Kiállítás

Bőrödön viseled

  • - krusovszky -
  • 2014. november 30.

Képzőművészet

Szép, keserédes kiállítást hozott össze Oltai Kata kurátor az Ernst Múzeumra megszólalásig hasonlító Capa Központban.

A keserédes valóság szeleteiről (a 80-as évektől napjainkig) tudósító tárlat a fotóművészi kifejezésmód legkülönfélébb változataiba, s egyáltalán, a tárgyhoz való közeledés, a róla szóló vizuális beszéd sokszínű és titokzatos processzusába is beavatja a nézőt, amellett, hogy választott és alcímében (Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai) jelzett témájához is cizelláltan közelebb viszi.

A kiállítás az egyszerűbb (vagy legalábbis annak tűnő) társadalmi szituációktól halad az egyre bonyolultabbak felé – az egymás utáni termek tematikus bontásban járják körbe a test mint társadalmi felület, az öltözködés mint médium, a női és a férfiszerepek, valamint a nemi identitás vizualizációjának problémaköreit. Az anyag kifejezetten változatos, és ami igazán örvendetes, meglehetősen kritikus hangvételű is. Amikor a női szerepek kapcsán a jelenben tovább élő „háziasított nő” és „engedelmes test” elképzelésről beszél, a magyar társadalom egyik legmélyebb gyökerű problémájával szembesíti a nézőt. Hiszen például Pintér Márta 1988-as sorozata dr. Csehák Juditról, az akkori kormány egyetlen nőtagjáról már csak azért sem készülhetne el ma, mert a jelenlegi kormánynak egyetlen nőtagja sincs. Ugyanígy szép és finom a férfiasság (pontosabban a hegemón maszkulinitás) kritikája. Hajdú D. András legénybúcsúzó britjei egy térben mondjuk Barakonyi Szabolcs hétvégi házaik körül ügyködő pocakos családapáival igencsak hatásosan árnyalja a férfiak társadalmi mozgásteréről és funkcióiról mindannyiunkban ott munkáló sztereo­típiákat.

Csak az utolsó rész tizennyolc éven felülieknek elkülönített, funk­ciótlan terme, illetve a fotó felől az installáció irányába elinduló néhány kevésbé fantáziadús tárgy ront némileg az összképen.

Capa Központ, Bp. VI., Nagymező u. 8., nyitva november 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.