Kiállítás

Bőrödön viseled

  • - krusovszky -
  • 2014. november 30.

Képzőművészet

Szép, keserédes kiállítást hozott össze Oltai Kata kurátor az Ernst Múzeumra megszólalásig hasonlító Capa Központban.

A keserédes valóság szeleteiről (a 80-as évektől napjainkig) tudósító tárlat a fotóművészi kifejezésmód legkülönfélébb változataiba, s egyáltalán, a tárgyhoz való közeledés, a róla szóló vizuális beszéd sokszínű és titokzatos processzusába is beavatja a nézőt, amellett, hogy választott és alcímében (Társadalmi konstrukciók vizuális kódjai) jelzett témájához is cizelláltan közelebb viszi.

A kiállítás az egyszerűbb (vagy legalábbis annak tűnő) társadalmi szituációktól halad az egyre bonyolultabbak felé – az egymás utáni termek tematikus bontásban járják körbe a test mint társadalmi felület, az öltözködés mint médium, a női és a férfiszerepek, valamint a nemi identitás vizualizációjának problémaköreit. Az anyag kifejezetten változatos, és ami igazán örvendetes, meglehetősen kritikus hangvételű is. Amikor a női szerepek kapcsán a jelenben tovább élő „háziasított nő” és „engedelmes test” elképzelésről beszél, a magyar társadalom egyik legmélyebb gyökerű problémájával szembesíti a nézőt. Hiszen például Pintér Márta 1988-as sorozata dr. Csehák Juditról, az akkori kormány egyetlen nőtagjáról már csak azért sem készülhetne el ma, mert a jelenlegi kormánynak egyetlen nőtagja sincs. Ugyanígy szép és finom a férfiasság (pontosabban a hegemón maszkulinitás) kritikája. Hajdú D. András legénybúcsúzó britjei egy térben mondjuk Barakonyi Szabolcs hétvégi házaik körül ügyködő pocakos családapáival igencsak hatásosan árnyalja a férfiak társadalmi mozgásteréről és funkcióiról mindannyiunkban ott munkáló sztereo­típiákat.

Csak az utolsó rész tizennyolc éven felülieknek elkülönített, funk­ciótlan terme, illetve a fotó felől az installáció irányába elinduló néhány kevésbé fantáziadús tárgy ront némileg az összképen.

Capa Központ, Bp. VI., Nagymező u. 8., nyitva november 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.