rendelkező, hatalmas térben a művek hajlamosak elveszni, de előfordul, hogy egyszerűen negligálják a hely szellemiségét. Kelemen Zénó óriási szobráról nem állítható, hogy láthatatlan lenne - a tollat ragadó, értetlenkedő látogatók kedélyét talán az borzolta fel, hogy nem állt rendelkezésükre semmiféle kulcs a mű értelmezéséhez.

Ez talán nem is olyan meglepő: a vízilabdázást a művészetre "cserélő" szobrász ugyanis olyan absztrakt műveket alkot, amelyek nem a külső valóságra vagy a kortárs művészeti közbeszédre reflektálnak, hanem plasztikai és formai kérdéseket "boncolgatnak". Megint más kérdés, hogy a kortárs képzőművészet rangsorában a szobrászat igen hátul szerepel - nagyobb csoportos kiállítások esetében csak elvétve találkozhatunk plasztikákkal, a köztéri művek megrendelői pedig elsősorban a 19. századi formanyelvet és a historizáló témákat preferálják -, nem beszélve a szobrászati nyelvnek a vizuális kultúra oktatásában betöltött pozíciójáról. Mindebből egyenesen következik, hogy már a szobrok leírásához is szegényes a szókincsünk.

Kelemen a szobrászat legelemibb kérdéseivel, a tömeggel, a statikával, a formával és a ritmussal foglalkozik. Szobrainak egyik jellemzője, hogy egy "megsebzett" (felhasított) síkalakzatból (téglalapból) bomlanak ki, mintegy magukkal viszik a határoló vonalaikat a térbe. Maga a rajz kap tehát egy harmadik dimenziót, melyben megvastagodnak a vonalak (szélekké válnak), és begörbülnek, hullámzanak a síkok. A szobrok (a nyitott formák) súlypontja magasan van, és csak két ponton támaszkodnak a földre: ettől a munkák légiessé és könnyeddé válnak. Ami első pillantásra és messziről nemes anyagból kiöntött vagy hajlítással készült alkotásnak tűnik, valójában klasszikus faragással/ragasztással jött létre. Erre az alapra (a homogén fehér felületre) jön a különleges faktúra, a 2006 óta alkalmazott satírozás. A látszat és a valóság kettőssége miatt a munkák mindenképpen rokoníthatók Pauer Gyula pszeudoműveivel, de Kelemen esetében másról van szó. Nem csupán az elfedésről vagy az álcázásról, hanem egyfajta monoton és meditatív cselekedetről - a templomtérben látható óriási munka "felékítése", a körülbelül tízcentis sávokkal történő beburkolása majdnem fél év alatt lett kész. Kelemen a felület és a forma viszonyát állítja előtérbe, és olyan kérdések foglalkoztatják, mint hogy "leválasztható-e a felület a formáról, hol kezdik el zavarni a formát a satírozás vonalkötegei, megváltoztatja-e az érzékelést a forma ellenében, átlósan felvitt vonalazás?". Bár arra a kérdésre, hogy "szobrászattal foglalkozom-e, vagy a szobor képével?" nem nagyon tudunk válaszolni, esetünkben a végeredmény, a vonalakkal lerótt penitencia megrendítő és lehengerlő. Még akkor is, ha tudható, hogy készítése közben a művész nem szellemi magasságokba emelkedik, vagy transzcendens mélységekben merül el, hanem - mint egy interjúban elmondta - tomboló dühöt érez. (Persze azt senki sem állította, hogy a bűnhődés vagy a vezeklés útja könnyű lenne.)

A templom középterébe állított szobor egyfajta felajánlásnak vagy áldozatnak tűnik, olyan 21. századi oltárnak, amely a körüljárás ritmusában, a felületek mindig változó hullámzásában, a fények és árnyékok változásában, a satírozott vonalak gesztusában bomlik ki.

Ez a szakrálissá váló gesztus jelenik meg a térben látható két videoloopban is. A satírozó kézről készült pozitív videoszekvenciát egy különös negatív filmfelvétel egészíti ki. A rajzoló kézből a röntgensugár hatására eltűnik a felület, csak a kézcsontok és ujjperccsontok maradnak. Míg Kelemen a szobrokat "felöltözteti", a rajzoló kéz tartóizmait és vázát lehántja, és a végletekig lecsupaszítja. Lehet, hogy a művész számára a vonalak monoton satírozása valaminő "elfojtás kitörése" (idézet szintén tőle), de a végeredmény a mulandóságról, a halandóságról beszél. Hiszen a teremtés isteni gesztusa esetünkben egyben memento mori is.

Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum, Templomtér, nyitva október 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.