Máig nem értesítette Algyő önkormányzatát a Magyar Közút arról, hogy a nagyközség közigazgatási területén felújít egy 6 kilométeres útszakaszt 3,3 milliárd forintból. Az algyői polgármesteri hivatalban úgy szereztek tudomást a munkáról, hogy a hétfői kezdést megelőző csütörtökön a kivitelező szólt, hogy a település tulajdonában lévő egyik közeli portát bérbe venné depóterületnek. A munka augusztusban kezdődött, decemberre befejeződött.
Ez az út azért lett ősszel országszerte híres az Átlátszó révén, mert a Lázár János érdekeltségébe tartozó kastély felé is ezen kell menni az M43-as autópályától, a csatornahídnál lefordulva Batida felé menet, de a felújított útszakasz valójában messzebbre vezet: a nagyfai börtön bejárójáig. Ez az Algyőt Maroslelével összekötő 4413-as út, amelynek más szakaszai holdbéli tájhoz hasonlóak ma is. Amikor az M43-as autópálya épült, ezen a négyszámjegyű úton is szállították az anyagot az építkezéshez.
„Miután elkészült az autópálya, egy szakaszt valamennyire felújítottak, az autópálya-lehajtótól a batidai hídig, de a többi nagyon rossz állapotban maradt” – mondta most a Narancs.hu kérdésére Molnár Áron algyői polgármester. – „Erre rendszeresen emlékeztettük a Magyar Közutat, és mindig azt a választ kaptuk, hogy ez egy alsóbb rendű út, és hogy egy szakasza fel lett újítva. Tényleg, és kátyúztak is, valamint a Tisza-töltéstől lekanyarodó darabon, néhány száz méteren szintén javítottak. Máshol viszont szinte már járhatatlan volt, ahogy most is. Mi arra hivatkoztunk, amit az azóta megszüntetett Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) ígért, hogy az építkezés idején igénybe vett szállítási útvonalakat rendbe teszik. Nemrég a Magyar Közút azt kérte, hogy a csatornán átvezető batidai hidat adjuk át állami tulajdonba, majd felújítják. Ingyen átadtuk. Még akkor sem volt szó az út felújításáról. Viszont kaptunk egy levelet, hogy kiderült, mégsem annyira balesetveszélyes az a híd, úgyhogy most nem újítják fel. Ezután értesültünk arról – a kivitelezőtől –, hogy hozzáfognak az útfelújításhoz. Meglepett, hogy nagyrészt azt a szakaszt érinti ez a munka, amely a korábbi renoválás révén valamivel jobb állapotban volt, mint a többi rész. Az is meglepő volt, hogy értesítést azóta sem kaptunk, pedig ez a rész Algyő közigazgatási területén található. Azóta megnéztem. Tényleg szép lett.”

Az 5400 lakosú Algyő főutcája ugyanúgy állami út, mint a 4413-as, csak jóval nagyobb a forgalma. Az algyői önkormányzat tíz éve kéri a Magyar Közutat, hogy újítsa fel, de arra eddig nem jutott állami pénz. Engedélyt szerencsére kapott a nagyközség arra, hogy saját pénzéből maga fogjon hozzá. Itt bruttó 318 millió forintból újult meg egy kilométer, közel 8 méter szélességben, szegéllyel, kerékpársávval. A két útépítés egy időben indult.
A Magyar Közút a Narancs.hu-nak azt nyilatkozta, a 4413-as úton azt a bizonyos szakaszt azért kellett felújítani az alapjától, mert ott kötött térfogatváltozó az altalaj, a régi burkolat ezért ment tönkre. Az építkezés azért volt drága – kilométerenként félmilliárd forint –, mert az altalajhoz idomuló technológiát kellett alkalmazni. Két ok miatt döntöttek úgy, hogy hozzáfognak, és pont ott. Az egyik, hogy a nagyfai börtönt fenntartó Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága ezt kérte az Építési és Közlekedési Minisztériumtól. A másik ok: át akarják építeni az Algyőnél lévő közúti Tisza-hidat. Ha ez a munka elkezdődik, egy időre biztosan le kell zárni a 47-es főutat, és akkor a forgalom többek közt a most felújított 6 kilométert is igénybe véve, kerülőúton halad majd a megye két legnagyobb települése, Szeged és Hódmezővásárhely között.
Molnár Áron azt mondta, az algyőiek minden fejlesztésnek örülnek, ennek a 6 kilométernek is, de nagyon várják, hogy annak az útnak a további részei is megújulnak. Főleg, ha tényleg arra kell majd kerülni a híd felújítása idején.
Algyőtől ebben az évben 639 millió forintot von el az állam szolidaritási hozzájárulásként, a megyei településektől Szeged után a legtöbbet. Molnár úgy számol, ha ezt a pénzt meghagyják, az önkormányzat majdnem végig felújíthatta volna belőle a falun átvezető állami útszakaszt, szegéllyel, kerékpársávval ellátva.