Vasárnap hazavonatozni a Balatonról: túlélőtúra

Publicisztika

Történetünk leginkább azt illusztrálja, jó, ha az állami szolgáltatások alapszinten működnek. Nagy ívben kerülje el a MÁV-ot, akinek kedves az élete!

Nem valószínű, hogy a július 16-án Tapolcáról 17:38-kor induló Kék Hullám InterCity esete olyan nagyon elütne egy átlagos nyári vasárnapi balatoni hazavonatozástól, mégis érdemes foglalkozni vele, mert a történetben egyszerre mutatkozik meg a MÁV minden nyomora. Márpedig innen nézve nem kevesebbről van szó, mint arról, hogy az állami vasúttársaság gyakorlatilag nem tudja ellátni normálisan az alapfeladatát. Ráadásul évről évre ugyanazok a felháborító jelenségek fordulnak elő a balatoni vonalakon, de másutt is. Esettanulmány következik egyéb példákkal és a tanulságok levonásával.

A vasárnap este hőse, a Kék Hullám IC pontosan érkezik Badacsonyba, ahol kerékpárunkkal együtt felszállunk rá. Itt még nincsenek tömegek, az ülőhelyünk szabad, a biciklit egy diákmunkás segíti fel az egészen pofásan kialakított kerékpárszállító kocsiba, ahol kényelmesen elhelyezzük. Az ideálisan induló hazautat némiképpen beárnyékolja, hogy a vagonban még a kintinél is nagyobb a hőség, az ablakok egy része pedig csak a felső harmadáig nyitható. Valaki igazán elmagyarázhatná, hogy ennek mi az értelme.

 
Fotó: A szerző felvétele

Balatonfüredhez közeledve egyre több az utas. Imitt-amott kezdődik is az "Elnézést, ez az én helyem." "Bocsánat, de az enyémen is ülnek" című felelgetős népi játék, aminek az a lényege, hogy mivel a vonat helyjegyköteles, mindenkinek van helyjegye, de sokak helyén mások ülnek, mivel az ő üléseiken is mások ülnek. De a helyzetek előbb-utóbb megoldódnak, nem lesz feszültség belőlük. Abból viszont már sokkal inkább, hogy a Kék Hullám áll vagy bő negyedórát – de inkább többet – Füreden, várakozni kell. Mozdonycsere történik – de nem azért, mert az előző elfáradt, hanem mert innentől Budapest felé már villamosított a vonal, és villanymozdony váltja a Nohabot. Tájékoztatás nincs, mindenki csak találgatja, meddig dekkolunk, mikor megyünk tovább.

Aztán ami ezután következik, az már 100 százalék MÁV: a vonat gyakorlatilag lépésben megy Alsóörsig, az IC-kocsik közül kettőben nem működik a légkondi, a többiben is a saját izzadságukban főnek az utasok.

A következő csapás Balatonalmádiban éri azokat a szerencsétleneket, akik ezt a Kék Hullámot választották: egy rakás ember próbál felszállni a már amúgy is zsúfolt vonatra, mindez pedig oda vezet, hogy többen inkább a kerépárszállítóban ácsorognak, vagy a kocsik lépcsőjén ücsörögnek. Hogy ez miképp fordulhat elő egy helyjegyköteles vonaton, arra lenne egy tippünk.

A szerelvény végül 30 perces késéssel fut be Kelenföldre. Valóságos megváltás leszállni róla, miután ötvenszer leizzadtunk az elviselhetetlen hőségben.

 
Fotó: A szerző felvétele

Nem véletlenül állítottuk írásunk elején, hogy a vasárnapi Kék Hullám esete nemigen különbözhet egy bármilyen más nyári balatoni vonatozásétól. 2022 augusztus elején utaztunk úgy Budapestről Ábrahámhegyre, hogy az IC-kocsikban nem volt klíma a kétszáz fokban. Tavaly júniusban Zamárdiban egy vonatot el kellett engednünk, mert a zsúfoltság miatt nem fért fel rá a biciklink, a kerékpárhelyjegyet mégis kiadták rá. Tavalyelőtt az augusztus 20-i hétvégén egy szintén Tapolcáról a fővárosba tartó szerelvényről hiányzott két kocsi: azoknak, akik Balatonfüreden szálltak fel, nem volt hova ülniük, hiába vették meg az oda szóló helyjegyet

Az is kábé a vicc kategóriája, hogy a főszezonban Tapolcáról 19:38-kor elmegy az utolsó olyan vonat, amivel átszállás nélkül lehet eljutni Budapestre. De tudunk jobbat: Füred és Tapolca között a mai napig Bzmot motorvonatok közlekednek személyvonat gyanánt. Ezek a lerohadt csotrogányok már harminc évvel ezelőtt is korszerűtlennek számítottak, nemhogy manapság. Múzeumban lenne a helyük, vagy ócskavastelepen. A Kék Hullám IC-k és a Balatonfüredig közlekedő Vízipók InterRégió vonatok a déli parton futó Balaton és Tópart IC-khez hasonlóan nincsenek akadálymentesítve, babakocsival, gurulós bőrönddel, kerékpárral kínszenvedés felszállni rájuk.

A MÁV máshol is nagyot alkot, nemcsak a főszezoni balatoni vonatozásban. Egy legfrissebb, hétfői hír szerint felforrt egy motorvonat hűtővize a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Hodásznál, a tartályból kiáramló gőz több utasnak égési sérülést okozott. (Zárójelben jegyezzük meg: egy Bzmot típusú motorvonat volt a tettes – ennyit arról, mennyire biztonságosak ezek a szerelvények.) Múlt szombaton egy szegedi IC utasait Cegléd környékén a katasztrófavédelem munkatársai segítették le a vonatról, miután a szerelvény felsővezeték-szakadás miatt állt a nyílt pályán, és az utasok egy erdőn keresztül voltak kénytelenek elgyalogolni a pótlóbuszokhoz. Július elején egy Nyíregyházáról a fővárosba tartó IC-n nem működött a légkondicionáló berendezés, az ablakokat pedig csak másfél óra után nyitották ki. Végül jöjjön egy válogatás a MÁV tavaly nyári produkciójából: írtunk Balatonfürednél összeütköző vonatról, a Keletiben az utasokat foglyul ejtő nemzetközi vonatról, Miskolc és Fonyód között eltévedő vonatról.

E botrányos és rendszeresen előforduló esetek kapcsán nemcsak az a kérdés, miért és hogyan rohasztotta le a Fidesz 2010 óta Magyarország vasúti közlekedését, hogyan lopta szét a MÁV-ot, miért van még a vasúttársaság vezérigazgatói székében Pafféri Zoltán és mi a felelőssége az egészben mondjuk Lázár Jánosnak, hanem sokkal inkább az:

hogyan történhet meg, hogy egy állami cég lényegében alig tudja ellátni az alapfeladatát.

Persze a válasz kézenfekvő: úgy, hogy a Fidesz lerohasztotta Magyarország vasúti közlekedését, szétlopta a MÁV-ot, hogy Pafféri Zoltán és hasonló alakok irányítják, irányították, és mert mindebben felelőssége van Lázár Jánosnak (is), aki most hirtelen rácsodálkozott az állapotokra és azonnali vizsgálatot rendelt el az égési sérüléseket okozó szerelvény miatt.

Ám az, hogy egy állami vállalat tevékenysége gyakorlatilag bármikor befuccsolhat, nem áll meg csak a MÁV-nál. Ma ott tartunk, hogy a Magyar Posta csak akkor szolgáltat – vagyis végzi el a feladatát –, ha az önkormányzatok fizetnek érte. A víziközmű-szolgáltatók tekintélyes részét hazavágta a rezsicsökkentés. Az ilyen állami cégek most is úgy működnek, mint egy szocialista nagyvállalat: abszolút nem versenyképesek, szolgáltatásaik elavultak, korszerűtlenek, és feladataik egy részét másra tolják át. Ezt érezzük nap mint nap, ha nagyítóval kell keresni nyitva tartó postát a kerületünkben vagy a településünkön, ha elszivárog az ivóvíz a vezetékekből, meg ha szabályos kockázatvállalás vonattal utazni bárhova.

És akkor is, ha nyáron a Balatonra le-, vagy onnan normálisan hazajutni vonattal egyáltalán nem evidencia. 

(Címlapképünk illusztráció: a Kék Hullám Aszófőnél a MÁV nosztalgia-hétvégéjén 2020. augusztus 1-jén. Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.