Kiállítás

Ritkán látott képek - Utazás a vidéki múzeumok fotókincsei között

  • - jerovetz -
  • 2012. augusztus 19.

Képzőművészet

Utazni jó, de most nem tudjuk, honnan indulunk, és hova érkezünk: a kiállítás deklaráltan nélkülöz bármiféle koncepciót. Kincses Károly kurátor tárlatvezetésén megtudhattuk, hogy a rendezésben csak és kizárólag a "belső mozgás, belső történés" megteremtése volt a cél. Ám hogy ez mi, titok marad.

Tűzoltók csoportképe a 19. századból, itáliai Pécsi József-kép 1927-ből, amely egyébként egy '63-ban készült horvátországi Angelo-fotóval szomszédos; e sarokkal átellenben egy szinte véletlenül felbukkanó tematikus falon első világháborús anyag, belérejtve egy korai Kertész (A háború vége). Utóbbi csak messziről integet a szomszédos szoba falán húzódó, a szigetbecsei Kertész-múzeumból felhozott anyagnak. Mintegy árván fityeg az amatőr és/vagy ismeretlen fotográfusok munkái között, mivel a falon az egyetlen kép, amely későromantikus módon szimbólumteremtő szándékú: kietlen út, melyen két ökör mögött a semmibe tartó, hátán kosarat cipelő öregasszony és egy katonakülsejű férfi látható. De fejest ugorhatunk a következő teremben lévő 19. századi utcaképekbe, melyeket ellenpontoz időnként egy-egy jól sikerült zsáner. De mielőtt elmerülhetnénk bennük, esetleg azt képzelnénk: tudjuk, miről van szó, hirtelen Moholy-Nagy kevéssé ismert modernista fotóival nézhetünk farkasszemet a következő falon. Fölbukkan a dessaui Mesterházak kertje, néhány amerikai korszakból származó kép, majd egy kis Kálmán Kata következik, Brassaïval fűszerezve.

Ahogy a befogadó halad teremről teremre, reménykedik, hogy valahova csak odaér, valami csak ki fog derülni. De nem - egy 1990-es képen a berettyóújfalui Lenin-szobrot távolítják el éppen, az átellenes falon Johann Eilingsfeld, a fotózó hajóskapitány szigorú kompozíciói.

Végül tehát valóban csak a ritkán látott, olykor nagyszerű képek maradnak - nincs mibe kapaszkodni.

Mai Manó Ház, nyitva szeptember 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.