Plusz két darab Woodstock

  • 1999. február 4.

Képzőművészet

Most már biztos: július 16-tól Bécsújhelyen pótolhatók woodstocki hiányosságaink. Aztán egy hét múlva az USA-ban repetázhatunk - mondhatni házhoz van szállítva a harmincéves évforduló.

Erős év volt az a ´69-es, bárhonnan is nézem. Akkor indult a Kex, akkor indult a (rádulyos-orszáczkys) Syrius és a Mini; csúcsán volt az Olympia, és világszínvonalon az Illés meg az (akkori) Omega. Harminc év távlatából szívesen belemagyarázom: hasonló érzületű gyökerekből táplálkozott a "mainstream" és a progresszív - kissé ellenkulturált volt és kissé hippis, kissé radikális és kissé underground.

1969-ben egy délutánra magam is hippivé váltam. A Balcsi partján tekertem éppen, amikor megállított két rendőr: "Hol loptad a bringát, kislány?" Szépen bemutatkoztam nekik, így neveltek, ráadásul eléggé fostam. Ez hatott. "Jól van, hippi, kapsz még egy esélyt. A fodrásznál bebizonyíthatod, hogy fiú vagy."

Erős egy év volt, mondom. Az ilyen basztatás mögött egy ´68-as belügyi döntés állt, egyébként a kényszernyiratkozásnak megvolt az európai hagyománya, Amszterdamban már két éve bevált.

*

A mélyebb összefüggésekből, úgymint diáklázadások és polgárjogi harcok, Mao és Che Guevara, szexuális forradalom és pszichedelia, persze egy hangot sem értettem tizenhárom éves koromban. Woodstockról mondjuk képben voltam: az egy olyan lemez, amit én soha nem fogok tudni megszerezni, pedig tripla, és van rajta Santana, Jimi Hendrix, Crosby, Stills, Nash & Young meg Joe Cocker. Hát így. Két-három év múlva kicsit összeszedtem magam, de már majdnem későn. Időközben a Sharon Tate-mészáros Charles Mansont "az év emberének" választotta a Tuesday´s Child underground lap, a militáns hippik barikádokat emeltek Chicagóban, a fajvédők a Fekete Párducok közt radikalizálódtak, a Pokol Angyalai pedig leszúrtak egy fekete srácot az altamonti Stones-koncerten. Szóval a szeretet hatalmának annyi lett, de én mégis azóta is hálás maradtam. (És nemcsak a korábban említett zenekaroknak.) Mert bár kiderülhetett, hogy szánalmasan életképtelen ez az egész megtagadós/kivonulós mezítlábas/virágszirmos rend, a szabadsága azért nálunk is nagyot lendített azokon az új művészeti csoportokon, melyektől én minimum a közös munka, a közös ügyek iránti odaadást kaptam. (Az pedig, hogy táncházi vagy amatőrszínházi mozgalomnak, hogy Vajda Lajos, Kassák vagy Balázs Béla Stúdiónak hívták-e, hadd legyen most édes mindegy.) Ezért nem szeretem, ha a Woodstocki Fesztivált - bárhogy is, jelképe annak a kornak - a vérbe gyalázzák.

*

Hogy tanácsosabb békén hagyni, az kiderülhetett ´94 nyarán a Diákszigetből előlépett EuroWoodstock Fesztiválon is. Pedig ha létezik fesztivál, melynek "alapüzenete" kezdettől a woodstockival rokon, az Óbudán lakik, és mégis. A 25. évforduló alkalmából éppen a (woodstocki meg amúgy is nagyszerű) Blood, Sweat & Tears játszhatott a legkevesebbet, ugyanis elcsúszott előtte a klipforgatásra berendezkedő Mándoki László... Komolyan. Kell valamit hozzáfűzni? Nem kell.

És kiderülhetett Woodstockban is, ahol nagyjából ugyanazokban a napokban a Metallica, a Red Hot Chili Peppers, a Primus, az Aerosmith, a Porno For Pyros, Henry Rollins, az egykoriak közül pedig a The Band, Joe Cocker, a Santana és (Young nélkül) Crosbyék celebráltak megemlékezést. Lemez is készült, és megint összejöttek úgy háromszázötvenezren; felidézhetjük továbbá a sarat, na igen, a dagonyázás, az most is nagyon bejött. Amúgy bármi egyéb összevetéstől óva intenék.

Tudniillik a ´69-es Woodstock egy minden porcikájában irracionális s ily módon megismételhetetlen esemény lehetett. A várt hetven-nyolcvanezres látogatottság helyett négyszázezren; istenverte idő; pokoli dugók; visszafordult vagy kint rekedt százezer ember, és semmi balhé, még egy kis apokalipszis sem - az a három nap a gyöngédség ünnepe, egy kozmikus love in volt.

Mondom, helytelen lenne a dagonyázást rosszallani, annak is megvan a maga közösségi fílingje, állítólag erről szól a Reading és a Glastonbury Fesztivál is. (Másfelől éppen ez az... Akkor meg miért kellett ´99-ben is plusz két darab Woodstock?)

*

"Woodstock mindig is többet jelentett egy puszta rockkoncertnél - így a ´69-es gründolásból is részt vállaló Michael Lang -, Woodstock a szabadságot, az egyéniséget és a független gondolkodást jelképező zene és művészet ünnepe. Nem térünk vissza a múltba, de remélhetően újra lángra lobbanhat Woodstock tüze az ezredforduló közeledtével."

Január végére állt össze a beharangozó sajtóanyag, nézzük sorjában. Európában Bécsújhely július 16-18., aztán tűz Amerikába: július 23-25. A sztárokkal még tart a huzavona, de (többek között) a Metallica, Iggy Pop, a Skunk Anansie, a Faithless, Zucchero és Herbert Grönemeyer már tuti. Két nagyszínpad, több mint hetven óra élő muzsika. A látványfelelős Mark Fisher, ő a Pink Floyd falas, a U2 bevásárlóközpontos és a Rolling Stones acélkerekes produkciójával tűnt ki. Kétszázötvenezer látogatót várnak négyszázötven hektáron, tánczenei és cyberzónával, kiállítókkal és mutatványosokkal, cirkuszosokkal és színházasokkal (köztük a La Fura Dels Baus), gyermekmegőrzőkkel, őrült sportalkalmatosságokkal és woodstocki filmes + képzőművészeti retrospektívvel. 2500 fő biztonsági, 750 000 Watt hangerő, 3000 klotyó, 750 000 adag meleg kaja és kábé 5-600 000 liter sör per nap. Mindez - illetve ennél jóval több - 1540 schillingért, ami a Ticket Expressnél forintban fizetendő: nagyjából harmincezer.

Hát így. Régi vágya Langnak áthozni a fesztivált Európába is; annak reményében biccentve ´69 hite felé, hogy "ha egy ünnepi pillanatban összehozható a világ, az segíthet visszatérni a..." - de bocsánat, kit, és hová?

*

Meglátjuk majd. Csak legyen sár. Abból nem lehet baj.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.