Ostorral írt történet: egymásnak feszültek a népművészek egy verseny eredménye miatt

Kis-Magyarország

Személyi ellentétekre is visszavezethető vita tört ki a Békés megyei népművészek körében. Pedig az alapkérdés annyi volna, ha egy országos népművészeti pályázaton 25 év a felső korhatár, akkor indulhat és nyerhet azon egy 27 éves fiatalember?

„Ma ellátogattam a XIII. Országos Gyermek- és Ifjúsági Népi Kézműves Pályázat Dél-alföldi kiállítását megnézni! Sajnos a volt tanítványom ostorát nem láthattam kiállítva, mert valahova elvitte. Láttam viszont egy másik ostort, amit Szűcs Attila készített. Megdöbbentett, hogyan tud egy 27 éves fiatalember ilyen szépen fonni, hiszen ha jól sejtem, ez lehet az ötödik vagy hatodik ostora. Azt tervezem, hogy a 2020-as ostorkészítő táborba meghívom, hogy mutassa meg, hogyan kell ilyen szépen leszabni az anyagok és megfonni egy ilyen 20 vagy 24 szálas ostorderekat” – ezt a bejegyzést olvastuk a Guzsalyas Facebook-oldalon, amelyet „Peti” névvel valószínűleg Szőke Péter Gyulán élő, ostorkészítéssel foglalkozó népművész tett még szeptember végén.

A fentebb említett pályázatot a Debreceni Művelődési Központ, a Népművészeti Egyesületek Szövetsége, a Hagyományok Háza írta ki, együttműködve a Kézműves Alapítvánnyal. Céljuk a népművészeti hagyományok megőrzése, a fiatalok alkotókészségének fejlesztése.

A vitában szereplő ostor

A vitában szereplő ostor

Fotó: Guzsalyas/Facebook.com

Túlkorosként győzött

A pályázatra hazai és határon túli, 25 évnél nem idősebb fiatalok, általános és középiskolai diákok alkotásait várták. A pályamunkák természetes anyagokból – textil, agyag, szalma, csuhé, vessző, gyöngy, fa, bőr, tojás – készített gyermekjátékok és használati tárgyak lehetnek.

Ehhez képest a Békés Megyei Népművészeti Egyesület tagja, Kurtics Attila bőrműves népi iparművész a 25 éves korhatár ellenére indította tanítványát, Szűcs Attilát, aki 27 éves. Első helyezést ért el a dél-alföldi regionális bemutatón, Békéscsabán, ehhez emléklapot is átvehetett. A díjazott ostorról és készítőjéről született a már idézett Fb-bejegyzés.

Megkérdeztük a Békés Megyei Népművészeti Egyesület vezetőjét, egyben a Népművészeti Egyesületek Szövetsége elnöke, Pál Miklósnét, hogy tisztességesnek találja-e Szűcs indítását, hiszen ez a 25 év alatti fiatal művészeknek akár hátrányt is jelenthet. Csakhogy Pálné magát a kérdésünket nevezte válaszában méltánytalannak. Bár arra nem tudott választ adni, hogy mi a méltánytalan, hiszen azt elismerte, a pályázat legfelső korhatárát túllépte Szűcs Attila.

Pál Miklósné méltánytalannak tartja a felvetést

Pál Miklósné méltánytalannak tartja a felvetést

Fotó: youtube.com

Ennek ellenére egy fiatal pályázó és mestere meghurcolásáról, egy remek kezdeményezés megkérdőjelezéséről, valamint a népi kézművesség nehéz helyzetéről, emberfeletti munkáról, és egy szerinte összeférhetetlen, sértett és áskálódó kézműves mesterről beszélt. Meg is nevezte, hogy szerinte Szőke Péterről van szó, akivel már a többiek szóba sem állnak.

Hiába keresnénk

Ennél többre azonban nem vállalkozott Pál Miklósné, aki jelezte, az ügyben nem kíván többet mondani. Elzárkózott a megszólalás lehetőségétől a Pál Miklósné által megnevezett és megszólított Szőke Péter is.

Annyit mondott mindössze, nincs benne sértettség és bosszúvágy, csupán nem szereti a tisztességtelen játékot. Ehhez még annyit tett hozzá, már korábban kilépett a Békés Megyei Népművészeti Egyesületből, önálló útra lépett és szeretne minél előrébb jutni a szakmában.

Szőke Péter: nem szereti  tisztességtelen játékot

Szőke Péter: nem szereti tisztességtelen játékot

Fotó: Guzsalyas/Facebook.com

A szeptemberi regionális megmérettetések és kiállítások után november 15-én az országos bemutatóra és értékelésre Debrecenben került sor. Ezen az eseményen azonban már hiába keresnénk a 27 éves Békés megyei alkotó ostorát, mert a 25 éves korhatárig tartó versenybe oda már nem nevezték be.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.