Balatonakarattyai MNB-hajókikötő: a komolytalansággal határos előkészítő munka

  • Kupi Györgyi
  • 2020. szeptember 22.

Kis-Magyarország

Egyelőre megakasztotta a balatonakarattyai kishajó-kikötő létesítését a zöldhatóság. Környezetvédelmi hatásvizsgálatot kell készíttetnie a beruházónak, az MNB cégének, az Optimum-Gammának. Ám a projekt hibákkal és hiányosságokkal teli.

Az MNB tulajdonában álló Optimum-Gamma Ingatlanbefektetési Kft. egy negyven férőhelyes kishajó kikötőt tervez megépíteni Balatonkenese és Balatonakarattya határán, az MNB most épülő oktatási- és konferenciaközpontja elé. (Balatonakarattya polgármestere Matolcsy Gyöngyi, az MNB-elnök volt felesége.) Ezzel a témával néhány héttel ezelőtt érintőlegesen már foglalkoztunk.

A zöldhatósághoz a beruházó az előzetes vizsgálati dokumentációt augusztus végén adta be, szeptember 10-én viszont már meg is született a Veszprém Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályának eljárást megszüntető határozata. Ez ellen a bíróságon lehet fellebbezni.

Ez nem azt jelenti, hogy soha nem épülhet kikötő Akarattyán, csak azt, hogy a hatóság előírta, a beruházó végezzen környezeti hatásvizsgálatot a területen. Ugyanis a „benyújtott dokumentáció nem tartalmazza a tevékenység során az egyes környezeti elemekre várhatóan gyakorolt hatások előzetes becslését, ennek hiányában nem állapítható meg, hogy a tervezett tevékenység megvalósításából származik-e jelentős környezeti hatás, így a dokumentáció alapján az előzetes vizsgálat nem folytatható le” – olvasható a zöldhatóság határozatában.

Megkeresték Kenesét?

Ilyen hatástanulmány kötelező a 20 férőhelyes vagy annál nagyobb kikötők esetében. Az akarattyai kikötő építését már 2017-ben az ombudsman is kifogásolta, egy 60 oldalas tanulmányban osztotta meg jogi és környezeti aggályait, megjelölve, hogy mi lenne a jogszerű eljárása.

Balatonakarattyai strand, de hivatalosan kenesei tulajdon

Balatonakarattyai strand, de hivatalosan kenesei tulajdon

Fotó: A szerző felvétele

Az már csak hab a tortán, hogy a vizsgálati eljárást illetékét csak utóbb, hiánypótlási felszólításra fizette ki a kérelmező. De annak benyújtója, a TÉR-TEAM Kft.-nek meghatalmazása sem volt szabályszerű, mint ahogy a hatóságnak az eljárás lefolytatására benyújtott kérelem sem felelt meg a formai követelményeknek.

Tartalmi probléma is van – túl azon, amit a kormányhivatal megállapított –: mégpedig az, hogy a szóban forgó területre még nem készült el a partvonal-szabályozási terv sem. Így azt sem lehet tudni, egyáltalán épülhet-e ott bármi a vízpartra. Erre egyébként maga a tervező hívta fel a figyelmet, ami fura, hiszen általában a meglévő jogszabályok alapján készül el egy terv. Még néhány érdekesség van a történetben. Mégpedig az, hogy a terület egy kis része Balatonkenese tulajdonában van, konkrétan a Bezerédj-strandra esik. Ám a tervben csak említés szintjén merül fel, hogy a tulajdoni viszonyt rendezni kellene. Kenese honlapján semmi nem utal arra, hogy megkereste volna az MNB valamilyen ajánlattal a várost.

Hibák, hiányosságok

Készül olyan terv is, amely alapján Balatonkenese kihagyható a projektből. Ez esetben viszont nem világos, melyik tervre szól az előzetes vizsgálati dokumentáció, ugyanis nem mindegy, hogy tíz méterrel idébb, vagy odébb épül egy kikötő a Balatonba. Egyáltalán, az sem világos még, hogy hol húzódik a két település határa. Nagy valószínűséggel az lesz a határ, amit a bíróság korábban, a települések szétválásakor már megállapított, de ezzel kapcsolatban Kenese felülvizsgálati kérelemmel élt. Így jogilag még nincs lezárva ez az ügy sem.

Kérdés, ha a beruházó magát az engedélyezési eljárás kezdeményezését ennyire lazán kezeli, akkor mennyire komoly a terv. Az eddigi fejlemények szerint a beruházók eddig elfelejtette befizetni az eljárás díját, más ingatlanára tervezett, és még azt sem lehet 100 százalékosan tudni, hogy melyik településre. Emellett nem vették figyelembe a három évvel ezelőtti ombdsmani jelentést, amin már egyszer már elbukott a kikötő terve. De átsiklott a felett, hogy már húsz férőhelyes kikötőtől kötelező a környezeti hatásvizsgálat. Márpedig itt egy kikötő épülne. Nem is kicsi.

A kikötő 150 méter mélyen nyúlna be a tóba, összesen negyven, 12 férőhelyes motoros kishajó, illetve 12 méter hosszússágú vitorlás befogadására lenne alkalmas. A végére egy közel 30 méter magas világítótornyot is építenének. Ami azért izgalmas, mert Akarattya egyetlen turisztikai látványossága a kilátás, méghozzá a tó szintje fölött 60 méterrel húzódó magaspartról, a Kisfaludy sétányról. Ebbe zavarna be a tervben „jel”-ként említett szimbólum, és világítótorony.

Balatonakarattyai utcakép, a felszínen minden csendes

Balatonakarattyai utcakép

Fotó: A szerző felvétele

A világítótorony benne van?

Ezen kívül még számos sebből vérzik a dokumentáció, amit bármely környezeti ügyekben kicsit is járatos olvasó is első olvasásra kiszúr. Kiszúrták a helyi lakók, nyaralók is, akik próbálják értelmezni a terveket és demokratikusan szondázzák a helyi közvéleményt, hogy mi a véleményük a kikötő létesítéséről.

A helyi vitorlásokat egyébként nem érinti a történet, az adófizetők pénzén épülő objektumot kizárólag az oktatási központ látogatói használhatnák. A hajóméretből nagyjából lehet következtetni arra, hogy az MNB nem bíz semmit a véletlenre: a jachtokon érkező vendégek fogadására is felkészül az oktatási és konferencia központ. Az objektum költséget 468-636 millió közé lőtték be. Az nem derül ki a dokumentációból, hogy ebben a világítótorony is benne van-e.

(Címlapfotónkon: balatoni hajókikötő, még nem Akarattyán, hanem Badacsonyban. A felvételt Bod Tamás készítette.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.