Kiállítás

Vándorló mesterek

Megvetés és önbecsülés

  • - kovácsy -
  • 2014. december 6.

Képzőművészet

„Drótozni, fódozni, fenekelni” – kiáltozta utcahosszat a drótostót, és amikor keresztanyám behívta az udvarra, aggódtam kicsit, hogy akkor ki is lesz most itt elfenekelve.

Azt nem tudom, hogy szlovák volt-e az ember – a kiállítás szerint a magyar határon belülre szorult szlovák falvak lakossága adta a mesterség utánpótlását –, mindenesetre leült az udvari lépcsőre piszkos, kopott ruhájában, és nagy komolyan kezdte vizsgálni a konyhakék vájdlingot. Cso­dálatosan titokzatos tárgyakat rejtő ládájából szegecset, kis bádoglapocskát, bunkós fejű forrasztópákát kotort elő, meg persze cint, amivel aztán megszüntette a javítandó fe­lület és az új, szegecselt folt közötti folytonossági ­hiányt. Drótoznivaló nem akadt. Nem tudom, elégedett volt-e a cserébe kapott kolbásszal és kenyérrel, talán igen, mert a fenekelés szerencsére elmaradt.

A hozzá hasonlókat, eltűnt vagy legalábbis kihalófélben lévő vándormesterségeket és művelőiket mutatja be a kiállítás. Tárgyi emlék nem maradt mind után, az ablakosra, a majom- és medvetáncoltatóra csak fénykép utal, köszörűs és egy egész oláhcigány teknővájó kompánia (kumpan’e) viszont filmen is látható. Ennek a mesterségnek a művelői, illetve őseik korábban aranymosással foglalkoztak erdélyi hegyi patakok mentén. És talán kosárfonással mai utódaik, akik persze már nem vándorolnak, hanem viszonteladóknak szállítanak, aztán a különféle kosarak például népművészeti vásárokon kerülnek végső tulajdonosukhoz. De ez már csak az én feltételezésem arra alapozva, hogy ahol – például a Délkelet-Dunántúlon – úgy a hetvenes évekig még teknővájók éltek, gyakran eldugott erdei telepeken, szinte játékház méretű, kívül-belül patyolattiszta putrikban, hibátlanul tisztán tartott környezetben, ott ma kosárfonók dolgoznak a folyó-, például Dráva-parti füzesek kínálta nyersanyagból. Ők már persze falubeli otthonukban az egykor sokácok, svábok, magyarok lakta, mára erősen cigány többségű településeken. Egyébként a teknővájókat a vándorlás szempontjából egyfajta határesetnek lehetett tekinteni, hiszen csak időszakosan változtattak helyet, akkor viszont családostul.

A teknővájáshoz komoly méretű rönkökre volt szükség, mert egy darabban készültek.
A hozzáértés, odafigyelés szégyenletes hiányára utalt, ha a fa megrepedt. A maradék vagy hulladék anyagból fakanalak készültek minden méretben – ez a nők feladata volt.
A munkafolyamat eredeti dokumentumfilmen is követhető, de egy rajz még érthetőbbé teszi a lépések sorrendjét. Magukat a szerszámokat (t’esla, ilyen-olyan szalu, vonókés) már a maguk valójában láthatjuk, számtalan különböző méretű és funkciójú teknővel a háttérben. Egy egész falfelületet beborítanak a valahai használatukat bemutató felnagyított fényképek társaságában, ami átmenetileg az egykori paraszti életforma tárgyi világa felé vezeti a látogatót. A „koppozóteknyő” keresztapáméknál disznóöléskor került elő a fészerből a szétszedhető rendfa társaságában, de ez a nagyon népi kifejezés szerencsére nem szerepelt a nagy komolyan végrehajtott előkészületek során –, szóval a nagyteknő a disznó forrázására szolgált, amely után késsel kaparták le teljesen a szőrét, mert keresztapám nem hajolt meg a gázpalackból feketére perzselés új keletű, hányaveti szokása előtt. Szóval teknőt használtak tésztadagasztáshoz, mosáshoz, mosakodáshoz, aztán volt teknőbölcső is, amibe jól bele lehetett kötözni a gyereket, hogy ne mozogjon, aztán jöhetett – hadd okosodjon! – a pálinkás kenyér.

A kiállítás igen látványos része a drótostótok munkáját, a bádogosság felé elmozduló, egy-egy esetben komoly nemzetközi vállalkozássá fejlődő tevékenységüket mutatja be. Maga a drótozás eredetileg cseréptárgyak dróthálóba szorítása volt javító vagy preventív célzattal, és hiába rajzolták le lépésenként a módszert, képtelen vagyok megérteni, hogyhogy nem csúszott le a drót a sima, ferde felületen. Pedig nem csúszott le, ami a drótosok ügyességét bizonyítja. Mégsem veszteglünk tovább körükben, hiszen a zsolnai múzeumtól kölcsönkapott gazdag anyagot egyszer már szétdicsértük egy egri vendégszereplése idején (Cseréptál és krokodil, Magyar Narancs, 2006. június 29.).

A bádogosmunka vándor-változata egyébként még nem halt ki, például erdélyi gábor-cigányok készítenek keleties díszítésű ereszcsatornákat, kerítéseket. Ez a munka a rézműves mesterség leágazásának tekinthető, amit a kalderás cigányok folytattak. Igen tekintélyes vörösréz tárgyakat készítettek – illetve készítenek még ma is, például Erdélyben. A közönséges kávékiöntő szintjén túllépve egy óriási lekvárfőző üst és egy nagyüzemi benyomást keltő pálinkafőző készség jelzi szakértelmük tág kereteit. Jellegzetes formájú, a fenekük felé kiszélesedő bográcsaikat ma is láthatjuk különféle vásárokon. Érdekes, hogy ugyanez a helyzet például Franciaországban is, ráadásul a bográcsok formája is pontosan ilyen, ami vagy a hagyomány vándorlás alatti elterjedésére, vagy komoly export-import szervezésre utal. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy honnan szerzik be a formára kalapálandó vörösrezet? Ezúttal elmarad a válasz, és a munkafolyamat részleteit sem ismerhetjük meg, viszont az információs tablók gazdag írásos anyagot közölnek az „üstöscigányok” múltjáról. Végül is a „megvetés-önbecsülés” kérdéskör tárgyalása szerény keretek között marad (koldusként kezelt, ám szakmájukat átélt odafigyeléssel művelő emberek), annál színesebb viszont maga a kiállítás, amiért határozott dicséret illeti a kurátort, Szuhay Pétert.

 

Néprajzi Múzeum, 2015. január 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.