Balatonakarattyai MNB-hajókikötő: a komolytalansággal határos előkészítő munka

  • Kupi Györgyi
  • 2020. szeptember 22.

Kis-Magyarország

Egyelőre megakasztotta a balatonakarattyai kishajó-kikötő létesítését a zöldhatóság. Környezetvédelmi hatásvizsgálatot kell készíttetnie a beruházónak, az MNB cégének, az Optimum-Gammának. Ám a projekt hibákkal és hiányosságokkal teli.

Az MNB tulajdonában álló Optimum-Gamma Ingatlanbefektetési Kft. egy negyven férőhelyes kishajó kikötőt tervez megépíteni Balatonkenese és Balatonakarattya határán, az MNB most épülő oktatási- és konferenciaközpontja elé. (Balatonakarattya polgármestere Matolcsy Gyöngyi, az MNB-elnök volt felesége.) Ezzel a témával néhány héttel ezelőtt érintőlegesen már foglalkoztunk.

A zöldhatósághoz a beruházó az előzetes vizsgálati dokumentációt augusztus végén adta be, szeptember 10-én viszont már meg is született a Veszprém Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályának eljárást megszüntető határozata. Ez ellen a bíróságon lehet fellebbezni.

Ez nem azt jelenti, hogy soha nem épülhet kikötő Akarattyán, csak azt, hogy a hatóság előírta, a beruházó végezzen környezeti hatásvizsgálatot a területen. Ugyanis a „benyújtott dokumentáció nem tartalmazza a tevékenység során az egyes környezeti elemekre várhatóan gyakorolt hatások előzetes becslését, ennek hiányában nem állapítható meg, hogy a tervezett tevékenység megvalósításából származik-e jelentős környezeti hatás, így a dokumentáció alapján az előzetes vizsgálat nem folytatható le” – olvasható a zöldhatóság határozatában.

Megkeresték Kenesét?

Ilyen hatástanulmány kötelező a 20 férőhelyes vagy annál nagyobb kikötők esetében. Az akarattyai kikötő építését már 2017-ben az ombudsman is kifogásolta, egy 60 oldalas tanulmányban osztotta meg jogi és környezeti aggályait, megjelölve, hogy mi lenne a jogszerű eljárása.

Balatonakarattyai strand, de hivatalosan kenesei tulajdon

Balatonakarattyai strand, de hivatalosan kenesei tulajdon

Fotó: A szerző felvétele

Az már csak hab a tortán, hogy a vizsgálati eljárást illetékét csak utóbb, hiánypótlási felszólításra fizette ki a kérelmező. De annak benyújtója, a TÉR-TEAM Kft.-nek meghatalmazása sem volt szabályszerű, mint ahogy a hatóságnak az eljárás lefolytatására benyújtott kérelem sem felelt meg a formai követelményeknek.

Tartalmi probléma is van – túl azon, amit a kormányhivatal megállapított –: mégpedig az, hogy a szóban forgó területre még nem készült el a partvonal-szabályozási terv sem. Így azt sem lehet tudni, egyáltalán épülhet-e ott bármi a vízpartra. Erre egyébként maga a tervező hívta fel a figyelmet, ami fura, hiszen általában a meglévő jogszabályok alapján készül el egy terv. Még néhány érdekesség van a történetben. Mégpedig az, hogy a terület egy kis része Balatonkenese tulajdonában van, konkrétan a Bezerédj-strandra esik. Ám a tervben csak említés szintjén merül fel, hogy a tulajdoni viszonyt rendezni kellene. Kenese honlapján semmi nem utal arra, hogy megkereste volna az MNB valamilyen ajánlattal a várost.

Hibák, hiányosságok

Készül olyan terv is, amely alapján Balatonkenese kihagyható a projektből. Ez esetben viszont nem világos, melyik tervre szól az előzetes vizsgálati dokumentáció, ugyanis nem mindegy, hogy tíz méterrel idébb, vagy odébb épül egy kikötő a Balatonba. Egyáltalán, az sem világos még, hogy hol húzódik a két település határa. Nagy valószínűséggel az lesz a határ, amit a bíróság korábban, a települések szétválásakor már megállapított, de ezzel kapcsolatban Kenese felülvizsgálati kérelemmel élt. Így jogilag még nincs lezárva ez az ügy sem.

Kérdés, ha a beruházó magát az engedélyezési eljárás kezdeményezését ennyire lazán kezeli, akkor mennyire komoly a terv. Az eddigi fejlemények szerint a beruházók eddig elfelejtette befizetni az eljárás díját, más ingatlanára tervezett, és még azt sem lehet 100 százalékosan tudni, hogy melyik településre. Emellett nem vették figyelembe a három évvel ezelőtti ombdsmani jelentést, amin már egyszer már elbukott a kikötő terve. De átsiklott a felett, hogy már húsz férőhelyes kikötőtől kötelező a környezeti hatásvizsgálat. Márpedig itt egy kikötő épülne. Nem is kicsi.

A kikötő 150 méter mélyen nyúlna be a tóba, összesen negyven, 12 férőhelyes motoros kishajó, illetve 12 méter hosszússágú vitorlás befogadására lenne alkalmas. A végére egy közel 30 méter magas világítótornyot is építenének. Ami azért izgalmas, mert Akarattya egyetlen turisztikai látványossága a kilátás, méghozzá a tó szintje fölött 60 méterrel húzódó magaspartról, a Kisfaludy sétányról. Ebbe zavarna be a tervben „jel”-ként említett szimbólum, és világítótorony.

Balatonakarattyai utcakép, a felszínen minden csendes

Balatonakarattyai utcakép

Fotó: A szerző felvétele

A világítótorony benne van?

Ezen kívül még számos sebből vérzik a dokumentáció, amit bármely környezeti ügyekben kicsit is járatos olvasó is első olvasásra kiszúr. Kiszúrták a helyi lakók, nyaralók is, akik próbálják értelmezni a terveket és demokratikusan szondázzák a helyi közvéleményt, hogy mi a véleményük a kikötő létesítéséről.

A helyi vitorlásokat egyébként nem érinti a történet, az adófizetők pénzén épülő objektumot kizárólag az oktatási központ látogatói használhatnák. A hajóméretből nagyjából lehet következtetni arra, hogy az MNB nem bíz semmit a véletlenre: a jachtokon érkező vendégek fogadására is felkészül az oktatási és konferencia központ. Az objektum költséget 468-636 millió közé lőtték be. Az nem derül ki a dokumentációból, hogy ebben a világítótorony is benne van-e.

(Címlapfotónkon: balatoni hajókikötő, még nem Akarattyán, hanem Badacsonyban. A felvételt Bod Tamás készítette.)

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált.