Kiállítás

Ritkán látott képek - Utazás a vidéki múzeumok fotókincsei között

  • - jerovetz -
  • 2012. augusztus 19.

Képzőművészet

Utazni jó, de most nem tudjuk, honnan indulunk, és hova érkezünk: a kiállítás deklaráltan nélkülöz bármiféle koncepciót. Kincses Károly kurátor tárlatvezetésén megtudhattuk, hogy a rendezésben csak és kizárólag a "belső mozgás, belső történés" megteremtése volt a cél. Ám hogy ez mi, titok marad.

Tűzoltók csoportképe a 19. századból, itáliai Pécsi József-kép 1927-ből, amely egyébként egy '63-ban készült horvátországi Angelo-fotóval szomszédos; e sarokkal átellenben egy szinte véletlenül felbukkanó tematikus falon első világháborús anyag, belérejtve egy korai Kertész (A háború vége). Utóbbi csak messziről integet a szomszédos szoba falán húzódó, a szigetbecsei Kertész-múzeumból felhozott anyagnak. Mintegy árván fityeg az amatőr és/vagy ismeretlen fotográfusok munkái között, mivel a falon az egyetlen kép, amely későromantikus módon szimbólumteremtő szándékú: kietlen út, melyen két ökör mögött a semmibe tartó, hátán kosarat cipelő öregasszony és egy katonakülsejű férfi látható. De fejest ugorhatunk a következő teremben lévő 19. századi utcaképekbe, melyeket ellenpontoz időnként egy-egy jól sikerült zsáner. De mielőtt elmerülhetnénk bennük, esetleg azt képzelnénk: tudjuk, miről van szó, hirtelen Moholy-Nagy kevéssé ismert modernista fotóival nézhetünk farkasszemet a következő falon. Fölbukkan a dessaui Mesterházak kertje, néhány amerikai korszakból származó kép, majd egy kis Kálmán Kata következik, Brassaïval fűszerezve.

Ahogy a befogadó halad teremről teremre, reménykedik, hogy valahova csak odaér, valami csak ki fog derülni. De nem - egy 1990-es képen a berettyóújfalui Lenin-szobrot távolítják el éppen, az átellenes falon Johann Eilingsfeld, a fotózó hajóskapitány szigorú kompozíciói.

Végül tehát valóban csak a ritkán látott, olykor nagyszerű képek maradnak - nincs mibe kapaszkodni.

Mai Manó Ház, nyitva szeptember 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.