Külföldön dolgoztak, most hazakényszerültek, mégis nyugodtabbak, mint sokmillió honfitársunk

  • Varga Domokos Péter
  • 2020. április 21.

Kis-Magyarország

Dóra recepciós egy Európa vizi folyóin közlekedő svájci üdülőhajón, András kamionsofőr Németországban. Most egyikük sem dolgozik, mindketten itthon vannak. És mindketten szerencsésnek tartják magukat, mert van jövedelmük.

Dóra egy svájci tulajdonban lévő üdülőhajón dolgozik, Európában. Azaz csak dolgozna, mert márciusban, az idei szezon indulása előtt értesítette a cége, hogy ne kezdje el a munkát.

Utasaik jórészt amerikaiak, tengeren túliak. Sem a vendégek nem tudnak idejönni, sem az út során érintett országok nem tudják számukra a megszokott szolgáltatásokat – kirándulásokat, múzeumlátogatásokat – megszervezni. Dórával a cége szezonra szóló szerződést köt. Az idén ez nem történt meg, ennek ellenére ma is kézhez kapja a havi bére közel 70 százalékát. Ez a juttatás hasonló a német kurzarbeithez („rövidmunka”), de nem Dóra cége fizeti, hanem a svájci állam, ahova a cégét bejegyezték.

Jól megfizették, kitartott

Dóra évekkel ezelőtt került hajóra, ahol szobalányként akart elhelyezkedni – ám ehhez egy állásinterjún kellett bizonyítani, hogy megfelel. A mából visszanézve úgy látja, itt alapvetően az angol nyelvtudására voltak kíváncsiak. Megfelelt, ezután három évet dolgozott szobalányként. Ezt a munkát fizikailag és mentálisan is megerőltetőnek érezte, de jól megfizették, kitartott.

A svájci hajó, amelyen Dóra dolgozik békeidőben

A svájci hajó, amelyen Dóra dolgozik békeidőben

Fotó: Dóra felvétele

Tenyérnyi kabinban a főnökével

Perspektívája is nyílt: a hajón elvégezhetett egy recepciós tréninget. Előrelépett, két szezont már az új munkakörében dolgozott. Sőt, biztosították arról is, ha ilyen jól dolgozik, feljebb léphet a ranglétrán.

A pszichikai teherbírást a felvételnél nem mérték, azt az élet döntötte el. Aki nem bírta, egy kikötőben kiszállt és vissza sem jött többet. Előfordult ilyen Dóra környezetében többször is. Ennek okait nagyon is érti. Ha itt valaki egy hajón a nap végén leteszi a munkát, „nem rohanhat haza anyucihoz, apucihoz, a férjhez, hogy elpanaszolja, milyen nehéz napja volt, milyen kibírhatatlanok voltak a vendégek, milyen igazságtalan volt a főnöke”. Mert esetleg a tenyérnyi szobát éppen a főnökasszonyával kell megosztania, mint Dórának is.

Karantén ez is beszűkült életlehetőségekkel - járvány nélkül. A nap 24 órája a munkáról szól, akkor is, ha elhagyják a hajót.

Videokonferenciát tartottak

Idén március 4-én kellett volna elkezdenie a munkát, előtte négy nappal kapta cégétől az online értesítést arról, hogy törlik az utakat. Ekkor még csak másfél hónapról volt szó, ám azóta értesítették, hogy az új határidő június 30-a. De még ez is tolódhat. Ez nem csak Dóra esetében történt így, hanem a cég mind a tízezer alkalmazottjánál, a kelet-európai – szlovák, román, bolgár és cseh – kollégáknál is. Az online érintkezés mellett videokonferenciát is tartottak, ahol bármilyen részletkérdést fel lehetett vetni.

Az itthoni, ajkai karantén Dórának egyelőre nem jelent túl nagy megterhelést. Jelentősen megkönnyíti az elviselését a kurzarbeitnek megfelelő bérezés. Az, hogy anyagi biztonságban van.

Számítanak rájuk

András két hete még biztos volt abban, ő – ha el nem kapja a koronavírust – folyamatosan dolgozhat akármeddig. „A szállítás a gazdaság ütőere” – mondogatta magának a közismert szlogent. Ült tovább a kamion volánja mögött.

Nyugodtan, mert azt gondolta, Németországban nagyobb biztonságban van, mint otthon a home office-ban dolgozó felesége, iletve a szintén otthonról tanuló egyetemista és középiskolás fia. Ebben túl nagyot nem tévedhetett, de most mégis itthon, Veszprémben van, a családjával együtt, szigorú házi karanténban.

 András biztos volt abban, a kamionok nem állhatnak le

András biztos volt abban, a kamionok nem állhatnak le

Fotó: András felvétele

A járvány kitörésekor – éppúgy, mint minden kollégája – kapott egy üzenetet a cégétől, hogy mindenki nyugodjon meg, mert van munka, mindenkire számítanak. Ám időközben bezártak az autógyárak, a beszállítók és más üzemek is, így „hirtelen sok lett az eszkimó és kevés a fóka”.

Fizetés, egészségbiztosítás, családi pótlék

Kezdetben csak az állásidő nőtt meg, majd hamarosan arról tájékoztatták őket, hogy a cégük is csatlakozik a német munkaügyi hivatal által felkínált kurzarbeithoz. Ennek megörült ő is – ugyanúgy, mint a kollégái –, mert Németországban az érvényes törvények szerint kiszolgáltatottabb a munkavállaló, mint nálunk, a munkáltatónak jóval könnyebb megszabadulni a dolgozótól.

A szállítás a gazdaság ütőere

A szállítás a gazdaság ütőere

Fotó: András felvétele

Andrásnak a fizetése 67 százalékáért most a korábbi munkájának csupán a töredékét kell elvégeznie.

Itthon várja, hogy értesítse a cége arról, mikor kell újra munkába állnia és mennyi időre. Az egzisztenciája viszont biztos, él az egészségbiztosítása és családi pótlékot is kap.

Figyelmébe ajánljuk