Győr

Felbukkant a bástya

  • Matkovich Ilona
  • 2012. november 12.

Kis-Magyarország

Akár fordulatot is hozhat a Dunakapu téren épülő mélygarázsnál a nemrég feltárt bástyamaradvány. A helyi városvédők aggódnak, hogy az építkezés nem veszi ezt figyelembe. Egy évvel ezelőtt a KÖH még segíthetett volna, ma már nincs meg a jogköre hozzá.

Újabb műemléki romokra bukkantak a győri mélygarázs területén, ez pedig új helyzet elé állíthatja az építkezést (a projektről részletesen itt olvashat). A tavaly feltárt ágyúlejárón és várfalakon kívül – egyéb épületmaradványok mellett – ősszel megtalálták az egykori Dunakapu-bástya belső részeit ágyútermekkel, ágyúpaddal.

A bástya maradványa


A bástya maradványa

Az építkezést alapvetően ellenző Arrabona Városvédő Egyesület szerint a 16. századi várbástya feltárásával döntő fordulat állt be, hiszen a kormányhivatal által korábban jóváhagyott mélygarázstervek csupán a 2011-es feltárás reneszánsz kori eredményeit vették alapul, ezért most módosításra lenne szükség. Nyílt levelükben ezt írták: „A garázs nem lesz körüljárható a 2011 után feltárt reneszánsz várfal miatt, a fele zsákutca marad. Ez sem tűzvédelmileg, sem környezetvédelmileg nem tartható, ezért várhatóan rombolni kell, vagy a fenti tények miatt a garázs fele nem építhető meg törvénytisztelő módon.”

Madártávalatból az építkezés


Az építkezés madártávlatból

A kulcsfogalom ez esetben a körüljárhatóság. Az egyesülettől azt is megtudtuk, miért: „Amikor engedélyeztették a terveket a mélygarázsra, akkor csak a 2011-es év ásatási eredményeit vették alapul. Akkor abban reménykedtek, hogy az ágyúlejárónak nincs folytatása, így kizárólag azt tervezték bemutatni, valamint az ahhoz csatlakozó körülbelül 30 méter hosszú várfalszakaszt. Ezen vártartozékok így a mélygarázs közepére kerültek volna, és az autók ezt meg tudták volna kerülni, magyarul közlekedési szempontból a garázs és vele az épületmaradványok is körbejárhatók lettek volna. Az idei ásatáskor az ágyúlejáró folytatásában megtalálták a Duna-bástya egyik lelkét, az ágyútermet és összes kiegészítőit, méghozzá rendkívüli épségben és terjedelemben. Ezzel bebizonyosodott, hogy a Duna-bástya és a hozzá kapcsolódó valamennyi várelem minden rombolás dacára épített egység, egyik fő értéke világviszonylatban is ez. Így viszont a garázs belső körútja immár nem körút, hanem fele zsákutca lett az előkerült ágyútermek miatt.” (A zsákszakasz azért problémás, mert csak tolatás vagy forgolódás után juthatnak ki a kocsik a belső közlekedőútra, ami tűz esetén nagy gond lehet.)

Az egyesület attól tart, hogy az építők „neki fognak esni a várfal azon csatlakozó szakaszának, amely egy 19. századi pusztítás révén valamivel sérültebb, és a bontás miatt alacsonyabb, mint a többi várelem. Ezzel a zsákszakasz megszűnik, de jelentős reneszánsz várfalszakasz bontása árán.” Az Arrabona az építkezés megkezdése helyett tervmódosítást sürget, továbbá javasolják azt is, hogy a tér teljes feltárása, építészeti bemutatása sem kerülne többe, viszont valódi kuriózuma lehetne Győr városának a turizmus mindig hangoztatott fellendítésére.

Az ügyben érdeklődtünk a városnál, ám Domanyik Eszter, a győri városháza szóvivője mindössze annyit közölt: készült a Belváros parkolására és közlekedésére vonatkozó fejlesztési koncepció, melynek szakmai javaslatai és a közlekedési szakemberek véleménye alapján dolgozik az önkormányzat. Arról, hogy az új feltárás mennyiben vagy egyáltalán módosít-e az építkezés tervén és ütemén, nem kaptunk konkrét információt.

In memoriam KÖH

Korábban a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) egy ilyen esetben meg is akaszthatta volna az építkezést, ám július elsejével elvették a hivatal építéshatósági jogkörét. A törvénymódosítást három kormánypárti polgármester, Borkai Zsolt győri, Habis László egri és Michl József tatai polgármester nyújtotta be. E három város bővelkedik műemlékekben, a KÖH pedig a műemlékek és régészeti lelőhelyek védelmét látta el az ingatlanfejlesztéseknél – akár az önkormányzatokkal szemben is. A műemlékvédelmi rendszer átszervezése után az építészeti és régészeti hatósági feladatokat, engedélyezéseket kiszervezték a járási kormányhivatalokhoz – ezzel tehát megszűnt a műemlékek független szakmai védelme. A győri önkormányzatnak is meggyűlt a baja korábban az örökségvédelmi hivatallal: a Széchenyi tér átalakítása után a KÖH 75 millió forint bírsággal sújtotta a várost a tavaly átadott főtér alatti régészeti leletek megrongálása és részleges megsemmisítése miatt.

Egy év múlva

A Dunakapu téri mélygarázs várhatóan 2013 decemberére készülhet el Győr belvárosában. A beruházók a győri önkormányzat és a 100 százalékban önkormányzati tulajdonú Győr Szol-Zrt. A közbeszerzési pályázaton egyedül pályázó Dunakapu Tér és Rakpart Konzorciumot hirdették ki győztesnek, amelynek tagja a Közgép Zrt., a Magyar Aszfalt Kft. és a West Hungaria Bau Kft. A cégek nettó 3,8 milliárd forintért vállalták a munkát.

Közgép: háromból kettő
A Dunakapu téri közbeszerzés az utóbbi években a harmadik olyan nagy pályázat Győrben, amelyen mindössze egy pályázó indult, aki győzött is. Három éve a Jedlik hidat és a kapcsolódó útépítéseket nyerte el így a Mahíd, a Strabag és a Közgép alkotta konzorcium, a fejlesztés 5,6 milliárd forintba került. Ugyancsak 2009-ben a Széchenyi tér 1,1 milliárdos felújítását a Penta Kft. és a West Hungaria Bau Kft. kapta meg egyedüli indulóként. Utóbbi cég emellett a Mobilist és a Révai parkolóházat építette a városban az elmúlt esztendőkben.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.