Kiállítás

Vándorló mesterek

Megvetés és önbecsülés

  • - kovácsy -
  • 2014. december 6.

Képzőművészet

„Drótozni, fódozni, fenekelni” – kiáltozta utcahosszat a drótostót, és amikor keresztanyám behívta az udvarra, aggódtam kicsit, hogy akkor ki is lesz most itt elfenekelve.

Azt nem tudom, hogy szlovák volt-e az ember – a kiállítás szerint a magyar határon belülre szorult szlovák falvak lakossága adta a mesterség utánpótlását –, mindenesetre leült az udvari lépcsőre piszkos, kopott ruhájában, és nagy komolyan kezdte vizsgálni a konyhakék vájdlingot. Cso­dálatosan titokzatos tárgyakat rejtő ládájából szegecset, kis bádoglapocskát, bunkós fejű forrasztópákát kotort elő, meg persze cint, amivel aztán megszüntette a javítandó fe­lület és az új, szegecselt folt közötti folytonossági ­hiányt. Drótoznivaló nem akadt. Nem tudom, elégedett volt-e a cserébe kapott kolbásszal és kenyérrel, talán igen, mert a fenekelés szerencsére elmaradt.

A hozzá hasonlókat, eltűnt vagy legalábbis kihalófélben lévő vándormesterségeket és művelőiket mutatja be a kiállítás. Tárgyi emlék nem maradt mind után, az ablakosra, a majom- és medvetáncoltatóra csak fénykép utal, köszörűs és egy egész oláhcigány teknővájó kompánia (kumpan’e) viszont filmen is látható. Ennek a mesterségnek a művelői, illetve őseik korábban aranymosással foglalkoztak erdélyi hegyi patakok mentén. És talán kosárfonással mai utódaik, akik persze már nem vándorolnak, hanem viszonteladóknak szállítanak, aztán a különféle kosarak például népművészeti vásárokon kerülnek végső tulajdonosukhoz. De ez már csak az én feltételezésem arra alapozva, hogy ahol – például a Délkelet-Dunántúlon – úgy a hetvenes évekig még teknővájók éltek, gyakran eldugott erdei telepeken, szinte játékház méretű, kívül-belül patyolattiszta putrikban, hibátlanul tisztán tartott környezetben, ott ma kosárfonók dolgoznak a folyó-, például Dráva-parti füzesek kínálta nyersanyagból. Ők már persze falubeli otthonukban az egykor sokácok, svábok, magyarok lakta, mára erősen cigány többségű településeken. Egyébként a teknővájókat a vándorlás szempontjából egyfajta határesetnek lehetett tekinteni, hiszen csak időszakosan változtattak helyet, akkor viszont családostul.

A teknővájáshoz komoly méretű rönkökre volt szükség, mert egy darabban készültek.
A hozzáértés, odafigyelés szégyenletes hiányára utalt, ha a fa megrepedt. A maradék vagy hulladék anyagból fakanalak készültek minden méretben – ez a nők feladata volt.
A munkafolyamat eredeti dokumentumfilmen is követhető, de egy rajz még érthetőbbé teszi a lépések sorrendjét. Magukat a szerszámokat (t’esla, ilyen-olyan szalu, vonókés) már a maguk valójában láthatjuk, számtalan különböző méretű és funkciójú teknővel a háttérben. Egy egész falfelületet beborítanak a valahai használatukat bemutató felnagyított fényképek társaságában, ami átmenetileg az egykori paraszti életforma tárgyi világa felé vezeti a látogatót. A „koppozóteknyő” keresztapáméknál disznóöléskor került elő a fészerből a szétszedhető rendfa társaságában, de ez a nagyon népi kifejezés szerencsére nem szerepelt a nagy komolyan végrehajtott előkészületek során –, szóval a nagyteknő a disznó forrázására szolgált, amely után késsel kaparták le teljesen a szőrét, mert keresztapám nem hajolt meg a gázpalackból feketére perzselés új keletű, hányaveti szokása előtt. Szóval teknőt használtak tésztadagasztáshoz, mosáshoz, mosakodáshoz, aztán volt teknőbölcső is, amibe jól bele lehetett kötözni a gyereket, hogy ne mozogjon, aztán jöhetett – hadd okosodjon! – a pálinkás kenyér.

A kiállítás igen látványos része a drótostótok munkáját, a bádogosság felé elmozduló, egy-egy esetben komoly nemzetközi vállalkozássá fejlődő tevékenységüket mutatja be. Maga a drótozás eredetileg cseréptárgyak dróthálóba szorítása volt javító vagy preventív célzattal, és hiába rajzolták le lépésenként a módszert, képtelen vagyok megérteni, hogyhogy nem csúszott le a drót a sima, ferde felületen. Pedig nem csúszott le, ami a drótosok ügyességét bizonyítja. Mégsem veszteglünk tovább körükben, hiszen a zsolnai múzeumtól kölcsönkapott gazdag anyagot egyszer már szétdicsértük egy egri vendégszereplése idején (Cseréptál és krokodil, Magyar Narancs, 2006. június 29.).

A bádogosmunka vándor-változata egyébként még nem halt ki, például erdélyi gábor-cigányok készítenek keleties díszítésű ereszcsatornákat, kerítéseket. Ez a munka a rézműves mesterség leágazásának tekinthető, amit a kalderás cigányok folytattak. Igen tekintélyes vörösréz tárgyakat készítettek – illetve készítenek még ma is, például Erdélyben. A közönséges kávékiöntő szintjén túllépve egy óriási lekvárfőző üst és egy nagyüzemi benyomást keltő pálinkafőző készség jelzi szakértelmük tág kereteit. Jellegzetes formájú, a fenekük felé kiszélesedő bográcsaikat ma is láthatjuk különféle vásárokon. Érdekes, hogy ugyanez a helyzet például Franciaországban is, ráadásul a bográcsok formája is pontosan ilyen, ami vagy a hagyomány vándorlás alatti elterjedésére, vagy komoly export-import szervezésre utal. Felmerül ugyanis a kérdés, hogy honnan szerzik be a formára kalapálandó vörösrezet? Ezúttal elmarad a válasz, és a munkafolyamat részleteit sem ismerhetjük meg, viszont az információs tablók gazdag írásos anyagot közölnek az „üstöscigányok” múltjáról. Végül is a „megvetés-önbecsülés” kérdéskör tárgyalása szerény keretek között marad (koldusként kezelt, ám szakmájukat átélt odafigyeléssel művelő emberek), annál színesebb viszont maga a kiállítás, amiért határozott dicséret illeti a kurátort, Szuhay Pétert.

 

Néprajzi Múzeum, 2015. január 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.