Kiállítás

„Zsidó, de rendes”

Kő kövön. Töredékek a magyar vidéki zsidóság kultúrájából

  • - kovácsy -
  • 2015. március 13.

Képzőművészet

Nem árt, ha egy tematikus kiállítás a bemutatott tárgyak sokaságával tüntet, kiemelve, a középpontba állítva egy-egy különösen szép, nemes vonalú, régről fennmaradt stb. darabot, mintegy a háttérben sorakozó többiek képviseletében.

De hozhatja úgy is a történelem kényszere, hogy a bemutatni kívánt tárgyi világ lényegében megsemmisült, eleve nem volt eléggé sajátos, a tágabb környezettől elkülönülő, fennmaradt darabjai pedig hamar kihullottak az idő rostáján. Bármilyen furcsa – vagy ha nem is furcsa, az egykori gyűjtők népművészet-központú érdeklődéséből adódó sajná­la­tos következmény –, de a Néprajzi Múzeum alig néhány, a zsidósághoz kapcsolódó ­tárg­­g­­yal­ rendelkezik, és a zsidó tárgyú anyagtöredékek felismerése, áttekintése, rendszerezése sem történt meg. Így aztán bizonyos tárgyak leltári leírásában is olykor valami esetlegesen kialakult másodlagos használati mód, funkció szerepel. Mindössze egy-két kereskedő, tanító foglalkozott kifejezetten a zsidó kultúra tárgyi emlékeinek gyűjtésével. A fényképgyűjtemény már jóval gazdagabb, és hatalmas értéket képvisel például az immár eltűnt (lebontott) épületegyüttesek, utcaképek bemutatásával. Érzelmi értéket is, hiszen elnézve ezeket a felvételeket, képtelenek vagyunk szabadulni a tudatosan végrehajtott megsemmisítés rettenetes gondolatától, hogy olyasmit látunk, ami végképp eltűnt a világból.

Külön nehézséget okoz a vidéki zsidóság mint vallási közösség és mint egy sajátos, tragikus végű társadalmi fejlődési utat bejáró, különleges helyzetű társadalmi csoport összecsúszása. A vallási közösség ugyanis kevéssé, csak árnyalatokban, díszítési módokban hordozza a jellegzetesen magyar és vidéki jelleget, még ha sikerült is a szűkös kínálatban néhány valóban eredeti darabot – rusztikus trenderlit (hanukai pörgettyűt), szédertálat stb. – találni.

Ami a közösség világi oldalát, ennek az átalakulását illeti, itt alighanem az asszimiláció törekvése és kényszere tüntette el elsősorban a tárgyi kultúra korábbi rétegeit. Különben is joggal feltételezhetjük, hogy a paraszti és fa­lusi kézműves munkák eszközei semmiben sem különböztek a nem zsidó lakosság körében használatos tárgyaktól. A jellegzetes zsidó foglalatosságok, mint például a mindenféle használaton kívüli anyagot felvásárló rongyos, tollas stb. zsidó, a handlé tevékenysége pedig aligha igényelt valamennyire is tartós eszközöket.

A kiállítás az egyetlen jó megoldást választja ennek a nehézségnek az áthidalására: különféle méretűre nagyított régi fényképekkel, egy-egy településhez kapcsolódó „esettanulmányokkal” teszi valamennyire érzékelhetővé azt a nagyjából immár száz (plusz-mínusz húsz) évvel ezelőtti időszakot, amikor a „zsidó” kifejezés nem is annyira vallási vagy nemzetiségi hovatartozást, mint inkább foglalkozást jelölt. Kereskedőt, kocsmárost, aki gyakran hitelezőként is fellépett, és ez ambivalens, de általában nem ellenséges viszonyt teremtett – amit a kiállítás sajnos nem tud tárgyak formájában megjeleníteni, pedig nyilván feljegyezték valahová a tartozásokat. „Zsidó, de rendes” – idézi fel a jó esetben elhangzó minősítést egy visszaemlékező.

Ami mármost azokat a bizonyos esettanulmányokat illeti, néhány olyan kisvárosról láthatunk elsősorban archív képeket, ahol különösen nagy létszámú zsidó közösség élt annak idején (Pápa, Bonyhád, Makó, Tokaj stb.). De például a fényképeken ugyancsak bemutatott balassagyarmati zsidó temető méretei is jelentős létszámról tanúskodnak. Hátborzongató és szívszorító persze, hogy a valamikori zsidó közösségek jelenlétének a temető a legfontosabb jelzése, de miután sok esetben más nem, legalább az „örökkévalóság házának” is nevezett, olykor láthatóvá tett, máskor a természettel végképp összeolvadó sírkertek őrzik az elpusztított múltat.

A fényképek nyilván tendenciózusan, viszont látványosan mutatják be azt a polgárosodási folyamatot, amelynek során az egykori bevándorló „galiciánerek” utódai küllemükben is a feltörekvő, magabiztos polgársághoz hasonulnak. Egészen sajátos példái ennek azok a nők, akik a túlfejlesztett matyó népviseletben pózolnak, hasonlóan a korabeli úrilányokhoz. Nem is annyira meglepőek ezek a képek, ha figyelembe vesszük, hogy a mezőkövesdi kézimunka-kereskedelem a két világháború között főleg zsidó kereskedők kezében volt, akik a kereslet függvényében a kézimunkák színvilágát is befolyásolták. Ugyanez zajlott le Tokajban és környékén generációkkal korábban, amire a kisebb, környékbeli településeken épült zsinagógák is utalnak. Hasonló volt a helyzet Makón is: a város „hungarikumát”, a vöröshagymát főleg zsidó kereskedők tették ismertté előbb az Osztrák–Magyar Monarchia területén, később, a két világháborút követően azon is túl. A helyiek kevéssé érzékelték az ebből adódó előnyöket, legalábbis még a háború után is ellenségesek voltak a túlélőkkel szemben – legalábbis a gyerekek, meséli a kamera előtt egy Izraelből látogatásra hazatérő egykori makói. A „hazatérés” szóval sem tud mit kezdeni, hiszen – mint mondja – új hazát kellett keresnie.

Néprajzi Múzeum, május 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.