Kipusztultak a rákok a Sajóból, de a magyar szakaszon elvileg nincs gond

  • narancs.hu
  • 2022. május 17.

Kis-Magyarország

A szakemberek szerint a folyó hazai szakaszán a vízminőség megfelel a törvényben meghatározott határértékeknek, Szlovákiában azonban ökológiai katasztrófáról beszélnek.

A parlament keddi ülésén az LMP-s Keresztes László Lóránd napirend előtti felszólalásában jelezte, levélben kérte Orbán Viktor miniszterelnököt, hogy a kormány tegyen meg mindent a Sajó felső szakaszának immár közel három hónapja tartó szennyezése ellen – írja a hvg.hu.

A folyóba február vége óta ömlik vas-oxiddal szennyezett víz egy egykori szlovákiai vasércbányából Alsósajó (Nižná Slaná) közelében. A felszólalásra válaszoló Orbán Balázs államtitkár szerint Magyarországon nincs jele a szennyezésnek, de folyamatosan figyelik a folyó és az ivóvízbázisok vízminőségét.

A hvg.hu kérdésére az Országos Vízügyi Főigazgatóség (OVF) megerősítette az államtitkár szavait. A szakemberek szerint a szlovákiai szennyezést többszázszorosára hígítják a Sajóba még a magyar határ előtt betorkolló különböző egyéb vízfolyások, így a vízminőség megfelel a törvényben meghatározott határértékeknek,

mire Magyarországra érkezik a víz, határérték feletti szennyezés már nem mutatható ki.

A Sajó szlovákiai szakaszának szennyezése ugyanakkor súlyos pusztítást végez az élővilágban. A közfigyelmet először az ügyre irányító szlovákiai magyar politikus, Orosz Örs a hétvégén már ökológiai katasztrófáról írt Facebook-posztjában, amelyben elhullott folyami rákok képét is közzétette.

Az OVF szerint az illetékes Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság több hete folyamatosan figyeli a vízminőséget, amennyiben a szennyezés meghaladná a határértéket, és szükségessé válna, azonnal korlátoznák a folyó vizének ivó- és öntözővíz céljára történő használatát.

A vízügyesek egyelőre semmilyen szaghatást nem érzékeltek a hazai szakaszon és halpusztulást sem tapasztaltak. A folyamatos figyelőszolgálatot azonban kénytelenek fenntartani, mivel a szlovák környezetvédelmi felügyelet hiába rendelte el március közepén, hogy a bányát kezelő szlovák állami Ércbánya-vállalat egy héten belül találjon megoldást a szennyezés kiszűrésére, ez mégsem történt meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.