Csak szemfényvesztés a szemétszállítási díj csökkentése

  • Kovács István
  • 2013. május 16.

Kis-Magyarország

A törvényben előírt 4,2 százalékhoz képest idén országszerte több településen is jelentősen emelkedtek a szemétszállítási díjak. A Fidesz ezzel szemben azt ígéri, hogy júliustól nemcsak visszaáll a tavalyi szintre, hanem még ahhoz képest is csökken tíz százalékkal a kukadíj. A szolgáltatók szerint ennek súlyos ára lesz.

„Júliustól tíz százalékkal csökken a szemétszállítás díja” – a Fidesz pár héttel ezelőtti bejelentése ugyan jól csenghet a rezsicsökkentéstől belelkesült állampolgárok fülében, de a szolgáltatóknak komoly gondot okozhat a módosítás. A tavaly kezdeményezett, a hulladékgazdálkodás folyamatát átstrukturáló törvény elfogadása után ugyanis több vidéki településen is jelentősen emelkedtek a szemétszállítási díjak. Az általunk megkérdezett szolgáltatók ugyanakkor állítják: közel sem jó kedvükből tettek így. (A módosítás lényege, hogy 2014. január 1-jétől a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás állami irányítás alá kerül, és csak olyan cég végezheti majd, amely legalább 51 százalékban állami vagy önkormányzati tulajdonban van. A törvényt többen bírálták, mivel jelenleg Magyarországon több hulladékszállító cég külföldi többségű. – A szerk.) Az emelés ráadásul annak ellenére történt, hogy még februárban jelent meg az a rendelet, mely szerint „a közszolgáltatók a 2012. december 31-én alkalmazott bruttó díjhoz képest legfeljebb 4,2 százalékkal megemelt mértékű díjat alkalmazhatnak”.

false

Fotó: A szerző felvétele

Ennek ellenére nem egy olyan hulladékgazdálkodó cég akad, amely 20 százalékkal drágábban szolgáltat, és van olyan terület is, ahol megduplázódott a szemétszállítás díja. Sőt, olyan megye is van, ahol már ki is mondták az emelés törvénytelen voltát, máshol azonban úgy alakították az ármódosítást, hogy az ne minősüljön emelésnek – legalábbis a szolgáltató értelmezésében.    

Emeltek, de mégsem
Miskolcon jelentős indulatokat gerjesztett, amikor az év elején az AVE Miskolc Kft. közel 20 százalékkal emelte meg a szemétdíjat: a drágulás miatt 23 társasház és lakásszövetkezet is tiltakozott a polgármesternek írt petíciójában, az ellenzéki képviselők közül Simon Gábor, az MSZP városi elnöke pedig felszólította Kriza Ákos polgármestert, hogy „érvényesítse” tulajdonosi befolyását a cégben – az AVE Miskolc Kft. az AVE Magyarország Kft. 55 százalékos és Miskolc város 45 százalékos tulajdonában van –, illetve vegyék fontolóra a szolgáltatói szerződés felbontását.

A díjemeléssel kapcsolatos megkeresésünkre az osztrák többségi tulajdonú cégtől azonban a következő, némileg meglepő választ kaptuk: „Valójában jogilag Miskolcon nem emeltünk díjat (sic!), hanem mivel lejárt az előző tízéves szerződésünk, és szeptemberben új tendert írt ki Miskolc a konzorciumhoz tartozó 37 településsel együtt, erre a tenderre már az idei évre várható költségek figyelembevételével pályáztunk. Ezért a megajánlott díjaink 18 százalékkal magasabbak voltak a tavalyinál. Ezzel a díjjal hirdették ki nyertesnek az AVE-t 2012. december elején, a szerződést 2012. december 18-án írtuk alá. Az időközben (2012. november 29-én) elfogadott hulladéktörvényt így már nem tudtuk figyelembe venni. A törvényben meghatározott 2013. évre alkalmazható 4,2 százalékos emelési lehetőséggel viszont (sic!) nem éltünk.”

false

 

Fotó: MTI

A cég ugyanakkor megjegyzi: az éves díj kukánként Miskolcon átlagosan 19 ezer forint alatt van, miközben Budapesten már 35 ezer 150 forint plusz áfát kell fizetni. Azt ugyanakkor elismerik, hogy az emelésben közrejátszottak az új hulladéktörvényben beiktatott elemek is: olyan új közterhek, mint a hulladéklerakási járulék (3000 forint/tonna), vagy a felügyeleti díj (100 forint/fő – ezt mostantól az Energiahivatal felügyelete miatt kell fizetni) kigazdálkodása. Borsod megyében egyébként még Sárospatakon is több mint tízszázalékos emelést hajtott végre a Zempléni Hulladékkezelési Közszolgáltató.

Mert rengeteg a tartozás
Debrecenben közel húszszázalékos áremelés történt. (A városi társaságnak két tulajdonosa van: 49 százalékban a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. és 51 százalékban az A.S.A.+AVE Környezetvédelmi Holding Kft.) Juhász Judit PR-vezető arról tájékoztatta a magyarnarancs.hu-t, hogy Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata és az A.K.S.D. Városgazdálkodási Kft. közötti közszolgáltatási szerződés 2012. december 31-jén lejárt. A tavaly év végéig érvényben lévő hulladékgazdálkodási törvény értelmében – amennyiben egy önkormányzat nem bízza 100 százalékban saját tulajdonú cégre a közszolgáltatást – közbeszerzés útján választhat közszolgáltatót a város. 2012. november 9-én jelent meg a közbeszerzési kiírás: ezt a pályázatot nyerte el a társaságuk az ott megadott árral. A szerződést 2012. december 19-én kötötték meg, miközben az új hulladéktörvény 2013. január 1-jén lépett életbe. (Magyarán nem tudták figyelembe venni azt – a szerk.) Az ellenzék részéről Szathmári Károly debreceni MSZP-elnök kritizálta az áremelést, mert az „ellentétes a hulladékgazdálkodási törvényben maximált 4,2 százalékkal”.

Az A.K.S.D. – Juhász Judit nyilatkozata szerint – jelenleg 423 millió forint kintlévőség behajtásán dolgozik, amit cégek és magánszemélyek halmoztak fel. Az emelés tehát emiatt is indokolt volt.

Van, ahol dupláztak
A dunaújvárosi Dunanett Kft. szolgáltatási területén nagy volt a felháborodás, amikor januárban a korábbiakhoz képest dupla díjakról érkeztek a számlák. Azért, mert a cég megduplázta a szállítások számát. Az egyik érintett település, Dunavecse polgármestere lapunknak elmondta: korábban heti szállítást végzett a vállalat, és vonalkóddal jelölték meg azokat az edényeket, amelyeket ürítettek, így az elszállított mennyiség után kellett fizetni az ügyfeleknek. Ezután döntött úgy a szállító, hogy akár van szemét, akár nincs, fizetni kell a heti szállítás díját. Vörös Sándor most már azt várja, hogy a falu lakóinak a napokban postázzák a tavalyi árat az ominózus 4,2 százalékkal megemelt számlákat, és a kedélyek is megnyugszanak. Kerestük a céget telefonon, illetve elektronikus úton is, de kérdéseinkre nem kaptunk választ. A távirati iroda március végén arról írt, hogy fogyasztói bejelentések alapján a Fejér Megyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelősége közigazgatási eljárást indított a Dunanett Kft.-vel szemben a „több szempontból kifogásolható szolgáltatói magatartás és a hulladékszállítási díjak drasztikus emelése miatt”.



Jelentős emelések korántsem csak az említett településeken történtek: értesüléseink szerint Heves megyében közel 70 településen növelték a lehetséges 4,2 százalékon túl a szemétszállítási díjat, míg például Jászapátin 34 százalékkal emelték meg a díjakat, Tatabányán pedig egy Facebookra feltöltött csekkből az derül ki, hogy – amint a megosztó írta – a „befizetendő összeg negyedévenként 4766 Ft VOLT, ezt az AVE minden bejelentés nélkül felemelte 5384 Ft-ra, ami, ha jól számolok, 12,96 százalékos áremelkedést takar. Amennyiben júliustól a jelenlegi díjból engednek 10 százalékot, az 4846 Ft lesz, ami még magasabb is pár forinttal az eddigi díjnál.” A megyei kormányhivatal szerint Kaposváron és Siófokon is szabálytalanul emelték az előírt többszörösére a szemétdíjat a szolgáltatók.  

Csökkenni fog a színvonal
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében szintén több helyen az előírtnál magasabb volt az emelés. A július elsejétől érvényes tízszázalékos csökkentésről – amely alapjául az emelés előtti, még tavaly áprilisi tarifát veszik majd figyelembe – Éberhardt Gábor, az Észak-alföldi Környezetgazdálkodási Kft. ügyvezető igazgatója úgy nyilatkozott a Szabolcs Megyei Online-on: a kötelező árcsökkentést kénytelenek lesznek végrehajtani, „kerül, amibe kerül”. Hozzátette: „Az előírt díjmérséklést csak racionalizálással tudjuk kigazdálkodni: spórolnunk kell majd az üzemanyag-költségeken, a munkabéreken, ez vélhetően a szolgáltatás színvonalára is rá fogja nyomni a bélyegét. (…) A kiadásaink nagyok, a forrásaink végesek, a tartalékok felélésével kevesebb pénzt tudunk majd fordítani fejlesztésekre, karbantartásra, illetve az amortizációs kiadásokra is.”

Ezek a megállapítások – amint több, neve elhallgatását kérő vállalati szakember is megerősítette lapunknak – minden szemétszállító cégre könnyen érvényesek lesznek majd.

Van megoldás, de nem ez
false

„Mostantól csak önkormányzati többségi tulajdonú cégek szolgáltathatnak. Sorra buknak be a közszolgáltatók, sok településen ötlet sincs, hogy ki legyen ezután a szemétszállító. Van olyan hely, ahol kulturáltan megvették a tulajdonrészt, ami a többséghez kell, nyilván hitelből, amit az állam majd átvállal... Van olyan szolgáltató, amely kivonult az országból. Lesz olyan hely, ahol alapítani fognak egy 3 milliós kft.-t, amely a közszolgáltató lesz, és amely alvállalkozóként bevonja majd a régit. Ettől vajon alacsonyabb lesz a díj? Vagy maga ruház be kukákba, kukásautókba és egyéb eszközökbe, ami megint csak nem a díjcsökkentés irányába hat” – írja a PM-s Szilágyi László blogján a szemétszállítás jogi környezetének átalakításával kapcsolatban.
A politikus úgy véli: az új szabályozással a kormány egy, „ha nem is tökéletesen, de működő rendszert nullázott le, (…) amikor hatalmi szóval csökkenti a díjat. És mivel ezt a lakosságra nem lehet áthárítani, az egészet a vadiúj önkormányzati cégek fogják lenyelni. És 2014-től csak közhasznú cégek szolgáltathatnak. Majd ezek a cégek állnak sorban a bankoknál hitelért. De nem fognak kapni.”
Szilágyi szerint ezzel szemben a következőt kellene tenni: „Ha végre megmérnék, hogy hány kilogramm szemét hagyja el a háztartásunkat, akkor valóban csökkenne a díj. Illetve rendes háztartásokban csökkenne, a többiben nőne. Az arányos és differenciált díj elősegítené a szelektálást, a komposztálást és az átgondolt vásárlást, így csökkentené a vegyes hulladék mennyiségét. Ilyen módon drasztikusan csökkenne a környezettudatos háztartások díja. Ez boldogabb országokban már régóta működik, a szakirodalom úgy hívja, hogy pay-as-you-throw díjszabás.”

Figyelmébe ajánljuk

Kihívója akadt Gyurcsány Ferencnek

  • narancs.hu

„Lehet Ferivel menni a Minecraftba építgetni, meg lehet jönni feltámasztani a baloldalt” – fogalmazott a 30 éves Abd El Rahim Ali, aki a párt elnöke lenne.