Kiállítás

„Zsidó, de rendes”

Kő kövön. Töredékek a magyar vidéki zsidóság kultúrájából

  • - kovácsy -
  • 2015. március 13.

Képzőművészet

Nem árt, ha egy tematikus kiállítás a bemutatott tárgyak sokaságával tüntet, kiemelve, a középpontba állítva egy-egy különösen szép, nemes vonalú, régről fennmaradt stb. darabot, mintegy a háttérben sorakozó többiek képviseletében.

De hozhatja úgy is a történelem kényszere, hogy a bemutatni kívánt tárgyi világ lényegében megsemmisült, eleve nem volt eléggé sajátos, a tágabb környezettől elkülönülő, fennmaradt darabjai pedig hamar kihullottak az idő rostáján. Bármilyen furcsa – vagy ha nem is furcsa, az egykori gyűjtők népművészet-központú érdeklődéséből adódó sajná­la­tos következmény –, de a Néprajzi Múzeum alig néhány, a zsidósághoz kapcsolódó ­tárg­­g­­yal­ rendelkezik, és a zsidó tárgyú anyagtöredékek felismerése, áttekintése, rendszerezése sem történt meg. Így aztán bizonyos tárgyak leltári leírásában is olykor valami esetlegesen kialakult másodlagos használati mód, funkció szerepel. Mindössze egy-két kereskedő, tanító foglalkozott kifejezetten a zsidó kultúra tárgyi emlékeinek gyűjtésével. A fényképgyűjtemény már jóval gazdagabb, és hatalmas értéket képvisel például az immár eltűnt (lebontott) épületegyüttesek, utcaképek bemutatásával. Érzelmi értéket is, hiszen elnézve ezeket a felvételeket, képtelenek vagyunk szabadulni a tudatosan végrehajtott megsemmisítés rettenetes gondolatától, hogy olyasmit látunk, ami végképp eltűnt a világból.

Külön nehézséget okoz a vidéki zsidóság mint vallási közösség és mint egy sajátos, tragikus végű társadalmi fejlődési utat bejáró, különleges helyzetű társadalmi csoport összecsúszása. A vallási közösség ugyanis kevéssé, csak árnyalatokban, díszítési módokban hordozza a jellegzetesen magyar és vidéki jelleget, még ha sikerült is a szűkös kínálatban néhány valóban eredeti darabot – rusztikus trenderlit (hanukai pörgettyűt), szédertálat stb. – találni.

Ami a közösség világi oldalát, ennek az átalakulását illeti, itt alighanem az asszimiláció törekvése és kényszere tüntette el elsősorban a tárgyi kultúra korábbi rétegeit. Különben is joggal feltételezhetjük, hogy a paraszti és fa­lusi kézműves munkák eszközei semmiben sem különböztek a nem zsidó lakosság körében használatos tárgyaktól. A jellegzetes zsidó foglalatosságok, mint például a mindenféle használaton kívüli anyagot felvásárló rongyos, tollas stb. zsidó, a handlé tevékenysége pedig aligha igényelt valamennyire is tartós eszközöket.

A kiállítás az egyetlen jó megoldást választja ennek a nehézségnek az áthidalására: különféle méretűre nagyított régi fényképekkel, egy-egy településhez kapcsolódó „esettanulmányokkal” teszi valamennyire érzékelhetővé azt a nagyjából immár száz (plusz-mínusz húsz) évvel ezelőtti időszakot, amikor a „zsidó” kifejezés nem is annyira vallási vagy nemzetiségi hovatartozást, mint inkább foglalkozást jelölt. Kereskedőt, kocsmárost, aki gyakran hitelezőként is fellépett, és ez ambivalens, de általában nem ellenséges viszonyt teremtett – amit a kiállítás sajnos nem tud tárgyak formájában megjeleníteni, pedig nyilván feljegyezték valahová a tartozásokat. „Zsidó, de rendes” – idézi fel a jó esetben elhangzó minősítést egy visszaemlékező.

Ami mármost azokat a bizonyos esettanulmányokat illeti, néhány olyan kisvárosról láthatunk elsősorban archív képeket, ahol különösen nagy létszámú zsidó közösség élt annak idején (Pápa, Bonyhád, Makó, Tokaj stb.). De például a fényképeken ugyancsak bemutatott balassagyarmati zsidó temető méretei is jelentős létszámról tanúskodnak. Hátborzongató és szívszorító persze, hogy a valamikori zsidó közösségek jelenlétének a temető a legfontosabb jelzése, de miután sok esetben más nem, legalább az „örökkévalóság házának” is nevezett, olykor láthatóvá tett, máskor a természettel végképp összeolvadó sírkertek őrzik az elpusztított múltat.

A fényképek nyilván tendenciózusan, viszont látványosan mutatják be azt a polgárosodási folyamatot, amelynek során az egykori bevándorló „galiciánerek” utódai küllemükben is a feltörekvő, magabiztos polgársághoz hasonulnak. Egészen sajátos példái ennek azok a nők, akik a túlfejlesztett matyó népviseletben pózolnak, hasonlóan a korabeli úrilányokhoz. Nem is annyira meglepőek ezek a képek, ha figyelembe vesszük, hogy a mezőkövesdi kézimunka-kereskedelem a két világháború között főleg zsidó kereskedők kezében volt, akik a kereslet függvényében a kézimunkák színvilágát is befolyásolták. Ugyanez zajlott le Tokajban és környékén generációkkal korábban, amire a kisebb, környékbeli településeken épült zsinagógák is utalnak. Hasonló volt a helyzet Makón is: a város „hungarikumát”, a vöröshagymát főleg zsidó kereskedők tették ismertté előbb az Osztrák–Magyar Monarchia területén, később, a két világháborút követően azon is túl. A helyiek kevéssé érzékelték az ebből adódó előnyöket, legalábbis még a háború után is ellenségesek voltak a túlélőkkel szemben – legalábbis a gyerekek, meséli a kamera előtt egy Izraelből látogatásra hazatérő egykori makói. A „hazatérés” szóval sem tud mit kezdeni, hiszen – mint mondja – új hazát kellett keresnie.

Néprajzi Múzeum, május 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.