Kiállítás

Jelelés fokhagymával

Király András: Let me please introduce myself

Képzőművészet

A művész indulása egybeesett az ezredforduló környékén egyre divatosabbá váló figuratív festészettel, illetve a korszak vizuális „forradalmával”, azaz az interneten felbukkanó, tömeges fogyasztásra felkínált digitális képek elterjedésével.

Míg a pop art úgy emelte be a kor vizualitását tükröző képeket, a reklámok és hirdetések látványvilágát az elitkultúra területére, hogy (talán a keleti blokk kivételével) meglovagolta, kritika helyett elfogadta a fogyasztás szentségét, a számítógéppel generált képek megjelenése egy sokkal bonyolultabb kérdés elé állította a művészeket. A kép megszokott státuszának megroppanása és a virtuális valóság térnyerése miatt a médium vizsgálata került előtérbe – ehhez pedig szükséges valamiféle reflektáltság vagy kritikai attitűd (és persze itt is vannak kivételek).

Király (aki gyakorlatilag a számítógép előtt ülve tölti minden napját) az internetről levett képeket torzított formában festette „újra”: kezdeti munkáiban a bizonytalan, jelöletlen térben felbukkanó alakok így egyfajta furcsa, egy mozgókép életlen szekvenciájának tűnő életkép szereplőivé léptek elő. A figurális képek sorozatokba rendeződtek, ráadásul többértelmű címekkel megspékelve: a Kultúra sorozat (2000) egyik szereplője, a kártevő egy legelésző őzike, a Művészet sorozat Stílusgyakorlatán (2002) pedig harcművészeti pózokat gyakorló gyerekek tűnnek fel rikító, színes ruhában.

Királynak a Me-mo-artban most látható kiállítását megelőzően a tízes években két egyéni bemutatkozása volt; az ezekben felismerhető témák és stiláris megoldások némi változással ugyan, de máig jellemzik művészetét. A 2010-es, humoros és ironikus Hungarockandroll az internet keresőjébe beírt szóösszetételből, a magyar kultúrára kiadott találatokból indult ki, hogy aztán a nemzeti ikonok, a hungarikummal összenövő sztereotípiák (bog­rácsgulyás, József atillában, Overdose patkója, kolbász és lelógó, konya bajusz) a „nemze­ties” politika alig burkolt kritiká­jává lényegüljenek át. Az MMA térnyerését követően Király radikalizálódott – de nem a festészetében. Aktuálpolitikai, így az adott helyzetre reagáló, ezáltal viszont hamar lényegtelenné vagy értelmezhetetlenné váló gúnyrajzainak terepe az internet, az MMA NEMÁ! sorozat vicces (s egyben a kultúra szereplői számára szo­mo­rú) helyzetképeivel, és az MMA betűit tartalmazó rajzokkal (pél­dául MMACSÓ – Kerényi Imre, MMAKÓ – Balog Zoltán, APARTMMAN – Műcsarnok).
A 2012-es, That’s all folks című kiállítása a szocializmus örökségének és személyes történetének az egyvelege (például a szülőföldjén, Mezőtúron a volt tsz előtt álló „Magyar–mongol barátság” emlékműből kiinduló munka).

Király jellegzetes festészeti kézjegyét egyes kritikusok „maszatolásnak” nevezik, más az „oldószerbe mártották, majd hirtelen kirántották” hasonlattal írja le. Az elmosódó, lazúros felületek, fellazított kontúrok, az elkenés mellett a művész idővel egyre mo­no­krómabb színvilágot használt (pél­dául a 2012-es kiállításra Fenyvesi Áron az anális monokróm jelzős szerkezetet használta – kicsit irigylem is ezért). A most látható művek viszont leginkább a mattos szürke/fekete, a kék és a barna színekkel operálnak (kivéve a kiállításból nem csupán nagyobb méretével kilógó Szalma vagy szalma című vásznat); s a képek is tisztábbak, kevésbé (vagy minimálisan) elmosódottak, és konkrétabbak, mint korábban.

A kiállítás címe (Engedje meg, hogy bemutatkozzam) azt sejteti, hogy a művész a személyes tematika felé fordult el. De ha jobban belegondolunk, ez a formula inkább közhelyeket, irreleváns információkat indukál (lapozzuk csak fel bármelyik általános iskolásnak vagy gimnazistának szánt angoltankönyvet). S valóban, e művekben nincs szó valamiféle szubjektum megnyilatkozásáról vagy ki­tárulkozásáról, sőt. A sorozatból most bemutatott, 2014-ben készült tizenkét munka főszereplője inkább egy rejtőzködő, jeleléssel kommunikáló személy, egy férfi. A csendélet és az életkép műfaját keverő festményeken sosem jelenik meg a főszereplő (a művész?) arca, s a fejét is csak egyszer, akkor is hátulról, a nyakán összekulcsolt kézzel látjuk (A férfi, aki nem csinált semmit). A szűkösre vett képkivágatokon a kezek dominálnak. Láthatatlan gitárt pengető kezek (Fisz), pulzust mérők (Beat), muszklit feszítők (Filozófia) és pulóvert fogdosók (Gondolkodás helyett csípd meg magad) vagy ételekkel „babrálók” (Egy gerezd fokhagyma, Ebédre). A képek címei is sokkal egyértelműbbek (ellentétben például a sorozathoz kapcsolható, 2013-as Helyetted ég a fülem című munkával), leíróbbak; az Utolsó oldalon valóban azt látjuk, hogy egy kéz kitépi egy könyvből az utolsó nyomtatott lapot.

Három munkát a jelelés játékosan megjelenő témája köt össze. Az Elrontott poénon egy egyszerű „bűvésztrükk”, a hüvelykujj eltüntetése nem sikerül, a keresztbe tett gyűrűs- és mutatóujj Fecskét formáz, a spárgával összekötött két kéz (Feszültség) pedig leginkább a gyerekek hurkolós játékát idézi fel.

Nem tudhatom, hogy Király mit is állít ezen műveivel. De az előzmények, az egyéni kiállításai alapján azt gyanítom, hogy nem én kergültem meg teljesesen, ha a művekben finoman rejtett politikai olvasatot fedezek fel. A „csipkedős” munkával szembeállított Utolsó oldal talán a közoktatás szétveréséről, az egyéni látásmód megregulázásáról, a kulturális élet szétveréséről „szól”, a megadóan összekulcsolt kezek pedig az egyre brutálisabban nyomuló államgépezettel szembeni ellen­állásról, versus fel- vagy megadásról. Vagy hogy a tervezett in­ternet­adó bevezetésével jobb híján jelekkel is kommunikálhatunk. A fokhagyma ráadásul elűzi az ördögöt.

Me-mo-art Galéria, Bp. XIII., Pan­nónia utca 6., nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.