Korrupciókutatás: Komoly hiányosságok a vidéki önkormányzatok 71 százalékánál

Kis-Magyarország

Egy nyári tanulmány a hazai önkormányzatok átláthatóságát mérte fel. A helyzet több szempontból is egészen aggasztó, de akadnak, akik máris javítanának hibáikon.

Nyírlugos, Őriszentpéter, Pálháza és Túrkeve – ez a négy település ért el kereken 0 (sic!) pontot a Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) átláthatósági törvényeknek való megfelelést mérő indexén. Azaz ezek a települések gyakorlatilag semmilyen lényeges, a törvények által is megkövetelt információt nem tettek közzé önkormányzataik honlapján.

A CRCB 2013 után tavaly is elvégezte a magyar önkormányzatok honlapjainak tartalomelemzését, a kutatást lezáró tanulmányt júliusban jelentették meg. A CRCB munkatársai arra voltak kíváncsiak, az önkormányzatok mennyire tartják be az átláthatósági előírásokat, illetve honlapjaik mennyire segítik a lakosok közéleti tájékozódását.

Az összkép végül elég lesújtó lett.

Bár 2013-hoz képest a városok nyitottságindexe és a törvényi megfelelés mutatója is nőtt valamelyest, a haladás statisztikailag alig kimutatható. Az önkormányzatok képviselő-testületi üléseik napirendjének előzetes közzétételében teljesítenek a legrosszabbul, a vizsgálatba bevont 368 település csupán 29 százaléka tett eleget ennek a törvényi előírásnak. Azaz kicsit több mint az összes önkormányzat negyede.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

 

A zárkózottság látszata

Az átláthatósági szabályok megszegése nem csak az állampolgári aktivitásra hat negatívan, önmagában is rossz üzenet a lakosok, vállalkozások felé, ha egy önkormányzat még azt az adatmennyiséget sem teszi fel honlapjára, amit kötelező lenne. „Ha maguk a közintézmények sem tartják be a szabályokat, akkor hogyan várhatnak törvénytisztelő magatartást a cégektől és az állampolgároktól? Először az államnak kell betartania a saját törvényeit” – mondja Tóth István János, a CRCB igazgatója. (A vele készült korábbi interjúnkat itt olvashatja.)

A kutatók az összes budapesti kerületet, 23 megyei jogú várost és további 322 várost vontak be a mintába. Purczeld Eszter, a tanulmány egyik szerzője szerint nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy melyik településtípus önkormányzatai működnek átláthatóbban: egyes információkat inkább a fővárosi kerületek, másokat a kisebb városok tesznek közzé. „Az biztos, hogy 2013-hoz képest Budapest mutatta a legnagyobb fejlődést, volt olyan kerület, amelyik 0,6 pontot javított az indexünkön” – magyarázza Purczeld.

Jóllehet az átláthatóság hiányából nem lehet közvetlenül a korrupcióra következtetni, azért van összefüggés. „Egy nyitott önkormányzatnál nehezebb azoknak a helyzete, akik korrupt módon akarnak viselkedni, megnőnek a korrupció szervezési költségei” – véli Tóth. „Egy cégvezető nem meri olyan látványosan túlárazni a projektet, ha tudja, hogy a közbeszerzés eredménye az önkormányzat honlapján lesz kint, és nem egy harmadik emeleti, eldugott faliújságon. De talán az önkormányzati alkalmazottak is elgondolkodnak, hogy ne csinálja már az összes óvodafelújítást a Jóska vagy a Lőrinc.”

Miért épp az EU-s pénzek?

Tóth István János szerint a rossz átláthatósági adatok ellenére az önkormányzati projektek korrupciós kockázata összességében kisebb, mint az állami beruházásoké. Ez pedig azért van így, mert a vizsgálatok szerint minél nagyobb egy beruházás, annál magasabb a hozzá kapcsolódó korrupció veszélye. Valószínűleg csökkenti a korrupciós kockázatot, ha egy képviselő-testület politikai erőviszonyai viszonylag kiegyenlítettek, ha egy politikai erő sem tudja hosszú időre bebetonozni a többségét.

A magyarországi vizsgálatok egyébként rendre kimutatják, hogy az EU-s projektek korrupciós veszélyeztetettsége magasabb, mint a nem EU-s pénzekből megvalósulóké. Ezt különösen érdekessé teszi, hogy az uniós beszerzésekre szigorúbb előírások vonatkoznak, az ellenőrzésért külön intézményrendszer felel. Az EU-s projektek átláthatósága sem rossz, a CRCB tanulmánya szerint 2015-ben a budapesti kerületek 100 százaléka megfelelő információkat közölt honlapján az uniós pályázatokról.

Tóth szerint az „uniós hatást” az okozhatja, hogy ezek a projektek rendszerint olyan fejlesztéseket takarnak, amelyek nem feltétlenül szükségesek a település mindennapi életének fenntartásához. „Ha beázik az iskola teteje, és fel kell újítani szeptemberre, akkor nem éri meg megkockáztatni a korrupciót, mert a munka esetleg nem lesz kész, silány minőségű lesz, a szülők fellázadnak. Ellenben egy a település nevezetességeit bemutató kiállítóteremnél kevésbé kínos a csúszás, az ilyen fejlesztések költségkerete is nehezen meghatározható, annyi pénzt pakolhatnak bele, amennyit nem szégyellnek.”

Következmények nélkül

Tóth és Purczeld is hangsúlyozza, hogy a magyarországi törvényi szabályozás elég szigorú, a gond a törvények betartatásával van. Igaz, 2013-hoz képest negatívan értékelik azt a változást, hogy a közbeszerzések adatait már nem az egyes önkormányzati honlapokon, hanem egy központi adatbázisban kell közzétenni. „A lakosok számára ez nem kézenfekvő, ráadásul a kozbeszerzes.hu nem igazán felhasználóbarát, inkább a közbeszerzések résztvevőinek tájékoztatását szolgálja” – mondja Tóth.

A honlapokon közzétett adatokat a Közbeszerzési Hatóság és az Igazságügyi Minisztérium is vizsgálhatná, figyelmeztethetné a törvényszegő önkormányzatokat, és végső esetben büntethetne is. Ez azonban a jelek szerint elmarad. „Hiába derült ki már a 2013-as tanulmányunkból, hogy az önkormányzatok túlnyomó többsége törvényt sért, még most, utólag sem tették közzé az elmaradt információkat” – mondja Purczeld Eszter. „Független kutatóműhelyként nekünk kell felhívnunk az önkormányzatok figyelmét a jogsértésre, aztán vagy figyelembe veszik, amit írunk, vagy nem” – panaszolja Tóth István János.

Jó hír azonban, hogy a tanulmány megjelenése óta több önkormányzat kereste meg a CRCB-t. Információt, tanácsot kértek arról, hogyan tehetnék átláthatóbbá internetes felületeiket. A törvényeknek való teljes megfelelés sem lehetetlen vállalkozás, a 2015-ös listán Bábolna, Balatonfűzfő, Balmazújváros, Újbuda, Bük, Cegléd, Hévíz, Szentes és Kecel is maximális pontszámot kapott.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.