Pécs

Még több politika a POSZT-ban

  • Stemler Miklós
  • 2012. március 16.

Kis-Magyarország

A pécsi Fidesz korábbi elnökét a helyi közgyűlés a színházi találkozó lebonyolításáért felelős cég társügyvezetőjévé nevezte ki. A döntést Vidnyánszky Attiláék készítették elő - mindeközben a kritikusokat szépen kitolják a rendszerből.

Veterán politikust nevezett ki a közgyűlés a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) lebonyolításáért felelős cég társügyvezetőjévé Révész Mária, korábbi városi Fidesz-elnök személyében. Révész még tudományos szocializmussal kezdte a rendszerváltás előtt, később az MDF színeiben alpolgármester lett, majd városi elnökségig vitte a pécsi Fidesz szervezetben, miközben a párt fővárosi országos kultúrpolitikusaival is jó viszonyt ápolt. A Pécsi Országos Színházi Fesztivál Nonprofit Kft. új társügyvezetője személye akár garancia is lehet mind a POSZT megmaradására, mind annak „rendszerkonform” mivoltára.

Középre húzás

Az ország első számú színházi találkozóját ugyanis sok támadás érte a közelmúltban: egyesek panaszai szerint a POSZT túlságosan „bal-liberális” volt, ám a Jordán Tamás helyére érkező új fesztiváligazgató, Márta István vezetésével aztán megkezdődött a POSZT „középre terelése”, amelyre Vidnyánszky Attila szerint már csak a fesztivál túlélése érdekében is szükség volt. Ennek jegyében a Pécsi Önkormányzat és a Magyar Színházi Társaság mellett a POSZT Nkft.-ben tulajdonrészt vásárolt a Vidnyánszky által vezetett „jobboldali” színházi szervezet, a Magyar Teátrumi Társaság, és egyben társügyvezetőt is jelölt a cég élére Stenczer Béla mellé: Révész Máriát. Más kérdés, hogy a pécsi közgyűlés által február 23-án jóváhagyott döntésnek egyelőre nincs nyoma a cégbírósági adatokban, melyekben a Magyar Teátrumi Társaságot sem tüntették fel.

 

Révész Mária


Révész Mária

Fotó: MTI

A történész végzettséggel rendelkező, a rendszerváltás óta folyamatosan politizáló Révész bizonyos szempontból ideális választás a POSZT Nkft. élére, hiszen amellett, hogy mélyreható helyismerettel rendelkezik, a fideszes kultúrpolitika csinálóival is régi jó viszonyt ápol. Az MDF-ben induló, ám az ezredforduló környékén már a Fideszben vitézkedő Révész kihasználta egyre erősebb országos, elsősorban Várhegyi Attilához kötődő kapcsolatait, melynek eredményeképpen 2000-2002 között a külföldi magyar kulturális intézetek igazgatóságának főigazgató-helyetteseként, 2003-tól pedig a parlamenti Fidesz-frakció Kulturális Kabinetjének szakértőjeként dolgozott. 2006-ban aztán immár a Fidesz színeiben lett újra pécsi önkormányzati képviselő és frakcióvezető, miután az elbukott 2006-os országgyűlési választást követően a párt városi elnökévé is megválasztották.

 

Konfliktusok Bánki Erikkel

Révész elnöksége éles belső konfliktusokkal járt, miután már jó ideje rossz viszonyban volt a párt dél-dunántúli erős emberével, a fürdőépítésben is jeleskedő Bánki Erik regionális pártigazgatóval. A helyi Fidesz ezzel együtt jelentősen erősödött elnöksége alatt – a korábbi polgármester, Toller László tragikus balesete után káoszba hullott MSZP önsorsrontásának köszönhetően. A 2009-es időközi választás után azonban Révész számára nem sok babér termett, leszámítva a kulturális bizottság – finoman fogalmazva nem túl meghatározó – elnöki székét. Ráadásul az országgyűlési választás egyéni és listás helyeire is „Bánki-konform" Fidesz-politikusok kerültek. Révész számára ismét a fővárosi kapcsolatok kínáltak kiutat, miután 2010 nyarán elnyerte a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma főtanácsadói állását. Ez egyben pécsi politikai pályája felfüggesztését is jelentette –   szűk két évvel később viszont már „szakmai” vezetőként tért vissza a városba.

 

Kritikusok kifelé!

Révész Mária mostani POSZT-belépője épp egybeesett a Színházi Kritikusok Céhének kirakásával, amely egy 2010-es megállapodás értelmében a versenyprogram válogatóbizottságába delegált egy főt – mostantól a politikai korrektség jegyében a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság jelöli a válogatókat. Az persze nagy kérdés, hogy a túlélést szolgáló politikai egyensúlyozás, milyen hatást gyakorol a POSZT színvonalára.


Figyelmébe ajánljuk

„Nem attól lesz valaki fényművész, hogy egy épületre vetít”

Kilencedik alkalommal rendezték meg Pécsett a Zsolnay Fényfesztivált július elején. A város 28 pontján hazai és külföldi alkotók mutatták be helyszínspecifikus munkáikat, amiket négy nap alatt több mint százezer ember látott. Szervezőkkel és művészekkel beszélgettünk az esemény hazai és nemzetközi jelnetőségéről, az utóbbi években egyre népszerűbbé váló fényművészetről, valamint a mesterséges intelligencia e területen történő hasznosításának lehetőségeiről.

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.