Kiállítás

Ritkán látott képek - Utazás a vidéki múzeumok fotókincsei között

  • - jerovetz -
  • 2012. augusztus 19.

Képzőművészet

Utazni jó, de most nem tudjuk, honnan indulunk, és hova érkezünk: a kiállítás deklaráltan nélkülöz bármiféle koncepciót. Kincses Károly kurátor tárlatvezetésén megtudhattuk, hogy a rendezésben csak és kizárólag a "belső mozgás, belső történés" megteremtése volt a cél. Ám hogy ez mi, titok marad.

Tűzoltók csoportképe a 19. századból, itáliai Pécsi József-kép 1927-ből, amely egyébként egy '63-ban készült horvátországi Angelo-fotóval szomszédos; e sarokkal átellenben egy szinte véletlenül felbukkanó tematikus falon első világháborús anyag, belérejtve egy korai Kertész (A háború vége). Utóbbi csak messziről integet a szomszédos szoba falán húzódó, a szigetbecsei Kertész-múzeumból felhozott anyagnak. Mintegy árván fityeg az amatőr és/vagy ismeretlen fotográfusok munkái között, mivel a falon az egyetlen kép, amely későromantikus módon szimbólumteremtő szándékú: kietlen út, melyen két ökör mögött a semmibe tartó, hátán kosarat cipelő öregasszony és egy katonakülsejű férfi látható. De fejest ugorhatunk a következő teremben lévő 19. századi utcaképekbe, melyeket ellenpontoz időnként egy-egy jól sikerült zsáner. De mielőtt elmerülhetnénk bennük, esetleg azt képzelnénk: tudjuk, miről van szó, hirtelen Moholy-Nagy kevéssé ismert modernista fotóival nézhetünk farkasszemet a következő falon. Fölbukkan a dessaui Mesterházak kertje, néhány amerikai korszakból származó kép, majd egy kis Kálmán Kata következik, Brassaïval fűszerezve.

Ahogy a befogadó halad teremről teremre, reménykedik, hogy valahova csak odaér, valami csak ki fog derülni. De nem - egy 1990-es képen a berettyóújfalui Lenin-szobrot távolítják el éppen, az átellenes falon Johann Eilingsfeld, a fotózó hajóskapitány szigorú kompozíciói.

Végül tehát valóban csak a ritkán látott, olykor nagyszerű képek maradnak - nincs mibe kapaszkodni.

Mai Manó Ház, nyitva szeptember 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.