Kiállítás

Rózsadombi villára gyűjtök!

A valóság barátságos ellenfelei: Elek Is (Kada) emlékkiállítása I.

  • Kürti Emese
  • 2012. október 6.

Képzőművészet

Fél éve még úgy tűnt, bezár a kísérleti műfajokat befogadó Liget Galéria, de bármilyen hihetetlen, szerencsés fordulatok is vannak: attól kezdve, hogy egy anonim telefonáló a Tilos Rádió élő műsorában fölajánlott egymillió szabadon fölhasználható forintot a galériának, a zuglói önkormányzat is meggondolta magát (az LMP által kezdeményezett tárgyalások következtében).

Csökkentett költségvetéssel ugyan, de 2013-ig biztosan támogatni fogja a Ligetet, amelyhez újabb egymillió forint érkezik a magánszponzortól, cserébe pedig azt kéri, hogy a galéria alakítson ki szorosabb viszonyt a helyi művészekkel, szakírókkal, múzeumpedagógusokkal. Így lesz szeptembertől Rutkai Bori zuglói művész, aki eddig csak Rutkai Bori volt.

Az ügy tanulsága, hogy az underground jellegű, ám állami pénzből finanszírozott helyeknek a húsz év alatt jelentősen megváltozott körülmények között épp a túlélésük érdekében kell kialakítaniuk valamiféle párbeszédes stratégiát. A Liget bezárásának legfőbb - financiális köntösbe öltöztetett - oka ugyanis az volt, hogy a fenntartónak sejtelme sem volt arról, mit tart fönn, a galéria feje fölül pedig elmúlt az a Kádár-korszakban gyökerező gyakorlat, hogy a pénz ugyan kicsi, de cserébe van művészeti autonómiánk. A Liget esete olyan teszthelyzetnek minősült, amelyben végső soron mindenki jól szerepelt: a szakma összefogott és szolidáris volt, az LMP kiköszörülte a csorbát, a fideszes önkormányzat korrektül és nyitottan viselkedett, a galéria megmaradt, hurrá.

Ebben az ünnepi hangulatban az általános és kölcsönös tolerancia odáig terjedt, hogy Elek István (barátainak Kada, 1944-2011) posztumusz kiállítása zavartalanul megnyílt, pedig Kada nem is zuglói, hanem kőbányai, mint Radics Béla, és kicsit sem kanonikus. A nyolcvanas évek művészeti szamizdatosa, a public art talán legelső magyarországi művelője (ha nem számítjuk a hatvanas-hetvenes évek első köztéri beavatkozásait), költő és képzőművész volt, akinek a hangján felnőttmeséket lehetett hallgatni a Tiloson, publikációit pedig többek közt a Narancsban olvashattuk, és aki azzal fizetett a szabadságáért, hogy mindig mindennek a peremén élt. A három részből álló kiállítássorozat (az Óbudai Társaskörrel és a Magyar Műhely Galériával közösen) első része Elek Is első "retrospektív" kiállítása, ha szabad ezt a hagyományos kifejezést használnom az institucionalizmus, a művészeti és államapparátus ellenzékével kapcsolatban. Szamizdat irodalom és plakátok, akciódokumentumok és kiállítási relikviák - Várnagy Tibor szerint csak kis töredék, olyan, mint egy szippantás a nyolcvanas évek végének levegőjéből, amikor a demokratikus ellenzéket az utcán, Kadát pedig a rendőrségen verték, mert még nem volt egyértelmű a rendszerváltás közelsége és a művészet utcai létjogosultsága.

A nyolcvanas évek nagy újítása kétségkívül a röhögés volt. A műfaj - az akció, a szamizdat, a kísérleti versírás - nem volt új, de ha megnézzük az egy évtizeddel korábbi akciók fotódokumentációját, akkor azt látjuk, hogy minden résztvevő feszült az áhítatos komolyságtól, mert tudja, hogy a bőrére megy a játék. Az ugyanarról a tőről - a dadaizmusról - fakadó nyolcvanas évekbeli underground szóviccekben, gegekben, fricskákban és rövid (reklámgúnyoló, semmiféle rendezvényhez nem kötődő) plakátokon megjelenő aforizmákban tombolja ki magát, és röhög mindenen. (Nagyjából párhuzamosan azzal, hogy a festők úgy döntenek, mostantól vidámak akarnak lenni.) Amikor Elek Is részvételével és névadásával 1984-ben megalapítják a Hejettes Szomlyazók csoportot, kiáltványuk a művészeti csoportok szellemes paródiájaként íródik: a semmittevés és az unatkozás termékeny pártolása, az ellentmondások és az ellentmondások feloldása, az "ötlet, spontaneitás, unalom, semmittevés, ellentmondás, belsőellentmondás, közösség, közösségellenesség, törekvés, kegyelem, erőszak" nevében, amit a Világnézettségi Magazinba öntöttek bele. Amikor már a Négy Nagy Gazdag (Nagy Attilával és Hecker Péterrel) tagja volt (a negyedik a Művészet - a szerk.), az Igyál, magyar! kiállításon átcímkézték a sörösüvegeket mulatságos feliratokkal az Igyál komolyabban! feliratú falvédő előtt. Kár, hogy a tárlókban lévő szamizdatokba nem lapozhatunk bele, hogy dőlhetnénk mi is.

A kiállításnak különös hangulatot ad, hogy első alkalommal próbálták áttekinteni ezt az autonóm, szabályokat nem tűrő életművet a hagyaték és a baráti archívumok földerítésével, így egyszerre lehet érezni egy intenzív személyiség még közeli jelenlétét és a művésztársak által végzett kutatómunka objektivitást kizáró, mégis történészi igyekezetét. Úgy tűnik, hogy ebből a vizuális elemeket az installációval jól ötvöző dokumentumhalmazból az akciókra vonatkozó fotók és leírások a legérdekesebbek, mert maradéktalanul autentikusak, pontosabban az a pozíció autentikus, amelyből létrejöttek. Ül Elek Is, szakadt magyar állampolgár 1989-ben a Váci utcában egy kisszéken, előtte vödörnyi lábvíz, mellette felirat, "Az állam én vagyok", és az államkasszának gyűjt. Körülötte nagy tömeg, beszélgetnek. Nyilvánvaló, hogy az egyik első olyan pillanatot látjuk a rendszerváltás utáni Budapesten, amikor valaki a köztér használatára vonatkozó demokratikus igényét jelenti be, ráadásul azt követően, hogy 1988-ban (Rózsadombi villára gyűjtök akció) nyomatékosan a tudomására hozták, hogy a koldulás és a művészeti akció közötti különbségtételre a rendőrség nincs fölkészülve. De már jobb volt a helyzet 1993-ban, amikor a Bartók 32 Galéria intézményi keretén és védelmén belül lebonyolította a Butapest visszafoglalása köztéri szalonnasütéssel egybekötött akciósorozatát, ami ugyanerről szólt: a gazdaság és a politika által kisajátított városi terekről, amelyből a voltaképpeni fönntartó közösség kiszorult, és ahová a szimbolikus emberi jelenlétet költészettel lehet visszacsempészni.

A Ligetből úgy látszik, hogy a kilencvenes évek társadalomkritikus művészetének egyik legérdekesebb nonkonformista figurája Elek Is, akinek az életműve a magyar rendszerváltás történetét hurcolja magával, és amelyre a public art művészei, valamint a városvédő mozgalmak egyaránt hivatkozhatnak. Arról nem beszélve, hogy ő még ismert valakit a szomszéd faluból, aki a Beuys haverja volt...

Liget Galéria, Bp. XIV., Ajtósi Dürer sor 5., nyitva szeptember 22-ig. A kiállítás következő részei megtekinthetők az Óbudai Társaskör Galériában (szeptember 5.-október 4.) és a Magyar Műhely Galériában (szeptember 26.-október 19.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.