Külföldön dolgoztak, most hazakényszerültek, mégis nyugodtabbak, mint sokmillió honfitársunk

  • Varga Domokos Péter
  • 2020. április 21.

Kis-Magyarország

Dóra recepciós egy Európa vizi folyóin közlekedő svájci üdülőhajón, András kamionsofőr Németországban. Most egyikük sem dolgozik, mindketten itthon vannak. És mindketten szerencsésnek tartják magukat, mert van jövedelmük.

Dóra egy svájci tulajdonban lévő üdülőhajón dolgozik, Európában. Azaz csak dolgozna, mert márciusban, az idei szezon indulása előtt értesítette a cége, hogy ne kezdje el a munkát.

Utasaik jórészt amerikaiak, tengeren túliak. Sem a vendégek nem tudnak idejönni, sem az út során érintett országok nem tudják számukra a megszokott szolgáltatásokat – kirándulásokat, múzeumlátogatásokat – megszervezni. Dórával a cége szezonra szóló szerződést köt. Az idén ez nem történt meg, ennek ellenére ma is kézhez kapja a havi bére közel 70 százalékát. Ez a juttatás hasonló a német kurzarbeithez („rövidmunka”), de nem Dóra cége fizeti, hanem a svájci állam, ahova a cégét bejegyezték.

Jól megfizették, kitartott

Dóra évekkel ezelőtt került hajóra, ahol szobalányként akart elhelyezkedni – ám ehhez egy állásinterjún kellett bizonyítani, hogy megfelel. A mából visszanézve úgy látja, itt alapvetően az angol nyelvtudására voltak kíváncsiak. Megfelelt, ezután három évet dolgozott szobalányként. Ezt a munkát fizikailag és mentálisan is megerőltetőnek érezte, de jól megfizették, kitartott.

A svájci hajó, amelyen Dóra dolgozik békeidőben

A svájci hajó, amelyen Dóra dolgozik békeidőben

Fotó: Dóra felvétele

Tenyérnyi kabinban a főnökével

Perspektívája is nyílt: a hajón elvégezhetett egy recepciós tréninget. Előrelépett, két szezont már az új munkakörében dolgozott. Sőt, biztosították arról is, ha ilyen jól dolgozik, feljebb léphet a ranglétrán.

A pszichikai teherbírást a felvételnél nem mérték, azt az élet döntötte el. Aki nem bírta, egy kikötőben kiszállt és vissza sem jött többet. Előfordult ilyen Dóra környezetében többször is. Ennek okait nagyon is érti. Ha itt valaki egy hajón a nap végén leteszi a munkát, „nem rohanhat haza anyucihoz, apucihoz, a férjhez, hogy elpanaszolja, milyen nehéz napja volt, milyen kibírhatatlanok voltak a vendégek, milyen igazságtalan volt a főnöke”. Mert esetleg a tenyérnyi szobát éppen a főnökasszonyával kell megosztania, mint Dórának is.

Karantén ez is beszűkült életlehetőségekkel - járvány nélkül. A nap 24 órája a munkáról szól, akkor is, ha elhagyják a hajót.

Videokonferenciát tartottak

Idén március 4-én kellett volna elkezdenie a munkát, előtte négy nappal kapta cégétől az online értesítést arról, hogy törlik az utakat. Ekkor még csak másfél hónapról volt szó, ám azóta értesítették, hogy az új határidő június 30-a. De még ez is tolódhat. Ez nem csak Dóra esetében történt így, hanem a cég mind a tízezer alkalmazottjánál, a kelet-európai – szlovák, román, bolgár és cseh – kollégáknál is. Az online érintkezés mellett videokonferenciát is tartottak, ahol bármilyen részletkérdést fel lehetett vetni.

Az itthoni, ajkai karantén Dórának egyelőre nem jelent túl nagy megterhelést. Jelentősen megkönnyíti az elviselését a kurzarbeitnek megfelelő bérezés. Az, hogy anyagi biztonságban van.

Számítanak rájuk

András két hete még biztos volt abban, ő – ha el nem kapja a koronavírust – folyamatosan dolgozhat akármeddig. „A szállítás a gazdaság ütőere” – mondogatta magának a közismert szlogent. Ült tovább a kamion volánja mögött.

Nyugodtan, mert azt gondolta, Németországban nagyobb biztonságban van, mint otthon a home office-ban dolgozó felesége, iletve a szintén otthonról tanuló egyetemista és középiskolás fia. Ebben túl nagyot nem tévedhetett, de most mégis itthon, Veszprémben van, a családjával együtt, szigorú házi karanténban.

 András biztos volt abban, a kamionok nem állhatnak le

András biztos volt abban, a kamionok nem állhatnak le

Fotó: András felvétele

A járvány kitörésekor – éppúgy, mint minden kollégája – kapott egy üzenetet a cégétől, hogy mindenki nyugodjon meg, mert van munka, mindenkire számítanak. Ám időközben bezártak az autógyárak, a beszállítók és más üzemek is, így „hirtelen sok lett az eszkimó és kevés a fóka”.

Fizetés, egészségbiztosítás, családi pótlék

Kezdetben csak az állásidő nőtt meg, majd hamarosan arról tájékoztatták őket, hogy a cégük is csatlakozik a német munkaügyi hivatal által felkínált kurzarbeithoz. Ennek megörült ő is – ugyanúgy, mint a kollégái –, mert Németországban az érvényes törvények szerint kiszolgáltatottabb a munkavállaló, mint nálunk, a munkáltatónak jóval könnyebb megszabadulni a dolgozótól.

A szállítás a gazdaság ütőere

A szállítás a gazdaság ütőere

Fotó: András felvétele

Andrásnak a fizetése 67 százalékáért most a korábbi munkájának csupán a töredékét kell elvégeznie.

Itthon várja, hogy értesítse a cége arról, mikor kell újra munkába állnia és mennyi időre. Az egzisztenciája viszont biztos, él az egészségbiztosítása és családi pótlékot is kap.

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.