Amit kérnek, arra nincs pénz – aztán jut 3,3 milliárd, de másra

Kis-Magyarország

A Lázár-kastély miatt országos hírű Csongrád-Csanád megyei útfelújítás előzménye és utóélete is tanulságos. 

Máig nem értesítette Algyő önkormányzatát a Magyar Közút arról, hogy a nagyközség közigazgatási területén felújít egy 6 kilométeres útszakaszt 3,3 milliárd forintból. Az algyői polgármesteri hivatalban úgy szereztek tudomást a munkáról, hogy a hétfői kezdést megelőző csütörtökön a kivitelező szólt, hogy a település tulajdonában lévő egyik közeli portát bérbe venné depóterületnek. A munka augusztusban kezdődött, decemberre befejeződött.

Ez az út azért lett ősszel országszerte híres az Átlátszó révén, mert a Lázár János érdekeltségébe tartozó kastély felé is ezen kell menni az M43-as autópályától, a csatornahídnál lefordulva Batida felé menet, de a felújított útszakasz valójában messzebbre vezet: a nagyfai börtön bejárójáig. Ez az Algyőt Maroslelével összekötő 4413-as út, amelynek más szakaszai holdbéli tájhoz hasonlóak ma is. Amikor az M43-as autópálya épült, ezen a négyszámjegyű úton is szállították az anyagot az építkezéshez.

„Miután elkészült az autópálya, egy szakaszt valamennyire felújítottak, az autópálya-lehajtótól a batidai hídig, de a többi nagyon rossz állapotban maradt” – mondta most a Narancs.hu kérdésére Molnár Áron algyői polgármester. – „Erre rendszeresen emlékeztettük a Magyar Közutat, és mindig azt a választ kaptuk, hogy ez egy alsóbb rendű út, és hogy egy szakasza fel lett újítva. Tényleg, és kátyúztak is, valamint a Tisza-töltéstől lekanyarodó darabon, néhány száz méteren szintén javítottak. Máshol viszont szinte már járhatatlan volt, ahogy most is. Mi arra hivatkoztunk, amit az azóta megszüntetett Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) ígért, hogy az építkezés idején igénybe vett szállítási útvonalakat rendbe teszik. Nemrég a Magyar Közút azt kérte, hogy a csatornán átvezető batidai hidat adjuk át állami tulajdonba, majd felújítják. Ingyen átadtuk. Még akkor sem volt szó az út felújításáról. Viszont kaptunk egy levelet, hogy kiderült, mégsem annyira balesetveszélyes az a híd, úgyhogy most nem újítják fel. Ezután értesültünk arról – a kivitelezőtől –, hogy hozzáfognak az útfelújításhoz. Meglepett, hogy nagyrészt azt a szakaszt érinti ez a munka, amely a korábbi renoválás révén valamivel jobb állapotban volt, mint a többi rész. Az is meglepő volt, hogy értesítést azóta sem kaptunk, pedig ez a rész Algyő közigazgatási területén található. Azóta megnéztem. Tényleg szép lett.”

 
Ilyen a „térfogatváltozó altalajon” megépített új útszakasz
Fotó: Kuklis István 
 
 

Az 5400 lakosú Algyő főutcája ugyanúgy állami út, mint a 4413-as, csak jóval nagyobb a forgalma. Az algyői önkormányzat tíz éve kéri a Magyar Közutat, hogy újítsa fel, de arra eddig nem jutott állami pénz. Engedélyt szerencsére kapott a nagyközség arra, hogy saját pénzéből maga fogjon hozzá. Itt bruttó 318 millió forintból újult meg egy kilométer, közel 8 méter szélességben, szegéllyel, kerékpársávval. A két útépítés egy időben indult.

A Magyar Közút a Narancs.hu-nak azt nyilatkozta, a 4413-as úton azt a bizonyos szakaszt azért kellett felújítani az alapjától, mert ott kötött térfogatváltozó az altalaj, a régi burkolat ezért ment tönkre. Az építkezés azért volt drága – kilométerenként félmilliárd forint –, mert az altalajhoz idomuló technológiát kellett alkalmazni. Két ok miatt döntöttek úgy, hogy hozzáfognak, és pont ott. Az egyik, hogy a nagyfai börtönt fenntartó Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága ezt kérte az Építési és Közlekedési Minisztériumtól. A másik ok: át akarják építeni az Algyőnél lévő közúti Tisza-hidat. Ha ez a munka elkezdődik, egy időre biztosan le kell zárni a 47-es főutat, és akkor a forgalom többek közt a most felújított 6 kilométert is igénybe véve, kerülőúton halad majd a megye két legnagyobb települése, Szeged és Hódmezővásárhely között.

Molnár Áron azt mondta, az algyőiek minden fejlesztésnek örülnek, ennek a 6 kilométernek is, de nagyon várják, hogy annak az útnak a további részei is megújulnak. Főleg, ha tényleg arra kell majd kerülni a híd felújítása idején.

Algyőtől ebben az évben 639 millió forintot von el az állam szolidaritási hozzájárulásként, a megyei településektől Szeged után a legtöbbet. Molnár úgy számol, ha ezt a pénzt meghagyják, az önkormányzat majdnem végig felújíthatta volna belőle a falun átvezető állami útszakaszt, szegéllyel, kerékpársávval ellátva.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.