Csütörtökön írta meg az Indóház Online a MÁV által is megerősített hírt, miszerint számos mellékvonalon buszok válthatják az egyre inkább gyengélkedő Bz-motorkocsikat, akár már augusztus elsejétől. Ahogy a szaklap fogalmaz: „komoly gondokkal küzd a MÁV-Start a mellékvonali járműállomány terén”. Emlékeztetnek arra a hét eleji esetre, amikor a Debrecenből Fehérgyarmatra tartó, 6314-es számú személyvonat egyik 117-es sorozatú motorkocsijában felforrt a hűtővíz, ami a hűtőcsövet szétrobbantva betört az utastérbe és hét utasnak – köztük egy gyereknek – okozott kisebb-nagyobb égési sérüléseket. A lap információi szerint „a krónikus járműhiány okán felsőbb berkekben már egy ideje zajlik a vita a pályaállapotok terén is sokszor aggasztó helyzetben lévő vicinálisok sorsáról”.
A cikk idézi a Mátészalkaleaks hírblogot, aminek a megkeresésére a MÁV írásban megerősítette az értesüléseket: „Bizonyos mellékvonalak esetében zajlik a gondolkodás a szolgáltatás átalakításáról, de még nem született döntés, ugyanakkor olyan eset nem elképzelhető, hogy ma vonatközlekedéssel kiszolgált települések a jövőben közszolgáltatás nélkül maradnak. Módváltás lehet a gondolkodás tárgya, a megszüntetés nem.”
Módváltás alatt azt kell érteni, hogy a megbízhatatlan régi vasúti járműveket az adott vonalakon buszok bevonásával pótolnák.
Az Indóház Online cikke emlékeztet: „Legutóbb a Covid–19-pandémia kitörését követően több hónappal, 2020. június elején– a nyári időszakra enyhített járványügyi korlátozásokkal párhuzamosan(!) – állt le majdnem a forgalom a vicik jó részén, amikor a MÁV-Start a vonatok számát 36 vonalon szinte nullára csökkentette a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) és az akkori felelős minisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) utasítására”. Hozzátéve: „a változásokkal kapcsolatban sem a KTI, sem pedig az ITM nem egyeztetett a területek polgármestereivel vagy a civil közlekedési szervezetek képviselőivel”.