Kiállítás

Ufókutya és szellemfüggöny

Protokoll – a kortárs rajz felszabadulása

Képzőművészet

A korábban a grafika alá rendelt (azaz a szolgálólány „alantas” státuszában megrekedt) rajz a 20. század közepén vált önálló, bár erősen kötött médiummá. Kicsit definíciószerűen: a szabadkézzel papírra készített rajzok ismérve a vonal vagy folt mint forma, eszközei a ceruza, a toll, a kréta, a szén vagy a tus.

Önálló médiumként viszont – idomulva más képzőművészeti ágak bevett gyakorlatához – igen gyorsan belekezdett önnön határainak feszegetésébe. Mára teljesen elfogadott, hogy rajznak nevezzünk olyan alkotásokat is, melyek kilépnek a térbe, objektként, installációként és vi­deomunkaként „egzisztálnak”, vagy épp számítógéppel készülnek. Ebből is látható, hogy ha a médium határai véglegesen felpuhulnak, akkor szinte bármi beletuszakolható a fogalomba. A kortárs rajz ráadásul a 21. század legdivatosabb médiumává vált: erről megszámlálhatatlanul sok nemzetközi és több magyar kiállítás is tanúskodik.

A Chimera-Project csoportos kiállítása ezt
a folyamatot a felszabadulás szóval írja körül.
A kurátorok (Mittich Bogi és Patrick Urwyler) által kiválasztott hat művész alkotásai a sajtószöveg szerint „mind a rajz egy emancipált értelmezését vallják, melyek meghaladják, relativizálják a hagyományos mediális határokat”, szemben azzal a vélekedéssel, mely a rajzot „csaknem 0 éves kortól érthető és evidens, egyértelmű jelentéssel” társítja. (Ezt a nulla éves kort azért nem ártott volna pontosítani: egy kisdednek vagy csecsemőnek semmi sem evidens, firkálni is csak akkor tud, ha már többek közt túllépett a kéz és szem koordinációján, és kiépültek a motorikus funkciók. Gyerekrajzról körülbelül hároméves kortól beszélhetünk, az alaklátás, a formaészlelés és a részletek felismerése – azaz a jelentéstulajdonítás képessége – csak hat-hét éves korra alakul ki.)

A tárlat legkorábbi (és legkevésbé izgalmas) művei Wahorn Andrástól származnak: a 2001–2002-ben készült munkák a kilencvenes években „obszesszíven gyártott post-it sorozatainak újrarendezésére épülnek”. Sajnálatos, hogy a művészt kényszergondolatok vagy rögeszmék gyötörték, de nem látom, hogy a rajzokra applikált színes és figurális post-itek, a műalkotás és a tömegtermék találkozása mennyiben teremt vizuális feszültséget. Az pedig, hogy bárhová felragasztható (azaz ideiglenes), olyan háttérismeret, amely a kész kép esetében semmiféle jelentéssel nem bír, lévén, hogy pozíciójuk nem variábilis, hanem állandó. Voltaképpen a munkák nem is a rajz, inkább a rajtuk megjelenő szöveg szempontjából érdekesek: hiszen ki vitatkozna azzal az állítással, hogy az ufókutya­házak sokkal nagyobbak, mint az ufókutyák (The UFO dog houses are much more bigger than the UFO dog itself).

Az egészen kicsi galéria bal oldali termében Baglyas Erika és Koppányi Péter rajzai láthatók. Baglyas az indigónyomatot és a tintarajzot elegyíti; egyfajta szűrőt épít az egyéni kézjegy és a papír közé. Az amúgy is törékeny és légies alakok körvonalai így kissé töredezetté válnak, maga a munka pedig bizonytalanságot, szorongást és magányosságot áraszt. Míg Baglyas lélekképeket készít, Koppányi munkamódszere inkább egy monotonul munkálkodó szerzetesére emlékezetet (bár korábbi munkái között nagyon sok álfirkát is felfedezhetünk). A Semmi enciklopédiája egy olyan sorozat, melyben a negatív elemek, a feketére satírozott papír üres, azaz fehér felületei válnak geometrikus formákká.

Az egyébként inkább filmjeiről ismert osztrák Stefan Tiefengraber művei két ponton írják felül a rajz kritériumait; ez a szerzőség fogalma és a véletlen szerepe. A Delivery Graphic valójában egy speciális rajzológép, egy doboz, melyben egy görgős és grafithegyes szerkezet „dokumentálja” a szállítás közben történő mozgásokat. Vicces, hogy az egyéni kézjegyről való lemondás együtt jár az egyéni kézjegy megteremtésével (nem mellesleg a véletlenszerű rezgésekből összeálló rajzok egész érdekesek lettek).

A rajz státuszának totális felülírása a francia Delphine Pouillé nevéhez köthető. A korábban ún. „thrumb”-okat, azaz rajzokból modellezett és púrhabbal felfújt, kalapként is viselhető, amorf és organikus formákat készítő művész itt látható, több mint öt­perces videomunkája 2012-ben, Tajpejben készült. Az Umbilical Parade (képünkön) során a kicsit teletubbys hatást keltő hét szereplőt speciális fejköldökzsinór köti össze. A térbe kilépett, testtel megtöltött rajz fel-alá masírozik Tajvan fővárosának utcáin, a járókelők teljes érdektelensége közepette. Ha a teszt lényege az volt, hogy egy kortárs műalkotás mennyire lehet a galériákon és kiállítóhelyeken kívül hatásos, akkor látszik, hogy semennyire. Arról nem is beszélve, hogy az előzmények (azaz a rajzi kiindulópont) ismerete nélkül elfogadnánk-e rajznak ezt a színes, meghökkentő felvonulást. Attól tartok, nem.

Ellentétben egy „láthatatlan” rajzzal. Németh Róbert, aki 2011-ben saját hálószobáját „jelenítette” meg a Labor tereiben, most az egyébként tárolásra használt kuckót függönnyel „fedte be”. A sok idézőjel nem véletlen: az UV festékkel készített munka csak akkor lesz látható, ha UV fény világítja meg. Amint azonban közelebb lépünk a térhatású munkához, a mozgásérzékelő kikapcsolja a fény­forrást, a mű eltűnik, csak az üres tér marad. A van és a nincs között ingadozó alkotás, az elillanó térillúzió játékos és egyben filozofikus is. Továbbá megfoghatatlan, akár a felszabadult rajz határai.

Chimera-Project, Budapest VII., Klauzál tér 5., nyitva március 6-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.