Pécs

Még több politika a POSZT-ban

  • Stemler Miklós
  • 2012. március 16.

Kis-Magyarország

A pécsi Fidesz korábbi elnökét a helyi közgyűlés a színházi találkozó lebonyolításáért felelős cég társügyvezetőjévé nevezte ki. A döntést Vidnyánszky Attiláék készítették elő - mindeközben a kritikusokat szépen kitolják a rendszerből.

Veterán politikust nevezett ki a közgyűlés a Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) lebonyolításáért felelős cég társügyvezetőjévé Révész Mária, korábbi városi Fidesz-elnök személyében. Révész még tudományos szocializmussal kezdte a rendszerváltás előtt, később az MDF színeiben alpolgármester lett, majd városi elnökségig vitte a pécsi Fidesz szervezetben, miközben a párt fővárosi országos kultúrpolitikusaival is jó viszonyt ápolt. A Pécsi Országos Színházi Fesztivál Nonprofit Kft. új társügyvezetője személye akár garancia is lehet mind a POSZT megmaradására, mind annak „rendszerkonform” mivoltára.

Középre húzás

Az ország első számú színházi találkozóját ugyanis sok támadás érte a közelmúltban: egyesek panaszai szerint a POSZT túlságosan „bal-liberális” volt, ám a Jordán Tamás helyére érkező új fesztiváligazgató, Márta István vezetésével aztán megkezdődött a POSZT „középre terelése”, amelyre Vidnyánszky Attila szerint már csak a fesztivál túlélése érdekében is szükség volt. Ennek jegyében a Pécsi Önkormányzat és a Magyar Színházi Társaság mellett a POSZT Nkft.-ben tulajdonrészt vásárolt a Vidnyánszky által vezetett „jobboldali” színházi szervezet, a Magyar Teátrumi Társaság, és egyben társügyvezetőt is jelölt a cég élére Stenczer Béla mellé: Révész Máriát. Más kérdés, hogy a pécsi közgyűlés által február 23-án jóváhagyott döntésnek egyelőre nincs nyoma a cégbírósági adatokban, melyekben a Magyar Teátrumi Társaságot sem tüntették fel.

 

Révész Mária


Révész Mária

Fotó: MTI

A történész végzettséggel rendelkező, a rendszerváltás óta folyamatosan politizáló Révész bizonyos szempontból ideális választás a POSZT Nkft. élére, hiszen amellett, hogy mélyreható helyismerettel rendelkezik, a fideszes kultúrpolitika csinálóival is régi jó viszonyt ápol. Az MDF-ben induló, ám az ezredforduló környékén már a Fideszben vitézkedő Révész kihasználta egyre erősebb országos, elsősorban Várhegyi Attilához kötődő kapcsolatait, melynek eredményeképpen 2000-2002 között a külföldi magyar kulturális intézetek igazgatóságának főigazgató-helyetteseként, 2003-tól pedig a parlamenti Fidesz-frakció Kulturális Kabinetjének szakértőjeként dolgozott. 2006-ban aztán immár a Fidesz színeiben lett újra pécsi önkormányzati képviselő és frakcióvezető, miután az elbukott 2006-os országgyűlési választást követően a párt városi elnökévé is megválasztották.

 

Konfliktusok Bánki Erikkel

Révész elnöksége éles belső konfliktusokkal járt, miután már jó ideje rossz viszonyban volt a párt dél-dunántúli erős emberével, a fürdőépítésben is jeleskedő Bánki Erik regionális pártigazgatóval. A helyi Fidesz ezzel együtt jelentősen erősödött elnöksége alatt – a korábbi polgármester, Toller László tragikus balesete után káoszba hullott MSZP önsorsrontásának köszönhetően. A 2009-es időközi választás után azonban Révész számára nem sok babér termett, leszámítva a kulturális bizottság – finoman fogalmazva nem túl meghatározó – elnöki székét. Ráadásul az országgyűlési választás egyéni és listás helyeire is „Bánki-konform" Fidesz-politikusok kerültek. Révész számára ismét a fővárosi kapcsolatok kínáltak kiutat, miután 2010 nyarán elnyerte a Nemzeti Erőforrás Minisztériuma főtanácsadói állását. Ez egyben pécsi politikai pályája felfüggesztését is jelentette –   szűk két évvel később viszont már „szakmai” vezetőként tért vissza a városba.

 

Kritikusok kifelé!

Révész Mária mostani POSZT-belépője épp egybeesett a Színházi Kritikusok Céhének kirakásával, amely egy 2010-es megállapodás értelmében a versenyprogram válogatóbizottságába delegált egy főt – mostantól a politikai korrektség jegyében a Magyar Színházi Társaság és a Magyar Teátrumi Társaság jelöli a válogatókat. Az persze nagy kérdés, hogy a túlélést szolgáló politikai egyensúlyozás, milyen hatást gyakorol a POSZT színvonalára.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.