Zene gyermekeknek: Már az anyaméhben

  • Tóth Péter
  • 2003. december 4.

Képzőművészet

Kodály szerint a zenei nevelés már az anyaméhben elkezdődik. Ez feltehetőleg igaz. Az ily módon megszerzett zenei élmény/zenei hatás viszont alig-alig mérhető, s még kevésbé ellenőrizhető. A kisgyermek születése után azonnal megkezdődik az érzékszervek bombázása. Mondókák, gyerekdalok kerülnek elő a feledés homályából. S hamarosan megjelenik a "hogyisvanez?" érzés. Versszakokat, dallamtöredékeket próbálunk kiegészíteni, több-kevesebb sikerrel. A sok énekléstől lassan, de biztosan berekedünk, és amikor már mi magunk is végtelenül unjuk saját szűkös repertoárunkat, nekivágunk, hogy beszerezzünk néhányat a mostanában hihetetlen mértékben elszaporodott gyerekkazettákból, CD-kből.
Kodály szerint a zenei nevelés már az anyaméhben elkezdődik. Ez feltehetőleg igaz. Az ily módon megszerzett zenei élmény/zenei hatás viszont alig-alig mérhető, s még kevésbé ellenőrizhető. A kisgyermek születése után azonnal megkezdődik az érzékszervek bombázása. Mondókák, gyerekdalok kerülnek elő a feledés homályából. S hamarosan megjelenik a "hogyisvanez?" érzés. Versszakokat, dallamtöredékeket próbálunk kiegészíteni, több-kevesebb sikerrel. A sok énekléstől lassan, de biztosan berekedünk, és amikor már mi magunk is végtelenül unjuk saját szűkös repertoárunkat, nekivágunk, hogy beszerezzünk néhányat a mostanában hihetetlen mértékben elszaporodott gyerekkazettákból, CD-kből.

Gyermekpiac

Sokan meglátták az itt sejlő üzleti lehetőséget, és mostanában mintha boldog-boldogtalan ebből akarna megélni. A veszély nagyobb, mint gondolnánk, hiszen a gyerekek még nem (feltétlenül) látják/hallják a különbséget a selypegő, hamis, primitív előadás és az igazi zenei élmény között. Megelégszenek azzal, ha felismerik valamelyik otthon, óvodában, iskolában tanult dalt.

Bár a megnőtt választék alaposan megnehezíti a döntésünket, az első pillanatban még átláthatatlannak tűnő kínálat némi rutinnal már könnyen osztályokba sorolható.

Első kategóriának tekinthetjük a kimondottan kisgyerekeknek készült, nemritkán bevallottan pedagógiai szándékkal megjelentetett hanghordozókat. Ezek többnyire a legegyszerűbb mondókákat, egy-két hangú dallamokat tartalmazzák. A kivitelezés minősége itt a legkritikusabb.

Vannak professzionális előadók; ilyen a Kecskeméti Kodály Iskola alsósaival felvett Süss fel Nap!... (Origo Stúdió). Az anyagot hozzáértő szakemberek válogatták, szerkesztették. Egyetlen negatívumként talán az mondható el, hogy némileg száraz az anyag. Több hangszeres betét, kíséret izgalmasabbá tehetné.

Más szerkesztési elvet követ a Fortuna Records Tanuljunk játszva! sorozata. A többnyire népköltészeti mondókákat, dalokat tematikusan rendezik el. Így jött létre az Erdő, mező állatai, a Ház körüli állatok vagy a Hónapsoroló című válogatás. A kiadványok gyengéje a zenei megvalósítás. Míg az énekhanggal különösebb probléma nincsen, addig a hangszerelésről szinte csak rossz mondható. A szintetizátoros kíséret csapnivaló. Ráadásul vagy playback technikával vették rá az éneket, vagy élőben voltak ennyire slendriánok, de tény, hogy énekszólam és kíséret gyakran elhagyják egymást.

Elrettentő példaképpen mutatom be Kovács Barbara "munkáját", mely az Idesüss című könyv mellékleteként jelent meg (Novum Kiadó). A kazettán hallható dalokat a hölgy szerzőként is jegyzi, s mivel a borítóból más nem derül ki, kénytelen vagyok feltételezni, hogy a zenei megvalósítás - szintetizátor - is az ő érdeme. Azon lehet vitatkozni, hogy egy-egy gyerekdalt ki adjon elő - felnőtt, szép hangú gyermek, kórus, kisiskolások, esetleg mindezek vegyesen -, de nem lehet vita tárgya, hogy TILOS beszédhibás, hamisan intonáló kisgyerekekkel példálózni. Mint ahogy nem gügyögünk a beszélni még nem vagy csak alig tudó kisbabával sem. A tiszta artikuláció, a hibátlan beszéd, a tökéletes intonáció alapfeltétel kell legyen, minden esetben. Egy gyermekeknek szóló "pedagógiai" kiadvány esetében pedig hatványozottan. Egy kisgyereknél természetes és bájos a gügyögés. Egy kazettán megengedhetetlen.

Második és kevésbé problematikus csoport a versmegzenésítés. Ebben a kategóriában léteznek hagyományosabb és különlegesebb próbálkozások. Ilyen a Gágogó együttes saját kiadásban megjelent Madárijesztője vagy a Kaláka, illetve Gryllus Vilmos (szintén saját) kiadványai. A hangszerelés változatos, az énekhang - ha a Gágogó esetében nem is mindig, de többnyire - tiszta, a versek értékesek, szépek, könnyen megtanulhatóak. Állíthatom, nem csak a gyerekek szeretik.

Ide kapcsolódik - részben a Kaláka révén - a népzenei gyerekkazetták sorozata. A legtöbb esetben mondókákkal, hosszabb-rövidebb mesékkel megszakított népzenei blokk új színt hoz a gyerekszobába. Nagyon jó a Kalamajka együttes Aprók Táncházában (Hungaroton MK14170), a Kőketánc (Etnofon ER-MK 063), Szvorák Katalin és a Téka Iglice szívem (Hungaroton MK18166) és a Kolompos együttes Furulyás Palkó (Fonó Records), illetve Egyszer egy királyfi (szerzői kiadás) kazettája. Ez utóbbitól a jó ízlésű zenei humor sem idegen.

Létezik a gyerekkazettáknak még egy ága. Itt már szó sincs a népzenei gyökerekről, a mondókák, gyerekversek világáról. Ezek a kazetták valahol ott foglalnak helyet a műfajban, ahol az ifjúsági irodalom. A mesék és a felnőttek világa között. A zenék erősen popzenei hatásúak, a szövegek gyakran poénosak (vagy annak szántak). A kivitelezés többnyire korrekt, a nagyobb baj a szövegek, versek minőségével van. Nem örül a szülői szív, ha olyan veretes szövegeket hall, mint: "lassan befagy a tyaffogóm, / úgyhogy most abba is hagyom!" (Nagylaki József: Erdőháza dalai). Mármint az éneket. Elviseljük.

Mikola Péter kazettái már nagyobbaknak szólnak. A versek általában bőven megütik az elvárható szintet, a zenék átlagon felüli kivitelezése ifj. Rátonyi Róbertet dicsérik. És akkor még nem szóltunk egy szót sem a ma már klasszikusnak számító Halász Judit-lemezekről, melyek költőisége, színvonala etalon (lehetne) a szakmában.

Gyerekkoncertek

Ha elég bátrak vagyunk, hangversenyre is vihetjük szemünk fényét. Az egykori MOM kultúrház, a Pesti Vigadó vagy a Marczibányi Téri Művelődési Központ rendszeresen helyt ad a legapróbbakat megcélzó "Tücsökzene" típusú előadásoknak. Természetesen ebből a műfajból is létezik jobb és rosszabb. A hangszerbemutatóként is aposztrofált zenés-mesés előadások - szó szerint - zajos sikert szoktak aratni. Akik ott voltak/voltunk egykor a Lukin Laci bácsi vezette zeneakadémiai matinékon, tudjuk, micsoda izgalmat rejt egy "igazi" hangverseny. Erre az üzleti vállalkozásnak sem utolsó ötletre jöhettek rá zenekaraink igazgatói/menedzserei is. A Fesztiválzenekar Kakaókoncertjét már egy kicsit nagyobb korosztálynak (öt évtől felfelé) szánja szombat délutánonként. A kb. 45 perces hangversenyen 4-5 perces szóló- vagy kamaraművek hangzanak el, rövid felkonferálás után. A Matáv zenekarának hasonló vállalkozásán - tapasztalataim szerint - sokkal több a gyerekeket alig-alig lekötő (főleg keleti) irodalom, mint maga a muzsika. Bár idén ők is új vállalkozásba kezdtek, hiszen a cirkusztól a vonatparkon át a Planetáriumig szinte mindenhol tartanak gyerekkoncerteket. Kisiskolásokat már nyugodtan elvihetünk az Operába is. Na nem feltétlenül az obligát Diótörőre - velem például évekre megutáltatták a balettet ezek az élmények -, de a királyi lépcsőházba, ahol hihetetlenül szép környezetben, kimondottan gyerekek számára, zanzásított változatban szólalnak meg az operairodalom gyöngyszemei.

Ebből a néhány bemutatott példából is kiderül, hogy a kínálat színvonala nagyon vegyes. Döntésünket nehezíti, hogy vásárláskor még egy CD-be is nehezen tudunk belehallgatni, egy kazettába pedig gyakorlatilag lehetetlen. Sokszor még a biztonsági műanyag tok is eltakarja az olyan információkat, mint a dalok címe - isten ne adja, szerzője. De amíg a kazetták, CD-k ára egy bizonyos összeg körül stagnál, addig a hangversenyjegyek ára között két-háromszoros különbség is lehet. És nem biztos, hogy a minőség javára. De ezt csak utólag tudjuk majd meg.

Tóth Péter

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.