Kiállítás

Bőrödön viseled

  • - krusovszky -
  • 2014. november 30.

Képzőművészet

Szép, keserédes kiállítást hozott össze Oltai Kata kurátor az Ernst Múzeumra megszólalásig hasonlító Capa Központban.

A keserédes valóság szeleteiről (a 80-as évektől napjainkig) tudósító tárlat a fotóművészi kifejezésmód legkülönfélébb változataiba, s egyáltalán, a tárgyhoz való közeledés, a róla szóló vizuális beszéd sokszínű és titokzatos processzusába is beavatja a nézőt, amellett, hogy választott és alcímében (Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai) jelzett témájához is cizelláltan közelebb viszi.

A kiállítás az egyszerűbb (vagy legalábbis annak tűnő) társadalmi szituációktól halad az egyre bonyolultabbak felé – az egymás utáni termek tematikus bontásban járják körbe a test mint társadalmi felület, az öltözködés mint médium, a női és a férfiszerepek, valamint a nemi identitás vizualizációjának problémaköreit. Az anyag kifejezetten változatos, és ami igazán örvendetes, meglehetősen kritikus hangvételű is. Amikor a női szerepek kapcsán a jelenben tovább élő „háziasított nő” és „engedelmes test” elképzelésről beszél, a magyar társadalom egyik legmélyebb gyökerű problémájával szembesíti a nézőt. Hiszen például Pintér Márta 1988-as sorozata dr. Csehák Juditról, az akkori kormány egyetlen nőtagjáról már csak azért sem készülhetne el ma, mert a jelenlegi kormánynak egyetlen nőtagja sincs. Ugyanígy szép és finom a férfiasság (pontosabban a hegemón maszkulinitás) kritikája. Hajdú D. András legénybúcsúzó britjei egy térben mondjuk Barakonyi Szabolcs hétvégi házaik körül ügyködő pocakos családapáival igencsak hatásosan árnyalja a férfiak társadalmi mozgásteréről és funkcióiról mindannyiunkban ott munkáló sztereo­típiákat.

Csak az utolsó rész tizennyolc éven felülieknek elkülönített, funk­ciótlan terme, illetve a fotó felől az installáció irányába elinduló néhány kevésbé fantáziadús tárgy ront némileg az összképen.

Capa Központ, Bp. VI., Nagymező u. 8., nyitva november 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.