Cári különvonat hozta a koporsóját a határig, onnan marhavagon - a zalai Zichy-kúria és névadójának története

Kis-Magyarország

Zala 220 lakosú Somogy megyei község. Nincs boltja, kocsmája, viszont ott áll és látogatható Zichy Mihály (1827–1906) festőművész kúriája, amelyet szabadelvű világpolgár gazdája és a hagyatékot gondozó emberek miatt is érdemes megnézni.

Ha 1880 rekkenő nyarán ismerősként látogattuk volna meg a zalai Zichy-kúriát, valahol a hatalmas gesztenyefák alatt, a kerti asztalhoz pincehideg málnaszörpöt hoztak volna, kapros aludttejet, almaecetes vizet, kompótlét vagy szikvizes fröccsöt, ahogy az a környéken szokás. Jókai Mórt és lányát is ilyesmivel kínálhatták első körben, amikor átlátogattak Füredről a Tab melletti Zala községbe a világhíres festőhöz vizitába, és megnézni Párizsban betiltott képét.

Viszontagságos út volt, Jókai szerint „Somogy vármegye tabi járását illeti meg az elsőbbség – a rossz utak tekintetében. Ilyen utak még Boszniában sem lehetnek. Siófoktól Zala helységéig az egész út a lehetetlenségek meglepő változatossága.” Gödrök, kátyúk, vízmosások, görgeteg kövek. És lassú posta. Az expressz levél, amelyben három nappal korábban feladván érkezésüket tudatták, három órával érkezésük után érkezett meg. Erről a látogatásról írt Jókai a fellelt szakirodalom szerint 1880. október 19-én A Hon hasábjain. Ott azonban hiába kerestük az idézett cikket, mert az valójában szeptember 21-én jelent meg, az októberi helyesbítés volt, mert a nagy Jókai is tévedett néha, ez esetben nem kicsit. A többszörösen átvett téves hivatkozás okozott némi galibát.

Zalára ma is rossz utakon lehet eljutni, személyautóval csak egyfelől. A falutáblánál megállunk fotózni, a villanyvezeték és az út adja a perspektívavonalakat, az enyészpont valahol ott van, ahol a Zichy Emlékház. Itt született 1827. október 27-én Zichy Mihály szabadgondolkodó világpolgár, négy Romanov cár udvari festője, a Faust, Az ember tragédiája és Arany János balladáinak illusztrátora, a grúzok ünnepelt művésze, satöbbi, satöbbi.

 
Fotó: A szerző felvétele 
 

Hatalmas gesztenyefák alatt parkolunk, óvatosan csukjuk be a kocsiajtót, akkora a csend. A hárs- és szénaillatot vágni lehetne, a lombkorona zöld, a flóra többi része ég a napmelegtől. Gyöngykavics csikorog a lábunk alatt a kúria kapuján belül, a bejárat felé menet, és hálát adunk a műemlékvédelemnek, hogy volt ízlésük ezt nem letérköveztetni, ja, és ez a politikának sem volt vidékfejlesztési prioritás. Arra gondolunk, vajon hol lehetett anno az a frissítőkkel tálalt kerti asztal. 

A ház az 1790-es évek végén kezdett épülni, egyszerű tömbje 1820 körül alakult ki, majd 1880-ra már készen volt az üvegház helyén a műterem, amelybe Zichy Mihály haza akart költözni. De történelmileg, ideológiailag és állásügyileg úgy alakult, hogy újra útra kelt és élve már vissza sem tért.

 
Fotó: A szerző felvétele 
 

Belépünk a házba, köszönünk, és nem tudjuk, hogy a barátságos, szépkorú hölgy személyében kivel van dolgunk, csak akkor jövünk rá, amikor később a szakirodalmat tanulmányozzuk, de akkor fröccsvörösre pirulva restelkedünk, hogy előbb mentünk, mint olvastunk. De erről később. Kísérőnk kísér és magyaráz. Az első teremben Káin és Ábel, az Auto da fé, képek a bécsi és párizsi időszakból. A második teremben fotók és egyéb dokumentumok. A Párizsi Magyar Egylet 1876-os mérlege, amely szerint Zichy Mihály 400, Munkácsy 100 franc-t adományozott. A gyászjelentése, hogy Szentpéterváron fogják eltemetni, és a fotó, hogy a Műcsarnokban ravatalozták. De ott még nem tartunk.

A következő családi szobában ülhetett Zichy Mihály kisfiúként néhányszor, mielőtt elutazott Bonyhádra, nagynénjéékhez a Perczel-kúriába (ahol a zene és a rajz megragadta), tízévesen, mielőtt elment a veszprémi piaristákhoz tanulni, és akkor is, amikor kicsapták és át kellett iratkoznia a pesti piaristákhoz. Itt pirongathatta bátyja, Antal, a családfő, hogy mi lesz belőle, ha nem viselkedik rendesen. Mert édesanyjuk Mihályt is (jól) kereső jurátusnak szánta. Itt ülhetett akkor is, miután pesti joghallgatóként diáktársaival merényletet terveztek Metternich herceg ellen, de a megvalósításig nem jutottak el. Családja átíratta a bécsi jogi karra, de Bécsben is keresett magának festőmestert. Azért nem tartozott az 1848-as forradalmi ifjak közé, mert akkor ő már a cár birodalmában volt. Mestere, Ferdinand Georg Waldmüller őt ajánlotta maga helyett, amikor Miklós cár sógornője, Helena nagyhercegnő rajztanárt keresett a lányának, Katalinnak. A forradalom leverése után felmondott a cári családnál, de mivel el kellett tartania magát (Bécs óta nem fogadott el otthonról pénzt), fotóretusőrnek állt. Mindezt és a további cári szolgálat miértjét és mikéntjét, plusz a politikai fel- és alhangokat leírták szépen az életrajzok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.