Véget ért a Magyar Televízió kultúrmûsor-pályázata: Kiértékelés

  • Eörsi Sarolta
  • 2004. június 24.

Képzőművészet

Salamoninak álcázott döntéssel zárta le a Magyar Televízió a kulturális mûsorok pályázatát: papíron a Rakott nyert, de a tervek szerint a Gang is folytatódik szeptembertõl. Ha lesz rá pénz.

Maga a döntés némiképp öszszetett. Mint arról korábban hírt adtunk (lásd: Kísérleti idõszak, Magyar Narancs, 2004. június 3.), a tavaly decemberben kiírt pályázat négy nyertese fejenként három próbaadással szállhatott ringbe március végétõl június elejéig. Bár a produkciók - a Gyõrffy Miklós vezette Rakott, a Mélykuti Ilona, illetve Bojár Iván András által készített Kultóra, a Bakács Tibor Settenkedõ arcával futtatott Konyak és a hat "sajtófenegyereket" összeeresztõ Gang - a Magyar Televízió közleménye szerint egytõl egyig tartalmaztak érdekes és innovatív elemeket, valójában egyik sem felelt meg a 21. századi kulturális mûsor kihívásainak (bármit jelentsen is ez). Így a hattagú tévészerkesztõi zsûri, élén Balóval, az általa legjobbnak tartott Rakott produkcióját kívánja szeptembertõl fõmûsoridõben látni, amelybe viszont átemelné a Konyak és a Kultóra legjobb munkatársait. A Gang címû, provokatívnak szánt vitashow kultúrmûsorra nem sokban emlékeztet, izgalmas és szórakoztató vonásai miatt azonban a Magyar Televízió mindenképp szeretné versenyen kívül megtartani és némi változtatási javaslattal (ez a késõbbi tárgyalások függvénye) a késõ esti idõsávban heti rendszerességgel sugározni.

"Na, ezt írd meg!" - szól ide Till Attila, a Gangot létrehozó Supergroup produkciós iroda prominens tagja, aki szerint a döntés a Kádár-korszakot idézi: vagy mindenki dolgozhat, vagy senki sem. A többi három, egymásra jobban hasonlító pályamû közül a királyi tévé képviselõinél a leginkább hagyományosnak tartott Rakott áll az elsõ helyen, a második a Kultóra és a harmadik a Konyak. Ugyanakkor például a Konyak rendezése felülmúlja a többi produkcióét, ezért annak rendezõi kerülnének át a Rakottba. Természetesen ez csak javaslat, hiszen, mint Baló a bejelentés után kifejtette, nem kényszerítheti a producerként is jegyzett Gyõrffy Miklóst arra, hogy olyanokkal dolgozzon együtt, akikkel nem akar. A szeptembertõl induló mûsor összetétele és szerkezete így egyelõre a jövõ zenéje, mint ahogy az is, hogy a tévé menedzsmentje (amely anyagilag olyannyira roszszul áll, hogy többek közt a pályázókat sem fizették még ki) hajlandó-e még a Gangot is bevállalni, ha azt egyáltalán garantálta, hogy a gyõztes pályázó elnyerje méltó jutalmát. Feltûnõ ugyanakkor, hogy Balóék immár másodszor nem tudtak határozottan állást foglalni: a pályázatkiírásban eredetileg nem szerepelt a próbaadásprojekt, úgy volt, hogy tavasztól egyetlen kultúrmûsor indul. A mediterrán hangulatú eszmecserének a "Lehet-e és kell-e fõmûsoridõben kulturális mûsort készíteni?" motívum mellett ez volt az egyik vezérfonala; abban a legtöbb résztvevõ egyetértett, hogy ennél még az is jobb lett volna, ha az MTV a fenti indoklásra hivatkozva egyiküket sem hozza ki gyõztesnek, sõt, a nyertes Gyõrffy odáig merészkedett a véleménynyilvánításban, hogy az illetékesek senkit sem akartak túlzottan megbántani, ennek köszönhetõ ez az amatõr öszvér megoldás. Az átlag 3 százalékos nézettségi arány is polémiát váltott ki - érdemes-e percre bontott elemzés alapján mérlegelni vagy sem, bár az outsider nem nagyon érti, mit vártak három-három adás és ilyen kevés promóció után. Baló érett vitakultúrával felfegyverkezve, hõsiesen állja az ostromot, tévés tévésnek farkasa. A végén, "az igazi gyõztes" Gangon viccelõdve ugyan, mindenki Gyõrffynek gratulál.

Eörsi Sarolta

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.