Méhkerék

Kövér: Bajnaiék költségvetése is hazugság volt

Kis-Magyarország

Immár nem Gyurcsány, hanem Bajnai volt a fő célpontja Kövér Lászlónak, ezúttal Méhkerék lakossági fórumán. A házelnök kijelentette, hogy Európa elfelejtett dolgozni, az egész napos iskola viszont zseniális találmány, mert orvosolhat „civilizációs” problémákat is.

Az Országgyűlés elnöke még nyáron elvállalta a méhkeréki Uborkafesztivál fővédnöki tisztét. Ekkor azonban nem tudott eljönni, ám most pótolta az elmaradt látogatását a román többségű településen. A helyiek sóval, kenyérrel és román tánccal várták őt. Kövér László az elmúlt két és fél év kormányzásával kapcsolatban tartózkodott az önkritikától. Előbb nagy hangsúllyal beszélt arról, hogy amikor 2010-ben átvették a kormányzást, a tervezett államháztartási hiányon túl még 500 milliárd forintos lyuk tátongott a magyar költségvetésben. Ezért szerette volna az új kormány az EU vezetőivel elfogadtatni a magasabb államháztartási hiányt. A házelnök szerint a Bajnai-kormány 2010-es költségvetése hazugság volt, és ehhez asszisztált az unió vezetése is, ezért kellett utóbb három százalékra leszorítani a hiányt. A házelnök nem rejtette véka alá, hogy nem szokványos gazdaságpolitikával – főként külön- és szektorális adókkal – szerinte sikerült három százalék alatt tartani a hiányt. Megjegyezte: háromezermilliárd forintot vettek ki azon cégek és bankok zsebéből, amelyek korábban mindig extraprofittal számolhattak. „Ezt nézhetjük úgy is, hogy ezt a pénzt nem vettük ki az adófizetők zsebéből” – fordította meg a látószöget Kövér.

Kövér beszél - a kép nem a helyszínen készült!


Kövér beszél – a kép nem a helyszínen készült!

Fotó: MTI

 

„Nem csökkentettük tovább a nyugdíjakat” – fűzte tovább a gondolatait, majd emlékeztetett, hogy ezt abban az összefüggésben érti, hogy a Bajnai vezette kabinet elvette az idősektől a 13. havi nyugdíjat. A házelnök Gyurcsány mellet most Bajnait is emlegette a korábbi, szerinte rossz IMF-megállapodás kapcsán. Azt a házelnök elismerte, hogy 2011-et a felkapaszkodás, míg 2012-őt a növekedés évének tervezték, de a világgazdasági válság  átírta a forgatókönyvet – így ha tévedtek, akkor mindenkivel együtt tették ezt.

A házelnök ezt követően történelmi és filozófiai eszmefuttatásba bocsátkozott. Megállapította, hogy a világot sújtó válság messze nemcsak pénzügyi és gazdasági, hanem erősen erkölcsi és civilizációs fogantatású is. A kimerült tartalékok kapcsán arra hívta fel a figyelmet: semmi nem folytatható úgy tovább, ahogy eddig volt. Továbbá azt fejtegette, hogy Európa elfelejtett dolgozni, a munkának itt nincs becsülete, a legtöbben pedig pénzügyi Barba-trükkökkel kísérleteztek – ez is a kudarc egyik oka. No és a demográfiai bomba, a dolgos szakmunkás kéz hiánya. Majd azt vizionálta, hogy nyugat-európai nagyvárosok belső kerületei rövid idő múlva muzulmán többségűek lesznek.

Kérdésre válaszolva az Országgyűlés elnöke „zseniális találmánynak” nevezte az egész napos iskolát, amely többfajta problémát, így „civilizációs hiányosságokat” is kezelni tud. Ehhez hozzátette, nem csak olvasni és írni kell tudni, de meg kell tanulni mosakodni, fogat mosni, köszönni és viselkedni is a fiataloknak.

Egy másik felvetésre válaszolva a közjogi méltóság megjegyezte: annál többre, mint amit Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter tett a magyar agráriumért, senki nem volt képes az elmúlt 22 évben. „És ezzel nem akarok egyetlen kisgazdát sem bírálni” – mondta Kövér, akit a Turi-Kovács-féle kisgazdák tiszteletbeli tagnak fogadtak néhány évvel ezelőtt.

Végül a román többségű Békés megyei község, Méhkerék lakóit megnyugtatva kijelentette: Magyarországon anyagi okokból nemzetiségi iskola nem lehetetlenülhet el. Ennek előzménye az, hogy a helyi képviselő-testület néhány nappal ezelőtt úgy döntött, hogy általános iskolájukat – a kormányzati szándékokkal szemben – nem adják állami kezelésbe, hanem megpróbálják saját kézben tartani.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.