Kiállítás

Ritkán látott képek - Utazás a vidéki múzeumok fotókincsei között

  • - jerovetz -
  • 2012. augusztus 19.

Képzőművészet

Utazni jó, de most nem tudjuk, honnan indulunk, és hova érkezünk: a kiállítás deklaráltan nélkülöz bármiféle koncepciót. Kincses Károly kurátor tárlatvezetésén megtudhattuk, hogy a rendezésben csak és kizárólag a "belső mozgás, belső történés" megteremtése volt a cél. Ám hogy ez mi, titok marad.

Tűzoltók csoportképe a 19. századból, itáliai Pécsi József-kép 1927-ből, amely egyébként egy '63-ban készült horvátországi Angelo-fotóval szomszédos; e sarokkal átellenben egy szinte véletlenül felbukkanó tematikus falon első világháborús anyag, belérejtve egy korai Kertész (A háború vége). Utóbbi csak messziről integet a szomszédos szoba falán húzódó, a szigetbecsei Kertész-múzeumból felhozott anyagnak. Mintegy árván fityeg az amatőr és/vagy ismeretlen fotográfusok munkái között, mivel a falon az egyetlen kép, amely későromantikus módon szimbólumteremtő szándékú: kietlen út, melyen két ökör mögött a semmibe tartó, hátán kosarat cipelő öregasszony és egy katonakülsejű férfi látható. De fejest ugorhatunk a következő teremben lévő 19. századi utcaképekbe, melyeket ellenpontoz időnként egy-egy jól sikerült zsáner. De mielőtt elmerülhetnénk bennük, esetleg azt képzelnénk: tudjuk, miről van szó, hirtelen Moholy-Nagy kevéssé ismert modernista fotóival nézhetünk farkasszemet a következő falon. Fölbukkan a dessaui Mesterházak kertje, néhány amerikai korszakból származó kép, majd egy kis Kálmán Kata következik, Brassaïval fűszerezve.

Ahogy a befogadó halad teremről teremre, reménykedik, hogy valahova csak odaér, valami csak ki fog derülni. De nem - egy 1990-es képen a berettyóújfalui Lenin-szobrot távolítják el éppen, az átellenes falon Johann Eilingsfeld, a fotózó hajóskapitány szigorú kompozíciói.

Végül tehát valóban csak a ritkán látott, olykor nagyszerű képek maradnak - nincs mibe kapaszkodni.

Mai Manó Ház, nyitva szeptember 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.