Cári különvonat hozta a koporsóját a határig, onnan marhavagon - a zalai Zichy-kúria és névadójának története

Kis-Magyarország

Zala 220 lakosú Somogy megyei község. Nincs boltja, kocsmája, viszont ott áll és látogatható Zichy Mihály (1827–1906) festőművész kúriája, amelyet szabadelvű világpolgár gazdája és a hagyatékot gondozó emberek miatt is érdemes megnézni.

Ha 1880 rekkenő nyarán ismerősként látogattuk volna meg a zalai Zichy-kúriát, valahol a hatalmas gesztenyefák alatt, a kerti asztalhoz pincehideg málnaszörpöt hoztak volna, kapros aludttejet, almaecetes vizet, kompótlét vagy szikvizes fröccsöt, ahogy az a környéken szokás. Jókai Mórt és lányát is ilyesmivel kínálhatták első körben, amikor átlátogattak Füredről a Tab melletti Zala községbe a világhíres festőhöz vizitába, és megnézni Párizsban betiltott képét.

Viszontagságos út volt, Jókai szerint „Somogy vármegye tabi járását illeti meg az elsőbbség – a rossz utak tekintetében. Ilyen utak még Boszniában sem lehetnek. Siófoktól Zala helységéig az egész út a lehetetlenségek meglepő változatossága.” Gödrök, kátyúk, vízmosások, görgeteg kövek. És lassú posta. Az expressz levél, amelyben három nappal korábban feladván érkezésüket tudatták, három órával érkezésük után érkezett meg. Erről a látogatásról írt Jókai a fellelt szakirodalom szerint 1880. október 19-én A Hon hasábjain. Ott azonban hiába kerestük az idézett cikket, mert az valójában szeptember 21-én jelent meg, az októberi helyesbítés volt, mert a nagy Jókai is tévedett néha, ez esetben nem kicsit. A többszörösen átvett téves hivatkozás okozott némi galibát.

Zalára ma is rossz utakon lehet eljutni, személyautóval csak egyfelől. A falutáblánál megállunk fotózni, a villanyvezeték és az út adja a perspektívavonalakat, az enyészpont valahol ott van, ahol a Zichy Emlékház. Itt született 1827. október 27-én Zichy Mihály szabadgondolkodó világpolgár, négy Romanov cár udvari festője, a Faust, Az ember tragédiája és Arany János balladáinak illusztrátora, a grúzok ünnepelt művésze, satöbbi, satöbbi.

 
Fotó: A szerző felvétele 
 

Hatalmas gesztenyefák alatt parkolunk, óvatosan csukjuk be a kocsiajtót, akkora a csend. A hárs- és szénaillatot vágni lehetne, a lombkorona zöld, a flóra többi része ég a napmelegtől. Gyöngykavics csikorog a lábunk alatt a kúria kapuján belül, a bejárat felé menet, és hálát adunk a műemlékvédelemnek, hogy volt ízlésük ezt nem letérköveztetni, ja, és ez a politikának sem volt vidékfejlesztési prioritás. Arra gondolunk, vajon hol lehetett anno az a frissítőkkel tálalt kerti asztal. 

A ház az 1790-es évek végén kezdett épülni, egyszerű tömbje 1820 körül alakult ki, majd 1880-ra már készen volt az üvegház helyén a műterem, amelybe Zichy Mihály haza akart költözni. De történelmileg, ideológiailag és állásügyileg úgy alakult, hogy újra útra kelt és élve már vissza sem tért.

 
Fotó: A szerző felvétele 
 

Belépünk a házba, köszönünk, és nem tudjuk, hogy a barátságos, szépkorú hölgy személyében kivel van dolgunk, csak akkor jövünk rá, amikor később a szakirodalmat tanulmányozzuk, de akkor fröccsvörösre pirulva restelkedünk, hogy előbb mentünk, mint olvastunk. De erről később. Kísérőnk kísér és magyaráz. Az első teremben Káin és Ábel, az Auto da fé, képek a bécsi és párizsi időszakból. A második teremben fotók és egyéb dokumentumok. A Párizsi Magyar Egylet 1876-os mérlege, amely szerint Zichy Mihály 400, Munkácsy 100 franc-t adományozott. A gyászjelentése, hogy Szentpéterváron fogják eltemetni, és a fotó, hogy a Műcsarnokban ravatalozták. De ott még nem tartunk.

A következő családi szobában ülhetett Zichy Mihály kisfiúként néhányszor, mielőtt elutazott Bonyhádra, nagynénjéékhez a Perczel-kúriába (ahol a zene és a rajz megragadta), tízévesen, mielőtt elment a veszprémi piaristákhoz tanulni, és akkor is, amikor kicsapták és át kellett iratkoznia a pesti piaristákhoz. Itt pirongathatta bátyja, Antal, a családfő, hogy mi lesz belőle, ha nem viselkedik rendesen. Mert édesanyjuk Mihályt is (jól) kereső jurátusnak szánta. Itt ülhetett akkor is, miután pesti joghallgatóként diáktársaival merényletet terveztek Metternich herceg ellen, de a megvalósításig nem jutottak el. Családja átíratta a bécsi jogi karra, de Bécsben is keresett magának festőmestert. Azért nem tartozott az 1848-as forradalmi ifjak közé, mert akkor ő már a cár birodalmában volt. Mestere, Ferdinand Georg Waldmüller őt ajánlotta maga helyett, amikor Miklós cár sógornője, Helena nagyhercegnő rajztanárt keresett a lányának, Katalinnak. A forradalom leverése után felmondott a cári családnál, de mivel el kellett tartania magát (Bécs óta nem fogadott el otthonról pénzt), fotóretusőrnek állt. Mindezt és a további cári szolgálat miértjét és mikéntjét, plusz a politikai fel- és alhangokat leírták szépen az életrajzok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”